pozycjonowanie stron www
Pozycjonowanie stron internetowych to proces podnoszenia pozycji witryny w wyszukiwarce Google | fot.: materiał partnera

Pozycjonowanie — czym jest podnoszenie rankingu witryny w wynikach wyszukiwania Google?

Pozycjonowanie stron www to proces, z którego może skorzystać każdy właściciel witryny. Wiele osób niestety nie robi tego z powodu braku wiedzy, wątpliwości czy nieznajomości korzyści, jakie płyną z pozycjonowania strony internetowej. Na rynku działa jednak wiele agencji SEO i specjalistów oferujących kompleksowe usługi w tym zakresie. Poniżej prezentujemy najważniejsze informacje o pozycjonowaniu i odpowiadamy na najważniejsze pytania, związane z tym procesem takie jak sposoby pozycjonowania oraz dlaczego warto pozycjonować strony internetowe.

Pozycjonowanie — Czym jest?

Pozycjonowanie stron internetowych to proces podnoszenia pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Jest to proces świadomy, ciągły i wykonywany zarówno na samej stronie internetowej jak i poza nią. Są to odpowiednio działania on-site, czyli optymalizacja strony i działania off-site. Pozycjonować można każdy typ witryny internetowej niezależnie od ruchu, tematyki czy technologii. Pozycjonowaniem zajmują się specjaliści SEO, agencje SEO czy freelancerzy. Choć można przeprowadzać go samodzielnie, zdecydowanie lepiej z uwagi na trudność i złożoność pozostawić manipulowanie przy witrynie specjalistom. Celem pozycjonowania strony internetowej jest dostosowanie jej do wyszukiwarki Google oraz wypromowanie jej w wyszukiwarce na wysokie pozycje w rankingu. Dzięki temu pozyskiwać mamy większą ilość ruchu organicznego i odnosić z tego tytułu liczne profity. Dzieje się tak za sprawą zależności — im wyżej znajduje się strona www w wyszukiwarce Google, tym większe nią zainteresowanie.

Ogólnie istnieje wiele typów pozycjonowania, a cały proces często wykonuje się w pewnych odmianach. Pierwszym typem pozycjonowania jest pozycjonowanie standardowe. Zakłada ono promowanie witryny pod kilkoma — kilkunastoma najpopularniejszymi frazami w danej kategorii. Ma to zapewnić największy ruch na stronie osób zainteresowanych daną tematyką. Pozycjonowanie takie jednak często ma wysoką trudność, choć potencjalne zyski są największe. Alternatywną wersją pozycjonowania standardowego jest pozycjonowanie szerokie. Jest to promowanie witryny pod kilkaset, kilka tysięcy lub nawet nieograniczoną ilość fraz. Jego celem jest zbieranie małego ruchu z wielu mało popularnych fraz, co łącznie ma dać spory ruch organiczny. Pozycjonowanie szerokie stosuje się przy dużej konkurencji lub w celach sprzedażowych, gdyż pomaga ono pozyskiwać osoby zdecydowane zakupowo — szukających konkretnych produktów. Kolejnym typem pozycjonowania jest pozycjonowanie lokalne. W tej wersji promujemy witryny pod danymi popularnymi hasłami np. pizzeria czy sklep zoologiczny, ale jedynie lokalnie — w kontekście danego miasta np. Łodzi. Witryna jest zatem widoczna gdy wyszukiwanie dotyczy danego miasta, a ten typ pozycjonowania wybierają osoby prowadzące biznesy i projekty lokalne. Pozycjonowanie to też pozycjonowanie strony pod urządzenia mobilne czy wyszukiwanie głosowe, czyli promowanie witryny pod danym frazami pod kątem użytkowników spełniających konkretne wymagania np. używanie smartfona czy wyszukiwania głosowego.

Jak przebiega pozycjonowanie?

