5 kroków do stworzenia kreatywnej reklamy

Tworzenie kreatywnej reklamy wymaga wiele analitycznej i skrupulatnej pracy zanim podejmiemy jakiekolwiek twórcze działania. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Media są przesycone informacją, a reklama towarzyszy nam na prawie każdym kroku. Jako firmie, zależy nam przede wszystkim na efekcie, czyli konwersji reklamy w zakup naszego produktu lub usługi. Co powinniśmy zrobić, by stworzyć kreatywną reklamę?

1. Zastanów się co reklamujesz?

Wbrew pozorom stworzenie kreatywnej reklamy, to nie tylko burza mózgów i efektowne wykonanie, ale przede wszystkim ciężka, analityczna praca u podstaw. Nad reklamami, które cieszą się wielką popularnością w telewizji i Internecie siedzi zazwyczaj sztab strategów, sprawdzając na własnej skórze działanie produktu lub usługi w celu dotarcia do cechy, która najbardziej przyciągnie odbiorców. Dlatego zanim zaangażujesz cały sztab ludzi, zastanów się co dokładnie chcesz reklamować – swój produkt, markę albo wartości, którymi kieruje się Twoja organizacja?

Zazwyczaj firmy decydują się na opowieść o produkcie. Wysoka jakość nowego asortymentu sama buduje pozytywny wizerunek marki. Większy problem mają firmy, których produkty nie wyróżniają się znacząco od oferty konkurencji. W takim wypadku zwykle opowiada się o tym, co konsumentowi daje kontakt z marką (narracja opiera się o emocje i poprawienie sytuacji życiowej odbiorcy), a jednocześnie sugeruje, że dana marka jest bardziej profesjonalna i bliższa klientowi niż oferta rynkowych rywali. Pytanie – bardziej zależy Ci na Twoim produkcie czy marce?

2. Analiza grupy docelowej

Kolejny krok to analiza swoich odbiorców – do kogo chcemy dotrzeć ze swoim przekazem reklamowym? Dla jednej firmy mogą to być panie w przedziale wiekowym 20-50 lat, co nie oznacza, że promowanych produktów nie kupią panowie lub osoby w innym przedziale wiekowym. Emitując przekaz, nasza treść zawsze znajdzie chętnych odbiorców o innych parametrach statystycznych. Choć powinniśmy przede wszystkim skupić się na wąskiej grupie odbiorców, którzy najbardziej będą zainteresowani naszą ofertą, to jednak część przekazu powinna zachować uniwersalny charakter.

Warto również prześledzić w jaki sposób konsumenci dokonują zakupu Twojego produktu lub usługi. Przy sprzedaży internetowej przeanalizuj skąd pochodzi ruch na Twojej stronie i co zachęciło klientów do zakupu. Zbadaj jakie okresy i godziny sprzyjają zaopatrywaniu się w produkty z Twojej oferty. Wbrew pozorom ważne jest również czy klienci korzystają z Twoich produktów w sposób, który przewidujesz – czy osiągają cele, na których im zależy.

3. Analiza konkurencji

W kolejnym kroku powinieneś sprawdzić działania reklamowe konkurencji – jak ich produkcje przedstawiają się na tle Twoich działań, jakimi kanałami dociera do konsumentów czy działania przekładają się na zainteresowanie ich ofertą. Taka analiza pozwala odnaleźć wskazówki w jakim kierunku się poruszać (które elementy pobudzają klienta do zakupu). W odniesieniu do konkurencji możesz podjąć dwa działania – nastawić się na ten sam przekaz, jednak w lepszej formie i z większą precyzją lub znaleźć inny sposób na dotarcie do swojej grupy docelowej. Analiza pomoże Ci także wykazać jakie braki na rynku występują oraz podsunie pomysł jak uzupełnić luki.

4. Cel działań reklamowych

Ostatnia część to cele jakie stawiasz przed reklamą. Nie ma sensu inwestować czasu i pieniędzy w produkcję dla samego posiadania własnej reklamy – musi ona spełniać swoją rolę. Wyznacz konkretne cele – może to być wzrost sprzedaży (określ interesujący Cię, realny pułap), identyfikacja marki wśród klientów (sprawdź rozpoznawalność przed i po kampanii reklamowej) lub wizerunek marki (jak jesteś odbierany wśród ludzi). Warto również zadać sobie pytanie czy podjęte działania pomogą ustawić Twoją firmę na rynku pod względem konkurencji.

5. Sześć skutecznych form reklamowych

Wiedząc czego oczekują Twoi odbiorcy i jaką rolę ma odegrać reklama, możesz przystąpić do fazy kreatywnej. Jeżeli nie chcesz działać na oślep, możesz poruszać się wśród sześciu popularnych schematów tworzenia reklamy, dzięki którym łatwiej będzie dopasować Ci przekaz do postawionego celu. Listę stworzyła agencja kreatywna z Łodzi – Tango.
• Metafora wizualna – zastąp swój produkt postacią, przedmiotem lub sytuacją, które podkreślą cechy Twojego produktu.
• Sytuacja ekstremalna – przedstaw swój produkt w miejscu, gdzie musi poradzić sobie z ekstremalnym wyzwaniem, a jedocześnie uwypukli swoją najważniejszą cechę.
• Skrajny przejaw konsekwencji – czyli jaki będzie skrajny efekt korzystania lub nieużywania Twojego produktu.
• Rywalizacja – ukaż swój produkt w bezpośrednim starciu z ofertą konkurencji lub stwórz alternatywne rozwiązanie dla problemu, dzięki cechom Twojego produktu.
• Eksperyment / doświadczenie – daj odczuć klientom niezwykłość produktu.
• Zaburzenie proporcji – pokaż w przerysowany sposób efekt używania lub niekorzystania z produktu – np. poprzez manipulację upływającym czasem.
Tworzenie kreatywnej reklamy wymaga wiele analitycznej i skrupulatnej pracy zanim podejmiemy jakiekolwiek twórcze działania. Znajomość swoich klientów i konkurencji pozwoli określić zakres działań i pole w jakim możemy się poruszać. Kreatywna reklama nie jest w końcu miejscem do przerzucania się pomysłami, lecz strefą, w której najważniejsze jest zrealizowanie biznesowych celów.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

kubek reklamowy

Czy kubek reklamowy musi być nudny? Jak sprawić, żeby przykuwał wzrok?

Kubki reklamowe z logo firmy to obok długopisów i smyczy najpopularniejsze gadżety, na które decydują …