Certyfikaty zarządzania jakością znajdują zastosowanie w każdym przedsiębiorstwie. Jest to niezależne od obszaru, w którym działa, jego wielkości czy specyfiki (produkty, usługi). Potrzebę ich wdrażania wykazują organizacje, które dążą do zwiększenia zadowolenia klientów poprzez ujednolicenie funkcjonujących procesów oraz ich harmonizację z wymogami prawnymi. Tego rodzaju działanie niesie za sobą wiele długofalowych korzyści.
Wewnętrzne korzyści wdrożenia systemu zarządzania jakością
Międzynarodowa norma ISO 9001 to jeden z najpowszechniejszych standardów potwierdzany przez wieloetapowy proces certyfikujący. Właściwie wdrożona i efektywnie podtrzymywana znacząco wpływa na kondycję przedsiębiorstwa na rynku. Do najczęściej wymienianych korzyści wewnętrznych adaptacji normy ISO 9001 zalicza się:
- wzrost zaangażowania wszystkich pracowników w wykonywanie obowiązków,
- ujednolicenie kluczowych obszarów działalności przedsiębiorstwa, tj. sprzedaży, produkcji, planowania itp.,
- zagwarantowanie i utrzymanie na stałym poziomie ładu organizacyjnego dzięki przejrzyście sformułowanym procedurom wykonywania działań i związanych z nimi procedur,
- zwiększenie efektywności komunikacji wewnętrznej, przyspieszenie przepływu informacji i zminimalizowanie zakłóceń komunikacyjnych,
- podniesienie skuteczności systemu decyzyjnego,
- wzrost rentowności prowadzonej działalności m. in. poprzez redukcję kosztów przeznaczanych dotychczas na wadliwie funkcjonujące procedury,
- gwarancja przejrzystych zasad dotyczących danych uzyskiwanych w trakcie monitoringu i pomiarów usług lub produkcji oraz ciągłe ich doskonalenie,
- wprowadzenie i utrzymanie na stałym poziomie regulacji dotyczących procedur powtarzalności wyrobów czy usług, co przekłada się bezpośrednio na zadowolenie klientów i zmniejszenie liczby reklamacji,
- ustanowienie zasad dotyczących obowiązków i uprawnień w sposób zrozumiały i klarowny,
- skuteczniejsza diagnostyka i przeciwdziałanie zagrożeniom oraz regulacje dotyczące zarządzania ryzykiem,
- identyfikacja potrzeb poszczególnych komórek organizacyjnych na wszystkich szczeblach,
- maksymalizacja skuteczności realizacji założeń i celów przedsiębiorstwa,
- ustawiczne kształtowanie kultury jakości w organizacji oraz wysoka motywacja do doskonalenia jej funkcjonowania,
- wprowadzenie zasady ciągłego doszkalania personelu oraz monitoringu skuteczności tego procesu.
Zewnętrzne korzyści wdrożenia systemu zarządzania jakością
Korzyści z uzyskania certyfikatu normy ISO 9001 obejmują również zewnętrzne środowisko organizacji, zalicza się do nich:
- poprawę wizerunku przedsiębiorstwa, na rzecz podmiotu rzetelnego, który respektuje międzynarodowe standardy,
- wzrost konkurencyjności i możliwość rozszerzenia działalności na rynku krajowym oraz na rynki zagraniczne,
- większe szanse w czasie przetargów – często jednym z wymogów jest posiadanie certyfikacji ISO 9001,
- zdobycie większego zaufania u obecnych i potencjalnych: klientów, kontrahentów i partnerów biznesowych,
- szybsze i trafniejsze reagowanie na potrzeby rynku,
- poprawienie kontaktu z innymi organizacjami, bankami, instytucjami państwowymi a nawet z konkurencją,
- postrzeganie organizacji jako uporządkowanej i godnej zaufania.