dropshipping
Opodatkowanie sklepu w dropshippingu działa dokładnie tak samo jak w przypadku każdej innej sprzedaży internetowej | fot.: materiał partnera

Jak rozliczać dropshipping?

Dropshipping staje się coraz popularniejszym modelem prowadzenia sklepu internetowego. Sprzedawcy cenią sobie możliwość zmniejszenia ryzyka inwestycyjnego oraz oszczędności płynące z przekazania hurtowniom kluczowych procesów logistycznych. Nietypowy charakter takiej działalności generuje jednak pytania o sposób jej rozliczania. W naszym poradniku podpowiadamy więc, jak wygląda opodatkowanie i księgowanie dropshippingu.

Rozliczanie a rodzaj dropshippingu

Na samym wstępie trzeba zaznaczyć, że rozliczanie dropshippingu zależy od jego rodzaju. Model ten może bowiem przyjmować postać pośrednictwa handlowego bądź zakupu i sprzedaży towaru w imieniu własnym. W tym drugim przypadku przedsiębiorcę obowiązują zasady ogólne, zawarte w art. 14 ust. 1c ustawy o podatku dochodowym. Oznacza to, że rozliczanie dropshippingu wygląda dokładnie tak samo jak w innych formach sprzedaży internetowej.

W takiej sytuacji jako właściciel sklepu osobiście prowadzisz sprzedaż towarów, a hurtownia wysyła je do klientów w Twoim imieniu. Bez znaczenia pozostaje fakt, że za produkty zakupione u dostawcy płacisz dopiero w momencie otrzymania na nie zamówienia. Obowiązują Cię zatem te same zasady co każdego sprzedawcę wysyłającego towary z własnego magazynu.

Żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, jak wygląda rozliczanie dropshippingu, trzeba dobrze zrozumieć proces sprzedaży w tym modelu. Obejmuje on następujące etapy:

  1. Oferujesz swoim klientom towary magazynowane w hurtowni dropshippingowej.
  2. Klient składa i opłaca zamówienie w Twoim sklepie internetowym.
  3. Przekazujesz zamówienie do hurtowni dropshippingowej i płacisz za towar.
  4. Hurtownia wysyła towar do Twojego klienta.
  5. Dostarczasz klientowi dowód zakupu – paragon bądź fakturę.

Dla rozliczania działalności kluczowe są więc dwa etapy:

  • zawarcie umowy pomiędzy sklepem a hurtownią,
  • zawarcie umowy pomiędzy kupującym a sklepem.

W obu tych sytuacjach dochodzi do wystawienia faktury. W pierwszej otrzymujesz ją od dostawcy, w drugiej natomiast to Ty wysyłasz ją do swojego klienta.

Rozliczanie i księgowanie dropshippingu

Opodatkowanie sklepu w dropshippingu działa dokładnie tak samo jak w przypadku każdej innej sprzedaży internetowej. Przy rozliczaniu działalności każdorazowo bierzesz więc pod uwagę:

  • zsumowane z całego miesiąca faktury kupna od hurtowni, uwzględniające cenę netto i VAT,
  • zsumowane z całego miesiąca faktury sprzedaży dla klientów, obejmujące cenę netto i VAT.

Cały proces sprowadza się więc do kilku prostych kroków. Jeżeli posiadasz status płatnika VAT, wygląda on następująco:

  1. Sumujesz wartość netto wszystkich faktur kupna, wystawionych przez hurtownię.
  2. Sumujesz wartość podatku VAT ze wszystkich faktur kupna.
  3. Sumujesz wartość netto wszystkich faktur sprzedaży, wystawionych klientom Twojego sklepu.
  4. Sumujesz wartość podatku VAT ze wszystkich faktur sprzedaży.
  5. Wpłacasz do Urzędu Skarbowego różnicę pomiędzy VAT-em z Twoich faktur dla klientów a VAT-em z faktur wystawionych Ci przez hurtownię.

Podczas rozliczania sklepu w dropshippingu nie zapominaj o tym, że przychód powstaje albo w momencie wpływu pieniędzy na konto Twojego sklepu, albo w chwili wystawienia klientowi faktury – w zależności od tego, co nastąpi wcześniej. Uważaj, aby błędne zakwalifikowanie sprzedaży nie doprowadziło do nieprawidłowości w dokumentacji.

Sklep w dropshippingu a ryczałt

Z uwagi na atrakcyjne stawki ryczałtu ewidencjonowanego wielu przedsiębiorców rozważa wybór tej formy opodatkowania działalności. W przypadku sklepu w dropshippingu warto jednak dwa razy zastanowić się nad tym, czy to odpowiednie rozwiązanie. Nie pozwala ono bowiem uwzględnić kosztów w rozliczeniach. W efekcie podatek płacisz nie od dochodu, a od całości przychodu.

W sytuacji, kiedy prowadzisz sklep internetowy, może to więc nie być najbardziej opłacalna opcja. Za każdy produkt zakupiony w hurtowni musisz przecież zapłacić. Rozwiązanie, które pozwala odliczyć koszty od podstawy podatku, wydaje się zdecydowanie lepszym wyborem. Dodatkowym utrudnieniem okaże się niejasne stanowisko organów podatkowych względem działania ryczałtu w dropshippingu.

Sklep w dropshippingu a kasa fiskalna

Ewentualny obowiązek posiadania kasy fiskalnej nie jest w żaden sposób związany z modelem logistycznym, w jakim działa sklep internetowy. Dropshipping nie zmienia zatem nic w tej kwestii. Z reguły właściciel e-commerce’u nie musi przejmować się wystawianiem paragonów, choć istnieją oczywiście wyjątki, w których będzie to konieczne.

Wszystko zależy bowiem od rodzaju asortymentu, jaki oferujesz swoim klientom. Ewidencji na kasie fiskalnej wymaga między innymi sprzedaż:

  • perfum i wód toaletowych,
  • nośników danych cyfrowych i analogowych,
  • wyrobów tytoniowych i alkoholu,
  • sprzętu fotograficznego,
  • sprzętu telekomunikacyjnego,
  • przyczep i naczep,
  • nadwozi i silników,
  • wyrobów z metali szlachetnych,
  • paliw i gazu.

Dowodem zakupu w przypadku innych towarów mogą być z kolei faktury przesyłane do klientów drogą mailową. Dzięki temu będą je oni otrzymywać niezależnie od zamówień dostarczanych przez hurtownie, z którymi współpracujesz w zakresie logistyki.

Jak rozliczać dropshipping? Podsumowanie

Rozliczanie dropshippingu nie powinno Ci sprawić żadnych problemów. Cały proces przebiega właściwie identycznie jak w przypadku tradycyjnej sprzedaży internetowej. Pamiętaj jednak, że dotyczy to wyłącznie w sytuacji, kiedy handlujesz towarem w imieniu własnym, a nie kiedy pełnisz funkcję pośrednika.

Jeśli chcesz zacząć prowadzić sprzedaż w dropshippingu, koniecznie zaopatrz się w funkcjonalne oprogramowanie e-commerce, oferujące między innymi dostęp do gotowych integracji z hurtowniami!

Materiał partnera

Sprawdź także

sklep dropshippingowy

Wiesz co to jest sklep dropshippingowy? Podpowiadamy!

Sklep dropshipping z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. To specyficzny model działalności, który …