wspieranie sportowców
Trudności w łączeniu treningów i szkoły barierą w rozwoju kariery młodych sportowców. Oprócz stypendiów potrzebne jest im wsparcie psychologów | fot.: Fotolia

Jak wspierać młodego sportowca?

Nie najlepsza baza treningowa i sprzęt, brak pomocy psychologicznej, trudności z pogodzeniem treningów i zajęć w szkole – to główne bariery, które napotykają młodzi sportowcy na początku swojej kariery. Mimo problemów dwie trzecie z nich planuje związać zawodową przyszłość ze sportem – wynika z badań przeprowadzonych przez agencję Star PR w ramach projektu Sportowa Akademia Veolii. Aż 9 na 10 zawodników może przy tym liczyć na oparcie w najbliższej rodzinie. Poza wsparciem i stypendiami dla młodych sportowców liczy się też pomoc w świadomym budowaniu przyszłej kariery.

 Pierwsza bariera, która utrudnia kształtowanie kariery młodym sportowcom, to niedostatek wsparcia psychologicznego. Druga to kłopoty z pogodzeniem planu treningów i szkoły, bo na początku kariery treningów jest faktycznie bardzo dużo. Nie chodzi tu o ulgowe traktowanie w szkole, ale elastyczne podejście do planowania zajęć. Relacja szkoła-klub-zawodnik jest kluczowa w budowaniu i świadomym rozwoju kariery młodych sportowców – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Aleksandra Żurada, dyrektor komunikacji w Veolia Energia Warszawa.

Jak wskazuje badanie przeprowadzona grupie absolwentów i beneficjentów SAV, co piąty młody i utalentowany sportowiec wskazuje, że szkoła powinna wykazywać się wyrozumiałością i choć częściowo umożliwić zawodnikom indywidualny tryb nauki. Tylko 20 proc. twierdzi, że może liczyć na wsparcie swojej szkoły i nauczycieli.

– Młodzi sportowcy nadal potrzebują wsparcia w przypadku rozwijania karier dwutorowych, czyli kariery sportowej i następującej po niej kariery zawodowej. Bardzo trudno jest też połączyć karierę edukacyjną z karierą wyczynową w sporcie. Najbardziej przeszkadzają im niedostatki w infrastrukturze oraz to, że ich szkolenie czasami nie obejmuje elementów, które według nich powinny się tam znaleźć, głównie opieki psychologicznej – mówi prof. Michał Lenartowicz, prorektor ds. studenckich i kształcenia warszawskiej AWF.

Z badania wynika, że inne hamulce w rozwoju karier młodych sportowców to nie najlepsza baza treningowa i sprzęt, brak wystarczającej opieki lekarskiej i psychologicznej (70 proc.) oraz niedostateczne wsparcie ze strony działaczy sportowych (60 proc.). W mniej popularnych dyscyplinach indywidualnych barierą w rozwoju kariery często są też niskie zarobki sportowców. Blisko dwie trzecie (63 proc.) młodych i utalentowanych sportowców wskazuje też, że w początkowej fazie kariery demotywuje ich brak większych sukcesów.

 Najważniejszą rolę w kształtowaniu kariery młodych sportowców odgrywają rodzice oraz trenerzy i nauczyciele. Na początku są rodzice, którzy zachęcają i wspierają młodych sportowców, uczestniczą w tym sportowym życiu i pojawiają się na zawodach. Później ogromnym wsparciem są nauczyciele wychowania fizycznego i trenerzy, na których młody sportowiec może liczyć. W swojej karierze trafiłam na bardzo dobrych nauczycieli wychowania fizycznego i bardzo dobrych trenerów – to wpłynęło na to, jakim zawodnikiem jestem teraz – mówi Kamila Lićwinko, polska lekkoatletka i brązowa medalistka w skoku wzwyż na tegorocznych Mistrzostwach Świata w Lekkoatletyce w Londynie, olimpijka z Rio de Janeiro.

Z ankiet przeprowadzonych wśród uczestników Sportowej Akademii Veolii wynika, że mimo wielu barier dwie trzecie nastoletnich zawodników wiąże swoją przyszłość z profesjonalnym sportem. 9 na 10 młodych sportowców deklaruje, że może liczyć na wsparcie swojej rodziny w rozwijaniu zawodowej kariery. W wielu przypadkach rodzice są też wzorem do naśladowania – co piąty młody sportowiec deklaruje, że bierze przykład z mamy bądź taty, którzy też zajmowali się sportem.

– Jeżeli w domu nie ma zainteresowania sportem, to dziecko najprawdopodobniej w sporcie się nie znajdzie. A jeśli już, to jego zaangażowanie sportowe może stopniowo słabnąć i takie dzieci często odpadają, zwłaszcza w sytuacji nadmiernego obciążenia sportem i problemów w szkole, o ile nie mają wsparcia ze strony rodziny – mówi prof. Michał Lenartowicz.

 Najlepiej motywować młodych, dodając im otuchy w trudnych chwilach, gdy coś nie wyjdzie. Trzeba uczyć ich tego, żeby się nie poddawali, że droga do celu może być różna, ale jeśli będą konsekwentni, to uda się ten cel zrealizować – dodaje Kamila Lićwinko.

Od ośmiu lat Grupa Veolia prowadzi program dla młodych sportowców, który ma pomóc im w świadomym budowaniu swojej kariery zawodowej. W trakcie dwunastu miesięcy młodzi zawodnicy biorą udział w szkoleniach z profesjonalistami, które dotyczą m.in. marketingu sportowego, public relations, psychologii sportu czy social mediów, coachingu i prawa. Sportowa Akademia Veolii działa w pięciu polskich miastach (Warszawie, Łodzi, Poznaniu, Chrzanowie i Tarnowskich Górach).

 To program szkoleniowo-stypendialny, w którym poza stypendiami i wsparciem finansowym młodych sportowców proponujemy im również cały wachlarz zajęć dodatkowych z zakresu psychologii sportu, prawa sportowego, dietetyki czy wystąpień publicznych. W rocznym programie bierze udział 20 młodych sportowców między 14 a 18 rokiem życia, którzy reprezentują olimpijskie i indywidualne dyscypliny sportowe – mówi Aleksandra Żurada, dyrektor komunikacji w Veolia Energia Warszawa.

Do tej pory Sportowa Akademia Veolii wykształciła 140 absolwentów w różnych dyscyplinach, m.in. w pływaniu, kajakarstwie, lekkiej atletyce, skokach do wody i szermierce. Wśród jej wychowanków są m.in. Gerard Kurniczak – mistrz świata kadetów w zapasach (2016), pływak Kacper Majchrzak – olimpijczyk z Londynu (2012) i Rio de Janeiro (2016), oraz Marta Lubos – zdobywczyni 13 złotych, 14 srebrnych i 14 brązowych medali w zawodach międzynarodowych i krajowych seniorów i juniorów w karate.

@Newseria

Sprawdź także

profesjonalny trening

Ewolucja technologii w sporcie: Jak innowacje zmieniają rywalizację i doświadczenie zawodników?

W ciągu ostatnich dekad technologia zrewolucjonizowała wiele aspektów naszego życia, a sport nie jest wyjątkiem. …