Błędy komunikacyjne w firmie
Zazwyczaj osobom na stanowiskach kierowniczych wydaje się, iż podwładni powinni ich słuchać, a głównym zadaniem szefa jest wydawać polecenia. Paradoks polega na tym, iż to szef powinien przede wszystkim słuchać, by błędy komunikacyjne | fot.: Fotolia

Jak rozmawiać z pracownikami, czyli ściąga ze skutecznej komunikacji

Każdy z nas wie, jak trudna jest praca z ludźmi. Jeśli dodatkowo zajmujemy stanowisko kierownicze, zadanie staje się jeszcze trudniejsze. Wysoki poziom odpowiedzialności, stresujące sytuacje i problemy komunikacyjne to codzienność menadżera. Jeśli jednak będziemy pamiętali o kilku zasadach, łatwiej będzie osiągnąć porozumienie z podwładnymi.

Informacja kluczem do sukcesu

Pracownik musi wiedzieć, co należy do jego obowiązków. Taka informacja w jasny sposób powinna zostać przekazana już na etapie zatrudnienia, co wcale nie jest takie oczywiste. Należy jasno wyrazić swoje oczekiwania i przypominać o nich w razie potrzeby. System oceniania wyników pracy powinien być jasny i zrozumiały dla każdego, Dobrze, by pracownik miał także świadomość, w jaki sposób jego praca przekłada się na wyniki całej firmy oraz jakie są plany szefa na przyszłość lub jakie zmiany szykuje. Brak takich informacji oznacza mniejsze zaangażowanie w wykonywaną pracę. Ludzie powinni pytać szefa „dlaczego”, bowiem oznacza to, że czują się częścią firmy i zależy im na niej. To także sposób, by pozbyć się niejasności i rozwiać wątpliwości. Jeśli nie zadają takich pytań, oznacza to, że istnieją problemy komunikacyjne. Podwładni albo boją się szefa, albo go lekceważą.

Swoboda wypowiedzi dla każdego

Pracownik powinien mieć okazję do wyrażania swoich pomysłów i opinii na temat tego, co dzieje się w firmie. Żaden szef nie powinien się bać, że w ten sposób zostanie nadszarpnięty jego autorytet lub zostanie mu odebrana część władzy. Słuchanie i wyciąganie wniosków to bardzo cenna umiejętność. Jeśli istnieje taka możliwość dla pracowników, oznacza to, że istnieje dobry przepływ informacji – nie tylko z góry w dół, ale przede wszystkim z dołu do góry. To także sposób, by wyłapać wszelkie niejasności i nieścisłości. Zazwyczaj pracownicy pytani czy zrozumieli polecenie odpowiadają, że tak. W rzeczywistości bardzo często nie rozumieją o co chodzi szefowi, ale boją się go lub wstydzą się przyznać.

Umiejętność słuchania w cenie

Zazwyczaj osobom na stanowiskach kierowniczych wydaje się, iż podwładni powinni ich słuchać, a głównym zadaniem szefa jest wydawać polecenia. Paradoks polega na tym, iż to szef powinien przede wszystkim słuchać, by błędy komunikacyjne. Należy słuchać swoich ludzi po to, by zrozumieć problem. Jednak najczęściej zdarza się tak, że szef tylko udaje, że słucha, a w głowie ma już gotową odpowiedź. Nie interesują go argumenty, umyka mu wiele faktów. W ten sposób bardzo łatwo przeoczyć coś ważnego. Wyjście z pozycji siły i stanowiska może zaowocować złymi decyzjami. Dzieje się tak szczególnie wtedy, gdy menadżer nie pała sympatią do pracownika i osobiste animozje przekłada na służbowe decyzje.

Przed kierownikami stoi wiele wyzwań, wśród których znajdują się problemy komunikacyjne. Ich umiejętne rozwiązanie przekłada się na sprawną organizację, efektywną pracę wszystkich podwładnych i sukces całej firmy. Jeśli ktoś nie potrafi poradzić sobie w tej kwestii, nie powinien pełnić taki ważnej funkcji, jaką jest zarządzanie firmą.

AKA

Sprawdź także

studia zarządzanie

Dla kogo jest Zarządzanie? Studia pierwszego stopnia na kierunku Zarządzanie krok po kroku

Niezależnie od wieku kandydata, wybór kierunku studiów nie jest najprostszym zadaniem. Młode osoby często są …