Strona główna / Zdrowie / Sposoby na złagodzenie zespołu napięcia przedmiesiączkowego
Kobieta na białym tle
Dolegliwości występują około 6-8 dni przed miesiączką i zwykle znikają wraz z pierwszym dniem, kiedy pojawia się okres. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Sposoby na złagodzenie zespołu napięcia przedmiesiączkowego

Terminem zespół napięcia przedmiesiączkowego (ZNP), z ang. premenstrual syndrome (PMS) określa się przedmiesiączkowe wzmożenie napięcia nerwowego, któremu towarzyszy m.in. zatrzymywanie płynów, bóle głowy, problemy z cerą i ogólne rozdrażnienie. Dolegliwości występują około 6-8 dni przed miesiączką i zwykle znikają wraz z pierwszym dniem, kiedy pojawia się okres.

Farmakoterapia

Środki przywracające zaburzoną równowagę hormonalną kobiety to leki przeciwdepresyjne z grupy inhibitorów zwrotnego wychwytu serotoniny (SSRI). Serotoninę i fluoksetynę można zażywać regularnie w ciągu całego cyklu miesiączkowego lub tylko przez czternaście dni – od momentu owulacji do pojawienia się miesiączki. Ulgę przynosi leczenie hormonalne agonistami GnRH, które hamują owulację. Leki te mają niestety istotne skutki uboczne – obniżają poziom estrogenów, negatywnie wpływając na kości i układ krążenia. Niektóre kobiety odczuwają znaczną poprawę przy stosowaniu antykoncepcji – tabletki zmniejszają lub całkiem znoszą objawy PMS. Objawy napięcia przedmiesiączkowego zamaskują dostępne bez recepty środki przeciwbólowe, rozkurczające i uspokajające. Warto zadbać również o suplementację wapnia, magnezu i środków witaminowo-mineralnych na bazie roślin.

Dieta

Kiedy pojawiają się symptomy napięcia przedmiesiączkowego, najlepiej zupełnie zrezygnować z jedzenia smażonych i tłustych potraw, białego pieczywa, roślin strączkowych, dodatku ostrych przypraw i soli, a także picia mocnej herbaty, kawy oraz alkoholu. Wskazanych jest sześć niewielkich posiłków dziennie. Warto pić napary ziołowe, np. z kozłka lekarskiego oraz minimum 2 litry wody niegazowanej. Jako przyprawy świetnie sprawdzą się świeże zioła, które nie podrażniają żołądka i nie zatrzymują wody w organizmie.

Aktywny tryb życia

Kilka dni przed okresem warto więcej się ruszać – pływać, uprawiać jogę lub pilates, chodzić na spacery. Aktywny wypoczynek rozładowuje napięcie i rozluźnia ciało, powoduje wydzielanie endorfin, zwanych hormonami szczęścia. Nawet 20 minut ruchu dziennie przyczyni się do poprawy samopoczucia.

Przeczytaj również: Jakie leki mogą obniżyć skuteczność tabletek antykoncepcyjnych

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Kobieta po 40

Jak schudnąć po 40 roku życia?

Schudnąć można w każdym wieku. Jednak nie w każdym przedziale wiekowym proces ten przebiega tak …