Jaguar
Firma powstała już w 1922 roku jako Swallow Sidecar Company i początkowo zajmowała się produkcją przyczep do motocykli | fot.: Fotolia

Kultowe marki: Jaguar – luksus po brytyjsku

Auta Jaguara nigdy nie były tak prestiżowe i ekskluzywne, jak pojazdy Rolls-Royce’a, Bentleya czy Astona Martina. Ale marka zawsze kojarzyła się z prestiżem w brytyjskim, sportowym wydaniu. Historia samej firmy nie była ani łatwa, ani pozbawiona zawirowań. Wygląda na to jednak, że Jaguar znów potrafi zachwycać.

Między sportem a luksusem

Firma powstała już w 1922 roku jako Swallow Sidecar Company i początkowo zajmowała się produkcją przyczep do motocykli. Już jednak w latach 30. S. S. produkował całkiem solidne auta. Podczas II wojny światowej produkowano głównie jednak przyczepy wojskowe, a po jej zakończeniu zdecydowano się zmienić nazwę, bo S. S. kojarzyło się z niemieckimi oddziałami paramilitarnymi. Postawiono na Jaguara, a nazwa nawiązywała do silnika jednego z przedwojennych modeli. Za najlepszy okres w historii firmy uznaje się lata 60. – to wtedy powstał model E-Type, dziś uznawany za jeden z najlepszych i najładniejszych pojazdów sportowych wszech czasów. Pod koniec tej dekady zadebiutowała też seria XJ, która do dziś zresztą jest flagowym modelem firmy. Jaguar znalazł swoją niszę, ale dla dalszego rozwoju potrzebował zastrzyku gotówki. Poszukiwania inwestora trwały dość długo, ale w 1989 roku postanowiono, że firmę przejmie koncern Ford. Wiązano z tym ogromne nadzieje, tym bardziej, że amerykańska korporacja włączyła Jaguara do prestiżowej grupy marek premium koncernu – wraz z Volvo, Astonem Martinem i Land Roverem. Pierwszy model, który powstał pod skrzydłami Forda – sportowy XK – był bardzo chwalony, ale był to drogi i raczej niszowy pojazd. A Ford chciał zrobić z Jaguara konkurencje dla BMW czy Audi – czyli produkować sportowe auta premium, ale nie tylko takie dla najzamożniejszych klientów. Najpierw w 1999 roku wprowadzono więc model S-Type, auto segmentu E, a w 2001 – kompaktowy X-Type, który powstał na bazie Forda Mondeo. Nowy kierunek rozwoju niezbyt spodobał się dotychczasowym klientom firmy, a i nowych niespecjalnie przyciągnął. Jeśli chodzi o sprzedaż, to modele S-Type oraz X-Type nawet nie zbliżyły się do wyników niemieckiej konkurencji.

Hinduski Jaguar

Ford był wyraźnie rozczarowany wynikami sprzedaży, a gdy sam wpadł w tarapaty finansowe podczas kryzysu, postanowił pozbyć się marki. Ostatecznie trafiła ona w ręce koncernu Tata z Indii. W tym czasie postanowiono zerwać z tradycyjnym designem, mocno stawiając na nowoczesne linie. Model XF, który zastąpił S-Type, był chwalony, choć nie odniósł wielkiego sukcesu rynkowego. Przełomem okazał się sportowy F-Type, który został bardzo ciepło przyjęty przez entuzjastów motoryzacji. Jednak wyniki sprzedaży brytyjskiej firmy ciągle nie były najlepsze, a coraz częściej mówiono o tym, że marka może zniknąć z rynku. Aby tego uniknąć, postanowiono rozszerzyć ofertę o SUV-a. Model F-Pace spotkał się z tak dobrym przyjęciem, że już rok później firma zaprezentowała kompaktowego SUV-a E-Pace, który ma konkurować m. in. z BMW X3 czy Audi Q3. Wydaje się więc, że marka uniknęła przykrego losu, choć na pewno nie jest już tak ekskluzywna, jak kiedyś.

MMA

Sprawdź także

styl ysl

Yves Saint Laurent – projektant mody, którego wizje wyprzedziły jego czasy

Dom mody Yves Saint Laurent kojarzony jest od lat z najwyższą jakością, luksusem i śmiałymi projektami …