Jedzenie w samochodzie
Nie do końca dojrzałe banany to źródło skrobi, potasu, magnezu, selenu, miedzi, manganu, cynku i jodu | fot.: Fotolia
Strona główna / Zdrowie / Dobre rady dietetyka na długą podróż

Dobre rady dietetyka na długą podróż

Sezon urlopowy oznacza wyjazdy bliższe i dalsze. Aby dotrzeć w wymarzone miejsce, trzeba jednak spędzić kilka, czy nawet kilkanaście godzin w samochodzie, autokarze lub samolocie. Do tego zdarzają się korki na drodze, opóźnienia lotów i inne nieprzewidziane sytuacje. Co ze sobą zabrać, o czym pamiętać po drodze i czego unikać, radzi Małgorzata Chylewska, dietetyk LightBox.

Co zabrać do bagażu podręcznego:

  • warto przeznaczyć trochę miejsca na zestaw lekkostrawnych, małych objętościowo i pełnowartościowych warzyw do chrupania, np. pokrojonej w słupki marchewki, ogórka, kalarepki czy papryki i dorzucić kilka pomidorków koktajlowych – takiej naturalnej bomby witaminowo-mineralnej nie zastąpi żaden suplement,
  • nie zapomnijmy o owocach, ale tych wygodnych do transportu i jedzenia, a więc zabierzmy twarde jabłka, gruszki, czereśnie czy śliwki bogate w witaminy, błonnik, potas, magnez i fosfor lub łatwe do obierania mandarynki – źródło witaminy C i ß-karotenu, a także nie do końca dojrzałe banany – źródło skrobi, potasu, magnezu, selenu, miedzi, manganu, cynku i jodu,
  • wrzućmy do torby orzechy i migdały – łatwo zaspakajają głód, są źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz białka, zawierają witaminy z grupy B, a także potas, fosfor, wapń, magnez i żelazo,
  • zestaw uzupełnijmy łatwymi do przewożenia, bo trwałymi zbożowymi batonami ekologicznymi z suszonymi owocami np. amarantusowym z morelami, nasionami słonecznika i orzechami – to kolejny zastrzyk energii, żelaza, magnezu, cynku, a przede wszystkim cennego dla prawidłowej pracy serca potasu, witaminy E, witamin z grupy B, błonnika i niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Dobre rady na czas podróży:

  • nawadniajmy organizm, zwłaszcza podróżując samolotem – powietrze w kabinie samolotowej jest suche, dlatego możemy odczuwać większe pragnienie, przy czym unikajmy napojów gazowanych, które zwłaszcza w samolocie wzmagają efekt odwodnienia, a wydostający się gaz podnosi przeponę, co może utrudniać pracę układu krążenia i zaburzać oddychanie,
  • przed i w trakcie podróży unikajmy ciężkostrawnych potraw i dań bazujących na nasionach roślin strączkowych i warzywach kapustnych, które sprawiają, że objętość gazów w organizmie zwiększa się o ponad 30%, powodując dyskomfort i bóle brzucha,
  • zapomnijmy o słonych przekąskach i dosalaniu potraw, aby zapobiec obrzękom nóg w trakcie wielogodzinnego siedzenia w autokarze, samochodzie lub samolocie,
  • nie najadajmy się „na zapas”, przed i w czasie podróży – dotyczy to zwłaszcza osób cierpiących na chorobę lokomocyjną.

Przygotowanie odpowiedniego prowiantu na podróż i przestrzeganie tych kilku prostych zasad pomoże uniknąć głodu, stresu i złego samopoczucia. A to oznacza, że na miejsce dotrzemy w dobrym nastroju, aby beztrosko cieszyć się wymarzonymi wakacjami.


Małgorzata Chylewska,
ekspert ds. żywienia w firmie cateringu dietetycznego LightBox, Absolwentka Wydziału Technologii Żywności SGGW, specjalizacja: żywienie człowieka. Ukończyła studia podyplomowe w Instytucie Żywności i Żywienia na kierunkach: Bezpieczeństwo Żywności oraz Poradnictwo dietetyczne – postępy w żywieniu człowieka. Pracownik naukowy Instytutu Żywienia Człowieka SGGW, a następnie asystent w Pracowni Żywienia, kierownik sekcji i zastępca kierownika Oddziału Higieny Żywności, Żywienia i PU w Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w m.st. Warszawie.

LightBox Sp. z o.o. sp. k. jest czołową firmą oferującą całodzienne zestawy gotowych posiłków dostarczanych pod wskazany adres. Catering dietetyczny LightBox jest dostępny w ponad 60 miastach. Dieta LightBox jest zbilansowana zgodnie z zaleceniami i normami Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie. LightBox oferuje 4 rodzaje diety: Optimum – wzorowaną na diecie śródziemnomorskiej, No Fish – zbilansowaną dietę tradycyjną bez ryb, Vege – dietę laktoowowegetariańską i Gluten Free, czyli dietę bezglutenową. Więcej informacji na stronie: www.lightbox.pl.

Sprawdź także

Woda i trening

Skuteczne i zdrowe odchudzanie – jak to połączyć?

Funkcjonowanie w ciągłym biegu i stresie, natłok spraw zawodowych, siedzący tryb pracy czy permanentne zmęczenie …