Strona główna / Styl życia / Smaki / Nudzą Cię warzywa? Zobacz niezwykłe role cukinii, papryki i bakłażana!

Nudzą Cię warzywa? Zobacz niezwykłe role cukinii, papryki i bakłażana!

Smukła, zielona cukinia - krewna ogórka - która jest w Polsce jednym z bardziej znanych i lubianych warzyw. fot.: materiał partnera zewnetrznego

Warzywa to:

  1. a) dodatek do obiadu
  2. b) coś, co musimy jeść dla naszego zdrowia
  3. c) coś nudnego.

Stop! Jeśli Twoja odpowiedź mieści się w jednej z powyższych, pora zmienić sposób patrzenia na warzywa. Przedstawiamy Wam kolorowy teatrzyk pt.; „Warzywa dobrze nadziane”!

Odsłona 1: Cukinia

A w roli głównej smukła, zielona cukinia – krewna ogórka – która jest w Polsce jednym z bardziej znanych i lubianych warzyw. Jest niskokaloryczna (15kcal/100g), bogata w witaminę A, C i z grupy B, a także fosforu, wapnia i żelaza. Ma działanie alkalizujące i ułatwiające odchudzanie. Jak ją jeść? Na surowo, w postaci surówek, ale też jako zupy, placki, kotlety i leczo. My przedstawiamy „Cukinię dobrze nadzianą” w dramatycznej odsłonie jako Kryzysowa narzeczona i w formie bajki dla dzieci małych i dużych jako Kolorowa łódź podwodna.

Kryzysowa narzeczona

Czyli szybko i tanio – po studencku, na koniec miesiąca lub gdy cenimy sobie 2w1: smak i oszczędność czasu. Koniecznie z kuskusem, który jest pożywnym i szybkim w przygotowaniu składnikiem. Źródłem białka jest tutaj niedroga i pożywna soczewica.

Składniki:

  • cukinia – 2 sztuki
  • kasza kuskus – 50g
  • pieczarki – 200g
  • cebula – 1 sztuka
  • soczewica czerwona (ew. zielona) – 50g
  • czosnek – 2 ząbki
  • rozmaryn
  • oregano
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

Kuskus zalej wrzątkiem, posól. Soczewicę ugotuj (zielona gotuje się dłużej, dlatego możesz ją wcześniej namoczyć). Cukinię przekrój na pół, wybierz łyżką miękki środek. Cebulę, pieczarki, czosnek i wydrążony środek z cukinii dopraw i podsmaż na niewielkiej ilości oleju. Wymieszaj z kuskusem, soczewicą i nadziewaj cukinie. Piecz w piekarniku w 180 stopniach kilkanaście minut, do uzyskania miękkości.

Kolorowa łódź podwodna

Danie idealne dla naszych najmłodszych lub osób, które cenią sobie estetyczne doznania na talerzu i wiedzą, że kolorowe posiłki to zdrowe posiłki!

Składniki:

  • cukinia – 2 spore sztuki
  • czerwona papryka – 1 sztuka
  • zielona papryka – 1 sztuka
  • ryż – 50g
  • czerwona fasola – pół puszki
  • tofu – kostka
  • czosnek – 1 lub 2 ząbki
  • kurkuma
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

Fasolę dzień wcześniej namocz i ugotuj. Ryż ugotuj w osolonej wodzie, po czym dopraw sporą ilością kurkumy (ma właściwości antynowotworowe i nadaje daniom piękny, złoty kolor). Paprykę pokrój w drobną kostkę i podduś na niewielkiej ilości oleju aż do miękkości, wymieszaj z ryżem, pokrojonym tofu, fasolą i dopraw. Nadziewaj cukinie i grilluj lub zapiecz w piekarniku.

Odsłona 2: Papryka

Prawdziwa gwiazda w krajach śródziemnomorskich, ale i w Polsce jedna z bardziej popularnych gwiazd na stole. Wyjątkowo bogata – zwłaszcza jej czerwona odmiana – w witaminę C, beta-karoten, potas i wapń. Wspomaga procesy trawienia i działa antybakteryjnie. U nas premiera „Papryki dobrze nadzianej” w kultowej odsłonie Sami swoi dla tradycjonalistów i dramatycznej walce Witamina C kontratakuje jako wzmocnienie w jesiennym przeziębieniu.

Papryka
Papryka wspomaga procesy trawienia i działa antybakteryjnie. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Sami swoi

Twoi domownicy lub goście to zwolennicy tradycyjnych dań typu schabowy z kapustą? Na pewno zasmakuje im najbardziej klasyczna odsłona nadziewanych warzyw, czyli papryki z ryżem! By uzyskać tak lubiany przez Polaków aromat wędzonki, polecamy koniecznie zastosować spore ilości papryki wędzonej w proszku.

Składniki:

  • papryka – 4 sztuki
  • ryż -75 g szklanki
  • pieczarki – 150 g
  • zielony groszek – 100 gr
  • cebula – 1 sztuka
  • papryka wędzona w proszku
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

Ryż ugotuj. Cebulę i pieczarki podsmaż na niewielkiej ilości oleju, pod koniec dodaj groszek, dopraw sporą ilością papryki wędzonej w proszku. Nadziewaj paprykę i piecz w piekarniku w żaroodpornym naczyniu pod przykryciem, z niewielkim dodatkiem wody.

Witamina C kontratakuje

Zamiast łykać witaminy w tabletkach, w okresie przeziębień przygotuj danie-petardę, pełną witaminy C, białka i działającej rozgrzewająco kaszy jaglanej. Z nim żadna słota ani śnieg Ci niestraszne!

