Strona główna / Sport / Jak zregenerować siły po dużym wysiłku fizycznym?

Jak zregenerować siły po dużym wysiłku fizycznym?

Jest kilka sposobów na to, jak efektownie spożytkować czas przeznaczony na regenerację i wrócić do obowiązków z nową energią. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Pracownicy fizyczni, sportowcy czy entuzjaści górskich wędrówek narażeni są na intensywny wysiłek fizyczny wykonywany często i przez długi czas. Nie zawsze po pracy jest chwila na wypoczynek. Często po krótkiej przerwie trzeba zebrać resztki sił i pracować dalej. Jest kilka sposobów na to, jak efektownie spożytkować czas przeznaczony na regenerację i wrócić do obowiązków z nową energią.

  1. Odpowiednie nawadnianie organizmu. Podczas wzmożonego wysiłku fizycznego, szczególnie w upalnych, letnich miesiącach, człowiek narażony jest na duże straty wody z organizmu na drodze intensywnego parowania potu ze skóry. Adekwatna podaż płynów warunkuje też skuteczne usuwanie szkodliwych produktów przemian metabolicznych, prawidłową pracę serca, utrzymanie właściwego ciśnienia krwi oraz elastyczność i wytrzymałość skóry. Dlatego tak ważne jest picie takiej ilości wody, jaka odpowiada zapotrzebowaniu człowieka w danym momencie. Zamiast zwykłej wody można pić zaparzone wcześniej napary ziołowe lub domowej roboty napoje izotoniczne np. wodę z miodem, cytryną, miętą oraz szczyptą soli – to zdrowa alternatywa dla kolorowych, gazowanych napojów.
  2. Zbilansowana dieta. Głównymi makroskładnikami wykorzystywanymi do produkcji energii w organizmie są tłuszcze i węglowodany, ale w diecie nie powinno zabraknąć także białka, które z kolei jest zasadniczym materiałem budulcowym organizmu. Dobrze, jeżeli każdy posiłek zawiera wszystkie trzy makroskładniki oraz źródła witamin i minerałów, takie jak jarzyny i owoce. Pamiętajmy, że do każdego posiłku powinno się dołączyć odpowiednią porcję warzyw, aby urozmaicić naszą dietę i wzbogacić ją w błonnik. Zaleca się spożywanie 5 posiłków dziennie w możliwie równych odstępach czasowych. W razie potrzeby szybkiego zaspokojenia głodu warto mieć zawsze przy sobie zdrową przekąskę, np. banana, mieszankę bakalii czy zbożowy batonik.
  3. Zaopatrzenie w lek do miejscowego i objawowego leczenie bólu w ostrych nadwyrężeniach, skręceniach albo stłuczeniach. Jak wiadomo podczas pracy fizycznej czy podczas uprawiania sportu nie trudno o kontuzje i nadwyrężenia. W takiej sytuacji dobrze mieć przy sobie działający chłodząco na skórę, przeciwzapalny żel z diklofenakiem sodowym. Tubka mieści się w plecaku czy torbie, nie zabiera dużo miejsca, a może okazać się bardzo pomocna.
  4. Niezakłócony sen. Najlepszą metodą na dobre samopoczucie w dzień jest porządne wyspanie się w nocy. Osobom dorosłym zaleca się poświęcenie 7-9 godzin. Pomieszczenie do spania powinno być czyste, ciemne, ciche i wywietrzone. Przed snem nie powinno korzystać się z urządzeń elektronicznych typu tablet czy telefon komórkowy, gdyż znacznie pogarsza to jakość odpoczynku. Niestety, jeżeli pracuje się w systemie zmianowym lub zmienia strefy czasowe nie tak prosto jest zachować odpowiednią higienę snu. Można wypracować sobie system krótkich regeneracyjnych drzemek w dzień. Dla osób mających problem z zasypianiem polecane są też preparaty z melatoniną, melisą, lawendą lub chmielem. Nie jest dobrym pomysłem picie alkoholu ,,na dobry sen”, bo chociaż rzeczywiście łatwiej się usypia po pewnej ilości procentów, jakość takiego wypoczynku jest wątpliwa.
  5. Odnalezienie optymalnej techniki relaksacyjnej. Czasami kilka minut medytacji , wysłuchanie ulubionego utworu muzycznego lub krótki trening jogi potrafią zdziałać cuda. Człowiek się rozluźnia, uspokaja, poprawia mu się humor, a ostatecznie zyskuje nową dawkę motywacji i chęci do działania.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

triathlon

Maraton, triathlon, czy bieg survivalowy? Polacy stawiają na wysiłek ekstremalny

Polacy, którzy połknęli biegowego bakcyla, coraz częściej uciekają w stronę maratonów, triathlonów lub biegów ekstremalnych. …