Strona główna / Technologia / Podstawowy sprzęt do nagłaśniania imprez – ABC początkującego dźwiękowca

Podstawowy sprzęt do nagłaśniania imprez – ABC początkującego dźwiękowca

Dobrych akustyków w naszym kraju jest garstka. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Twoją pasją jest muzyka, a koncerty to Twój żywioł? Zdecyduj się na zawód dźwiękowca, który pozwoli Ci połączyć Twoje zainteresowania z pracą! Co więcej, jeśli staniesz się naprawdę dobry w tym fachu, będziesz mógł obsługiwać największe wydarzenia w Polsce, a to z pewnością i przełoży się na świetne zarobki. Szanse na osiągnięcie tego celu masz naprawdę spore, bo dobrych akustyków w naszym kraju jest garstka. Zanim jednak przystąpisz do działania, poznaj sprzęt, na którym przyjdzie Ci pracować. Poniżej znajdziesz krótkie charakterystyki najważniejszych urządzeń.

Urządzenia do nagłaśniania imprez

Konsolety mikserskie – to sprzęty, które ze swoim mnóstwem przełączników na pierwszy rzut oka przypominają kokpit samolotu. Podłącza się do nich przeróżne źródła sygnałów m.in.: mikrofony, instrumenty, samplery, syntezatory, wzmacniacze itp. Skupiają i przetwarzają sygnały. Dają również możliwość ich kontrolowania i modyfikowania (np. uwydatniania niektórych zakresów częstotliwości lub usuwania pogłosu). Ze względu na sposób przetwarzania sygnału dzieli się je na konsolety mikserskie analogowe i cyfrowe. W obrębie tych pierwszych wyróżnia się np. urządzenia estradowe, emisyjne, radiowęzłowe i stworzone pod DJ-ów. Jak nazwa wskazuje, obróbka sygnału, która w nich zachodzi następuje na drodze analogowej. Z kolei miksery cyfrowe przekształcają każdy docierający do nich sygnał w postać cyfrową o dużej rozpiętości amplitudowej. Musisz wiedzieć, że każda konsoleta mikserska wyposażona jest w obwody wejściowe o specjalnej konstrukcji, których czułość można zmieniać wedle własnych potrzeb. Modele dostępne w sprzedaży posiadają minimum 8 wejść (kanałów), jednak spotkać można i takie, które mają ich 12 lub 16. Te ostatnie stosuje się zwłaszcza przy nagłaśnianiu koncertów większych kapel.

Systemy nagłośnieniowe – składają się z głośników, najczęściej sprzedawanych w kompletach po dwie sztuki i drivera z cewką. Głośniki różnią się między sobą mocą, średnicami (6, 8, 10, 12, 15, 18 cali) i zakresem częstotliwości odtwarzanych dźwięków. Przeznaczone są do obsługi m.in. oktaw subbasowych i basowych. Występują w systemie tradycyjnym i wyrównanym liniowo (Line Array). Podczas ich zakupu zwracaj szczególną uwagę na SPL, czyli poziom wypełnienia dźwięku, który powinien wynosić 1m/1w.

Nagłośnienie koncertowe i estradowe
Wzmacniacze wzmacniają sygnał/dźwięk, który w dalszej kolejności przekazują do kolumn. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Wzmacniacze – jak sama nazwa wskazuje, wzmacniają sygnał/dźwięk, który w dalszej kolejności przekazują do kolumn. W trakcie ich zakupu powinieneś zwrócić uwagę na kilka istotnych parametrów, do których należą: moc RMS i moc „muzyczna”, których różnica wartości powinna być bardzo niewielka (świadczy to o bardzo dobrym jakościowo sprzęcie), pasmo przenoszenia, współczynnik tłumienia, impedancja obciążenia, szybkość narastania sygnału dźwiękowego, zniekształcenia oraz waga, na którą składają się transformator, kondensatory elektrolityczne i radiatory. Naturalnie, bez nich nagłaśnianie imprez, w szczególności plenerowych, nie ma racji bytu.  Z naszej strony radzimy Ci sięgać po wyroby polskich producentów, które są znacznie lepsze niż zagraniczne i niemal w ogóle niepodrabialne.

Mikrofony – ostatnie na naszej liście są mikrofony, czyli urządzenia rejestrujące dźwięk i przetwarzające fale dźwiękowe w impulsy elektryczne. Biorąc pod uwagę sposób w jaki przetwarzają drgania w sygnał foniczny można je podzielić na węglowe, piezoelektryczne, magnetoelektryczne (dynamiczne) i pojemnościowe (elektrostatyczne). Podczas koncertów korzysta się przede wszystkim z mikrofonów dynamicznych zbudowanych z membrany, cewki umieszczonej w specjalnym wycięciu oraz magnesu. Kupując je powinieneś sprawdzać jaką mają charakterystykę przenoszenia, czułość oraz zdolność przenoszenia maksymalnego ciśnienia dźwięku.

Na sam koniec dodamy tylko, że dobry sprzęt do nagłośnienia estradowego jest bardzo ważny w pracy dźwiękowca, ale to nie wszystko. Pamiętaj, że przede wszystkim liczą się umiejętności i wiedza zdobyta podczas kolejnych miesięcy, a później lat praktyki. Potrzebna jest też znajomość zasad akustyki, talent i bardzo dobry słuch, bo bez nich wykonywanie tego zawodu jest niemożliwe. Poza tym, jeśli planujesz związać się na dłużej z tą profesją, zastanów się nad zakupem własnych urządzeń. Rzadko można liczyć na dobry sprzęt w wyposażeniu klubu, a ciągłe wypożyczanie sprzętu (które początkowo jest najlepszym rozwiązaniem), na dłuższą metę jest dość uciążliwe, w związku z czym lepiej w niego zainwestować. Dzięki temu zyskasz pewność, że zapewniona przez Ciebie obsługa dźwiękowa będzie stała na bardzo wysokim poziomie.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Cykl Więcej

Cykl „Więcej” rusza w sześciu miastach w Polsce

„Więcej” to cykl wydarzeń skoncentrowanych wokół autorskiego kina niezależnego, nowoczesnej muzyki granej z winyli, degustacji …