kosmetyki w drogerii
Z etykiet z powodzeniem korzysta także branża kosmetyczna, w której przypadku ogromne znaczenie ma jakość nadruków naniesionych na etykiety | fot.: materiał partnera

Etykiety samoprzylepne – ich rola, rodzaje i właściwości

Etykiety samoprzylepne charakteryzują się łatwą i wygodną aplikacją oraz możliwością aplikacji na praktycznie dowolnej powierzchni. Z tego względu posiadają bardzo szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach gospodarki – wykorzystuje je m. in. branża logistyczna, handlowa oraz produkcyjna. Głównym zadaniem etykiet samoprzylepnych jest umożliwienie czytelnego oznakowania towarów oraz ułatwienie ich identyfikacji na dalszych etapach obrotu. Co należy wiedzieć o tego typu produktach?

Jak zbudowane są nowoczesne etykiety samoprzylepne?

Etykiety samoprzylepne to nic innego, jak naklejki posiadające konstrukcję warstwową. Zazwyczaj zbudowane są z materiału użytkowego, który stanowi podłoże z wykonanym nadrukiem, warstwy kleju umożliwiającej przytwierdzenie etykiety do podłoża oraz podkładu z warstwą silikonową, która stanowi nośnik etykiety. Etykiety samoprzylepne są wytwarzane w formie arkuszy lub zwojów. W zależności od rodzaju, mogą być one jedno- lub wielowarstwowe. Do etykiet wielowarstwowych zalicza się m. in. etykiety typu booklet (w postaci książeczki zalaminowanej w górnej części), sandwich (dwuwarstwowe) oraz peel off (etykiety otwierane na grubszym papierze).

Wierzchnia warstwa etykiet może zostać wykonana z różnych materiałów – papieru, folii aluminiowej, tworzyw sztucznych, a także laminatu. W jej doborze należy kierować się przede wszystkim oczekiwaną odpornością etykiety na zerwanie oraz drukownością. Wierzchnia warstwa powinna dobrze współpracować zarówno z podłożem i klejem, co pozwoli na sprawną aplikację etykiety, jak i gwarantować dobrą przyczepność oraz możliwość naniesienia dowolnego nadruku. Etykiety samoprzylepne mogą posiadać dodatkowo wzmocnioną strukturę, która uczyni je odporniejszymi na działanie wilgoci, chemikaliów czy zmiennych temperatur.

napoje na półkach w sklepie
Branża spożywcza wykorzystuje etykiety samoprzylepne do znakowania towarów różnego rodzaju | fot.: materiał partnera

Etykiety samoprzylepne i ich rola w różnych branżach

Bez etykiet samoprzylepnych trudno byłoby się obejść w dzisiejszych czasach. Są one wykorzystywane w różnych branżach do często bardzo zróżnicowanych celów. Ich głównym beneficjentem jest oczywiście branża spożywcza, która wykorzystuje etykiety samoprzylepne do znakowania towarów różnego rodzaju. Takie zastosowanie wymaga odpowiedniego wykonania etykiet, które są wytwarzane głównie przy pomocy druku fleksograficznego.

Z etykiet z powodzeniem korzysta także branża kosmetyczna, w której przypadku ogromne znaczenie ma jakość nadruków naniesionych na etykiety – to od nich zależy bowiem w dużej mierze atrakcyjny wygląd produktów oraz to, czy klient wybierze właśnie je spośród wszystkich innych dostępnych na sklepowej półce. Oprócz tego, etykiety samoprzylepne są użytkowane w branży farmaceutycznej, chemicznej oraz logistycznej. 

Zróżnicowane przeznaczenie etykiet samoprzylepnych sprawia, że są one produkowane w oparciu o różne parametry – występują w wielu rozmiarach, posiadają zróżnicowane właściwości użytkowe oraz odmienną odporność na czynniki zewnętrzne. Odpowiednie dopasowanie etykiet samoprzylepnych do konkretnego zastosowania oraz jego specyfiki jest kluczem do korzystania z nich z sukcesem w każdej dziedzinie gospodarki.

Materiał partnera