wymiana opon
Opony wielosezonowe odeszły w niepamięć i dopiero nie tak dawno przywrócone zostały ku uciesze wielu kierowców | fot.: pexels.pl
Strona główna / Technologia / Motoryzacja / Opony całoroczne – kit czy hit?

Opony całoroczne – kit czy hit?

O oponach wielosezonowych pisano i mówiono już wiele. Nie mają może zbyt dobrych opinii fachowców, którzy piszą dla wielkich tytułów motoryzacyjnych. Ale czy rzeczywiście są to aż tak złe opony? Może jednak zamiast wylewać pomyje na nie i na osoby, które zdecydowały się na ich zakup, warto znaleźć dobre strony opon wielosezonowych. Co jest faktem w tej dyskusji, a co można zaliczyć do mitów. Jak jest w rzeczywistości z tymi całorocznymi oponami?

Uniwersalne nie jest doskonałe

W naszym kraju krąży powiedzenie, że jeśli coś jest do wszystkiego, znaczy się, że jest do niczego. Coś na pewno w tym jest, ale jak to bywa z uogólnieniami bywają one krzywdzące. Czy też tak jest w przypadku opon całorocznych? Opony wielosezonowe nie są nowym wynalazkiem. Jeszcze nie tak dawno nie było podziału opon na letnie i zimowe. Były produkowane jedynie opony całoroczne. Jak niektórzy jeszcze pamiętają całkiem nieźle się one sprawdzały w ówczesnych samochodach. Prędkości jakie uzyskiwano podczas jazdy nie odbiegały wyraźnie od współczesnych, a zimy oraz lata były bardziej wyraziste. Przyszedł jednak czas rewolucji i producenci opon zaproponowali opony sezonowe, które posiadały zróżnicowaną mieszankę z której były produkowane, a ponadto posiadały inne bieżniki pozwalające na lepsze prowadzenie samochodu na lodzie i śniegu lub tez na gorących drogach. Stare opony wielosezonowe nie były już takie doskonałe. Jednak nie można było stwierdzić, że nie są dobre. Zgodnie jednak z zasadą dobre jest wypierane przez lepsze, tak też się stało w przypadku opon. Opony wielosezonowe odeszły w niepamięć i dopiero nie tak dawno przywrócone zostały ku uciesze wielu kierowców. Szczególnie dla tych, którzy wiele nie jeżdżą, ich trasa przebiega po ulicach miast i wsi, a ponadto prędkości jakie rozwijają nie są zbyt wielkie. Dla tych kierowców zakup dwóch kompletów opon – zimowych i letnich jest bez sensu, gdyż zanim zużyli by opony, to już trzeba było je wyrzucić, bo opony by się zestarzały. Do nich przemawia przede wszystkim cena. Zakup nawet najdroższych opon całorocznych jest niższa od kosztów jakie trzeba ponieść kupując dwa zestawy opon – letnich i zimowych. Jeśli chodzi o ich zachowanie na drodze, to tak naprawdę wszystko zależy od jakości samych opon. Podobnie jak w przypadku opon sezonowych, można kupić opony całoroczne w przedziale budżetowym, jak i w budżecie premium. Nie będą nigdy przeznaczone do jazdy w ekstremalnych warunkach, ale patrząc na to co się dzieje z pogodą w naszym kraju, są to opony, które na pewno znajdą wielu zwolenników.

Materiał partnera zewnętrznego