Składniki:

  • papryka – 4 sztuki
  • kasza jaglana – 50 gram
  • brokuł – 1 sztuka
  • zielona pietruszka – 1 pęczek
  • Ciecierzyca – 1 puszka
  • sok z cytryny
  • olej
  • czosnek
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

Kaszę jaglaną sparz wrzątkiem, ugotuj do miękkości. Brokuł zblanszuj i pokrój na drobne kawałki. Wymieszaj z ciecierzycą, posiekaną pietruszką. Przygotuj sos: 2 łyżki oliwy zmieszaj z sokiem z 1 cytryny, dopraw solą, pieprzem, wmieszaj w kaszę z warzywami. Nadziewaj papryki i piecz w piekarniku w żaroodpornym naczyniu.

Odsłona 3: Bakłażan

Włoski gwiazdor rodem z Indii, niczym gwiazda Hollywood budzi zachwyt i podziw otoczenia. Jego majestat sprawia, że często nie wiemy w jakiej formie ugościć go na naszym stole – a warto.

Bakłażan
Warto jeść bakłażana choćby ze względu na wartościowe potas, wapń i magnez | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Wypróbuj odsłonę „Bakłażana dobrze nadzianego” z klasycznym Obiadem u Tiffany’ego lub wciąż klasyczną, ale bardziej dynamiczną wersję z Licencją na bakłażana.

Obiad u Tiffany’ego

Prosto, szybko, elegancko i klasycznie. Koniecznie z bakłażanem, który przy dość pospolicie wyglądających i znanych cukinii i papryce wciąż jest mało stosowanym warzywem w polskiej kuchni.

Składniki:

  • bakłażan – 2 sztuki
  • mozzarella – 2 kule, ok. 200g
  • pomidory – 2-3 sztuki
  • zioła prowansalskie
  • pestki dyni – 2 łyżki
  • oliwa z oliwek
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

Bakłażana umyj, przekrój na pół, posól i po 20 minutach opłucz. Natrzyj mieszanką oliwy, soli, pieprzu i ziół prowansalskich. Grilluj przez około 5 minut z każdej strony, odstaw. Na każdej polówce ułóż plasterki pomidora, przypraw ziołami prowansalskimi, na to ułóż plastry mozzarelli, posyp uprażonymi na suchej patelni pestkami dyni i grilluj aż bakłażan będzie miękki. Podawaj z zieleniną.

Licencja na bakłażana

Bakłażan, niczym James Bond, kusi swoim nieodpartym urokiem. Przyciąga mężczyzn i kobiety, którzy cenią sobie najwyższą jakość i klasykę podawaną na nowo.

Składniki:

  • bakłażan – 2 sztuki
  • kuskus – 100g
  • kurki – 400g
  • cebula – 1 sztuka
  • śmietana – 200 ml
  • oliwa
  • rozmaryn
  • sól, pieprz

Przygotowanie:

Bakłażan umyj, wydrąż środek, natłuść oliwą, przypraw i upiecz 10 minut w piekarniku. W tym czasie zalej kuskus wrzątkiem. Cebulę zeszklij na łyżce oliwy, dodaj kurki (większe grzyby pokrój, mniejsze kawałki możesz zostawić w całości). Przypraw solą, pieprzem, rozmarynem, dodaj śmietanę. Wyjmij bakłażany, na dnie warzyw umieść kuskus, na to grzyby i zapiekaj kilkanaście minut. Podawaj jako samodzielne danie z surówką.

Tipy dla reżysera

Jak sprawić, by posiłek był pełnowartościowy?

Jeśli dotąd przygotowywanie tego typu dań nie było w Twojej kuchni codziennością, możesz czuć się niepewnie co do tego, jak skomponować tego typu posiłek, by był smaczny, pełnowartościowy i sprawił, że nie jesteśmy głodni po 30 minutach. Dlatego specjalnie dla Ciebie opracowaliśmy ten wzór!

Węglowodany złożone + źródło białka + kolorowe warzywa + zdrowe tłuszcze = SPD

Krótka ściąga:

węglowodany złożone – składnik dostarczający energii, przede wszystkim kasze (jaglana, jęczmienna, gryczana), ryż, kuskus, quinoa

źródło białka – produkty bogate w białko (roślinne lub zwierzęce) warzywa strączkowe, jajka, mięso

kolorowe warzywa – dowolne ulubione warzywa, od pomidorów i ogórków, przez buraki i marchewkę po wszelką zieleninę

zdrowe tłuszcze – pestki, orzechy, awokado lub oleje roślinne

SPP – smaczny pożywne danie

Grillować, piec czy dusić?

To zależy… Od efektu, jaki chcesz uzyskać i warunków, jakie masz. Jest ciepła pogoda – grilluj na zewnątrz, Twoje warzywa będą chrupiące i oprawione w estetyczny pasiasty wzór. Jest zimno, chcesz coś na rozgrzanie? Upiecz w piekarniku! Jedyne czym dysponujesz to kuchenka? Jeśli tylko masz garnek i pokrywkę, spokojnie możesz udusić nadziane warzywa, a nawet przygotować je na parze! Radzimy przetestować wszystkie opcje – zdziwisz się, jak sposób obróbki wpłynie na te same składniki!

Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby lekko zmodyfikować przepisy na nadziane warzywa i dodać do nich swoje ulubione składniki, aby kulinarny teatrzyk stał się jeszcze ciekawszy!

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Drugie śniadanie ze śliwką w roli głównej

Śliwki to jeden z owocowych symboli września. W dniu powrotu do szkoły warto pomyśleć o …