Relacje biznesowe uścisk dłoni
Kontrahentom zależy na rozwiązaniach, które bezpośrednio lub pośrednio generują korzyści finansowe | fot.: pixabay

4 sposoby na utrzymanie pozytywnych relacji z partnerami biznesowymi

Każdy przedsiębiorca, niezależnie w jakiej branży działa i z kim zawiera transakcje, powinien dążyć do utrzymywania pozytywnych relacji biznesowych. Bez tego na dłuższą metę nie będzie w stanie prowadzić rentownej, dobrze prosperującej działalności. Poniżej podpowiadamy, jak budować relacje z klientem w ramach współpracy business to business (B2B).

Pozyskiwanie nowych kontrahentów jest bardzo istotne, ale jeszcze ważniejsze jest pozyskiwanie kontrahentów stałych i lojalnych. Jak zatem sprawić, aby dany klient stał się tym „na lata”? Wymaga to, poza wykazywaniem zaangażowania i cierpliwości, posiadania wiedzy na temat budowania pozytywnych relacji w biznesie, a także umiejętności zastosowania jej w praktyce. Samych rozwiązań, które sprzyjają utrzymywaniu dobrych relacji z konsumentami i partnerami biznesowym jest co najmniej kilka. Poniżej skupimy się przede wszystkim na tych, które sprawdzają się przy kontakcie z klientami-przedsiębiorcami.

Jak budować relacje biznesowe: podstawowe informacje

W przypadku relacji z klientami typu B2C (business to consumer) liczą się pozytywne skojarzenia z marką, ciekawe promocje, czy też atrakcyjne upominki. Coraz większą rolę odgrywają także programy lojalnościowe, aplikacje mobilne i wysokiej jakości obsługa posprzedażowa. W wielu branżach stawia się również na customizację, dzięki której klient może uzyskać produkt idealnie dopasowany do swoich potrzeb. Wszystko to jest istotne z punktu widzenia pozyskiwania klienta, jak również walki o jego lojalność i zaufanie.

Transakcje B2B (business to bussines) są natomiast ukierunkowane na potrzeby biznesowe. Kontrahentom zależy na rozwiązaniach, które bezpośrednio lub pośrednio generują korzyści finansowe. Niemniej jednak, równie ważna jest dla nich także jakość samej współpracy, czy też szeroko rozumiane doradztwo i możliwość korzystania z narzędzi wspierających biznes. O co konkretnie warto zadbać, by móc utrzymywać z nimi pozytywne relacje biznesowe? W tym kontekście mogą sprawdzić się niżej przedstawione działania.

  1. Zapewnienie komfortu finansowego i czasowego

Czas trwania relacji biznesowej jest zwykle liczony w latach, dlatego warto dążyć do tego, aby warunki współpracy były możliwie najlepsze również dla kontrahenta. Podstawą jest ustalenie dogodnych: terminów płatności oraz czasu realizacji zamówień – tak, by sprzedawca, pośrednik czy producent mogli swobodnie prowadzić swoją działalność, bez obaw o ryzyko utraty płynności finansowej. Co oczywiste, ważne jest przy tym sumienne przestrzeganie ustalonych terminów i zasad współpracy.

  1. Zachowanie asertywności i partnerskich stosunków

Dobre relacje biznesowe mogą zaistnieć jedynie tam, gdzie obowiązuje partnerskie podejście i wzajemny szacunek. Nie warto przesuwać granicy swojej asertywności, zgadzając się na niekorzystne rozwiązania, czy też działając wbrew własnym przekonaniom. Zawsze należy pewnie wyrażać własne zdanie i obszernie argumentować swoje stanowisko, nie obawiając się przy tym ewentualnej krytyki ze strony kontrahenta. Ten ostatni musi wiedzieć, że może polegać na wiedzy i doświadczeniu przedsiębiorcy, w przeciwnym razie nie obdarzy go szczerym zaufaniem.

  1. Zaangażowanie w relację biznesową i spotkania twarzą w twarz

Relacja w biznesie nie może ograniczać się do wymiany wiadomości e-mail czy rozmów telefonicznych. Potrzebne są również bezpośrednie spotkania, i to nie tylko w biurze, ale również w mniej formalnych miejscach, na przykład w kawiarniach czy restauracjach. Warto je organizować również wtedy, gdy nie jest to niezbędne – wówczas warto porozmawiać na ogólne tematy biznesowe, a nawet te prywatne. Takie zaangażowanie w relację wzmocni wzajemne zaufanie.

  1. Rekomendowanie produktów lub usług kontrahenta

Sprawdzonych kontrahentów warto rekomendować innym znajomym firmom i osobom prywatnym, które mogłyby być zainteresowane ich usługami. Dobre słowo to darmowa, a zarazem silna forma marketingu. Partnerzy biznesowi doceniają takie wsparcie i często odwdzięczają się w ten sam sposób.

Co jeszcze warto wiedzieć?

Budowanie pozytywnych relacji biznesowych jest wymagającym, długotrwałym i angażującym procesem. Ponieważ jednak przynosi długoterminowe korzyści, w tym również finansowe, dobrze jest na stałe wprowadzić go do swojej firmy.

Więcej przydatnych wskazówek, jak budować relacje biznesowe w ramach współpracy B2B, można przeczytać pod adresem: https://faktoria.pl/artykuly/73,10867/d,blog,pozytywne-relacje-biznesowe-jak-je-tworzyc.

Artykuł sponsorowany

Sprawdź także

auto detailing

Czym jest auto detailing?

Dbanie o dobry stan swojego pojazdu to podstawa i słusznie jest bardzo ważne dla większości …