Pełen proces pozycjonowania strony internetowej rozpoczyna się od audytu SEO strony internetowej. Jest to sprawdzanie witryny pod kątem pozycjonowania, czyli optymalizacji strony www i działań prowadzonych poza stroną. Podczas audytu specjaliści zbierają informacje o statystykach strony i działaniach, które były wykonywane. Następnie określają i dokładnie opisują każdy element strony, który ma wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce. Efektem audytu jest stworzenie raportu, który dokładnie prezentuje obecny stan witryny. Audyt SEO jest podstawą wszystkich dalszych działań i pozwala dobrać odpowiedni ich kierunek.

Pierwszym działaniem, od jakiego rozpoczyna się samo pozycjonowanie jest optymalizacja strony internetowej. Jest ona dostosowana do wyszukiwarki w pierwszej fazie pod kątem technicznym. Upraszczany jest jej szkielet, konfigurowany jest hosting czy porządkowany katalog podstron, aby systematyka czy nazwy podstron były spójne i ułatwiały rankingowanie witryny. Jeśli witryna nie posiada wersji mobilnej tworzona jest responsywna wersja strony, różnej wersje w innych językach a sam portal jest optymalizowany pod kątem szybkiego wczytywania się i działania. Ustalane są także opis i tytuł strony, które będą widoczne w wyszukiwarce Google jako wynik wyszukiwania. Gdy strona działa już poprawnie pod kątem technicznym dodawany jest content różnego rodzaju oraz teksty SEO, w których zawarte są słowa kluczowe. Działanie to poprzedzone jest analizą fraz, pod jakimi warto być w danej kategorii obecnym w Google. Na stronie dodawane jest linkowanie wewnętrzne łączące wszystkie podstrony serwisu, a witryna jest aktualizowana na bieżąco. Są to tylko niektóre z wielu czynności optymalizujących witrynę, ale które w istotny sposób wpływają na jej jakość.

Gdy sama strona internetowa jest już zoptymalizowana, agencja SEO lub specjaliści wykonują również prace off site, czyli poza witryną mające na celu podnieść ją w rankingu. Najważniejszym działaniem tego typu jest linkowanie zewnętrzne. Dodanie backlinków, czyli linków zwrotnych ma za zadanie podnosić popularność naszej strony internetowej i jej wiarygodność. Linki takie dodaje się na jakościowych serwisach np. na forach czy innych stronach w postaci wpisów lub artykułów sponsorowanych. Sprowadzany jest także ruch internetowy na stronę np. z social mediów czy innych stron w celu podniesienia statystyk. Adres samej strony dodaje się też na Google Maps w wizytówce czy katalogach biznesowych, aby podnieść wiarygodność witryny i zgodność danych NAP.

Dlaczego warto pozycjonować własną stronę www?

Pozycjonowanie strony internetowej jest niezwykle korzystne z kilku powodów. Pierwszym powodem jest możliwość pozyskiwania większego ruchu organicznego z wyszukiwarki a przez to rozwijanie projektu szybciej. Dzięki temu będziemy również zarabiali więcej pieniędzy oraz mogli część z nich zainwestować w pozycjonowanie. Jest to zatem bardzo dobra inwestycja, która może przynosić nam jeszcze większe obroty czy większą liczbę klientów. Pozycjonowanie potrafi znacznie zwiększyć ilość ruchu organicznego w porównaniu do nie pozycjonowanych i nie zoptymalizowanych stron www. Wysoka pozycja w Google to również bardzo duże kwestie wizerunkowe. Wiele osób widząc poszczególne strony www na wysokich pozycjach, z założenia ufa i wybiera właśnie te firmy, wierząc wskazaniom Google. Samo pozycjonowanie jest procesem prostym w zleceniu i możemy korzystać z niego bez względu na ilość środków, które posiadamy, wybierając różne rozwiązania pozycjonujące. Pozycjonowanie strony internetowej to również bardzo dobra strategia reklamowa. Jeśli więc myślimy o długotrwałym reklamowaniu się w sieci, warto wybierać ekonomiczniejsze i efektywniejsze pozycjonowanie aniżeli np. trwałe reklamy poprzez systemy reklamowe.

Materiał partnera

Sprawdź także

pozycjonowanie zagraniczne

Pozycjonowanie strony za granicą

Myślisz o podbijaniu nowych rynków ze swoimi produktami lub usługami? Chciałbyś wyjść za granicę, jak …