W customer journey chodzi o analizowanie działań klienta związanych z daną firmą. Mapowanie jego podróży przez usługi jest istotne z punktu ich optymalizowania. Dzięki temu można coś zmienić i sprawić, że tym samym usługa stanie się dla klientów dużo bardziej przystępne i większą liczbę zachęci do zakupu i korzystania.
Etapy digital customer journey – kilka kroków do optymalizacji
Oczywiście działania w ramach customer journey muszą być precyzyjnie zaplanowane i nie powinno się niczego pozostawiać przypadkowi. Tylko dzięki temu można otrzymać realny obraz tego, jak wygląda podróż klienta przez każdy proces związany z firmą. Jak wyglądają te etapy?
Efektywny zespół
Już na samym początku prac warto pamiętać, że zespół powinien być wszechstronny i składać się ze specjalistów z różnych dziedzin. Interdyscyplinarne podejście pozwala być zawsze o krok przed konkurencją.
Określanie celu do zrealizowania
Pomoże to sprecyzować działania i uniknąć tych, które nie są potrzebne z punktu widzenia celu. To również forma oszczędności i przyspieszenia prac.
Grupa docelowa oraz jej potrzeby
Mówiąc o grupie docelowej mamy na myśli wszystkich tych, którym dana usługa się przyda i może się spodobać. Odkrywając i analizując potrzeby tej grupy można dojść do ważnych wniosków i wprowadzać innowacyjne działania.
Badania i zbieranie danych
Customer journey to nic innego jak praca na zebranych danych. Jeśli brakuje czegoś do kompletu informacji – należy dane pozyskać. W tym celu mogą być pomocne badania i kontakt z klientami.
Mapowanie – każdy etap ścieżki
Na podstawie zebranych danych należy odtworzyć ścieżkę klienta związaną z firmą. Ważne jest to, aby zwracać uwagę na nawet najdrobniejsze szczegóły każdego procesu – emocje temu towarzyszące i opinie z tym związane.
Wizualizacja
Jest ona możliwa po stworzeniu wszystkich map. Z pewnością zrodzą się z tego wartościowe wnioski, ponieważ możliwe będzie rozpoznanie problemów i błędów, które występują na poszczególnych etapach korzystania z usług.
Wdrażanie zmian – ostatni etap
Po przeanalizowaniu podróży klienta możliwe jest wprowadzenie zmian. Śmiało można zatem uznać, że customer journey to narzędzie pracy z odczuciami i opiniami klientów na poszczególnych etapach interakcji z firmą. Z pewnością warto je stosować, jeśli chcemy mieć szerszy obraz dotyczący naszych usług i tym samym stale zwiększać grono swoich klientów. Nie bez znaczenia pozostaje również fakt, że będą to zadowoleni klienci.
Materiał partnera