maluch
Fiat 126 p zwany potocznie Maluchem to samochód, który do dziś bardzo często spotykany jest na polskich drogach | fot.: Fotolia
Strona główna / Technologia / Motoryzacja / Kultowe samochody z epoki PRL-u

Kultowe samochody z epoki PRL-u

Kultowe samochody z epoki PRL-u z pewnością pozostaną w pamięci osób, które niegdyś posiadały historyczne już marki pojazdów, ponieważ stanowią spuściznę po dawnych i nieco burzliwych czasach. Niektóre modele samochodów nadal można spotkać na ulicach miast, a w ich posiadaniu są przede wszystkim kolekcjonerzy i fani marek, którzy potrafią tchnąć nowego ducha w stare auto. O jakich modelach mowa?

Fiat 125 p i Fiat 126 p

Pierwszy Fiat 125 p opuścił fabrykę w 1967 roku i stanowił dosyć sporą konkurencję dla popularnych w tym czasie Warszaw oraz Syrenek. Samochód wówczas miał 60 KM, jednak kilka lat później rozpoczęła się produkcja auta, która osiągnęła maksymalną moc 70 KM. Warto przy tym podkreślić, iż w tamtych czasach do tego samochodu zmieściło się nawet 8 osób, co dziś jest oczywiście nie do pomyślenia. Z kolei Fiat 126 p zwany potocznie Maluchem to samochód, który do dziś spotykany jest na polskich drogach. Pierwszy Fiat 126 p opuścił fabrykę w 1973 roku i od razu zawładnął sercami Polaków. Z taśmy produkcyjnej zjechało wówczas tyle Fiatów 126 p co Syren, Mikrusów, Warszaw oraz Fiatów 125 p razem wziętych, co niewątpliwie świadczyło o popularności modelu.

Syrena i Polonez

Syrena powstała na początku lat 50. ubiegłego wieku i odznaczał ją przede wszystkim charakterystyczny pyrkot. Auto mogło w tym czasie rozpędzić się do 105 km/h co dziś wydaje się niezbyt ciekawym osiągiem, jednak jak na tamte lata to nie można było narzekać. W 1961 roku postanowiono włożyć do Syreny silnik Wartburga, dzięki czemu samochód osiągnął prędkość nawet 125 km/h. Ostatnia Syrena opuściła fabrykę w 1983 roku, czyli po 30 latach od rozpoczęcia jej produkcji. Polonez to z kolei samochód, który został zaprojektowany przez Włochów, jednak spełniał wówczas wszystkie amerykańskie normy, które dotyczyły bezpieczeństwa. Polonez miał zastąpić Fiata 125 p, a pierwsza próbna wersja tego samochodu zjechała z taśmy produkcyjnej w 1977 roku. Pierwszym polonezem, który był seryjnie produkowany to Polonez 1500, który został wyposażony w silnik o mocy 75 KM. Zawieszenie produkcji tego samochodu nastąpiło w 2002 roku, a warto przy tym podkreślić fakt, iż do tego czasu fabrykę opuściło aż milion modeli kultowego Poloneza.

Warszawa i Żuk

Pierwszym powojennym samochodem osobowym była Warszawa, która linię produkcyjną opuściła w 1951 roku. Produkcja tego samochodu trwała 22 lata a ostatni pojazd wyjechał z fabryki w Żeraniu w roku 1973. Jeśli chodzi natomiast o liczbę wyprodukowanych w tym czasie Warszaw, to nie była ona zbyt imponująca w porównaniu z innymi kultowymi modelami, ponieważ wyniosła jedynie około 250 tysięcy sztuk. Ostatnim kultowym samochodem epoki PRL-u był Żuk, którego produkcja masowa rozpoczęła się w 1959 roku. Produkcja tego samochodu trwała aż 40 lat a ostatni model opuścił najprawdopodobniej fabrykę w 1998 roku. Obecnie samochód ten można podziwiać przede wszystkim w licznych muzeach, jednak w niektórych miejscowościach można nadal spotkać go na drogach.

KPA

Sprawdź także

Wilanów świateł

Królewski Ogród Światła dla małych i dużych

Ponury zwykle listopad kojarzy nam się z mokrymi parasolkami i nagimi konarami drzew, ale to …

  • riri

    Mieliśmy w domu Malucha. Do dziś nie wiem, jakim sposobem bez większych problemów mieściła się w nim cała 5-osobowa rodzina. Tylko mój ojciec 190 cm wzrostu i sporo żywej wagi wyglądał zabawnie wynurzając się z jego czeluści.