stanowisko archeologiczne
Kultura ludzka, która ewoluowała przez dziesiątki tysięcy lat (najstarsze znalezione w Polsce szczątki neandertalczyka pochodzą sprzed około 50 tysięcy lat), wciąż kryje w sobie tajemnice, które powoli są ujawniane przez archeologów | fot.: stock.adobe.com

Ciekawe odkrycia archeologiczne z ostatnich lat

Archeologia rozwija się od setek lat, ciągle prowadzone są nowe wykopaliska, ale badacze zawsze są zaskakiwani tym, co znajdują. Kultura ludzka, która ewoluowała przez dziesiątki tysięcy lat (najstarsze znalezione w Polsce szczątki neandertalczyka pochodzą sprzed około 50 tysięcy lat), wciąż kryje w sobie tajemnice, które powoli są ujawniane przez archeologów nie tylko w Polsce, ale też na całym świecie. Ludzie mają naturę i zdolność, by nigdy nie zmęczyć się odkrywaniem nowych rzeczy. Te odkrycia, oparte na zwykłej ciekawości, by lepiej poznać nasz świat, nazywamy znaleziskami archeologicznymi. Stanowiska archeologiczne, skamieniałości, starożytne naczynia. Archeolodzy mogą odkrywać przeróżne rzeczy, a nawet poznawać historie za nimi stojące. A jakie najciekawsze odkrycia archeolodzy znaleźli w ostatnich latach?

Przypuszczalny grób Jezusa Chrystusa

Po wielu spekulacjach od niepamiętnych czasów lokalizacja grobu Chrystusa wreszcie wydaje się jaśniejsza. Najsłynniejszy grób w historii wydaje się znajdować w Bazylice Grobu Pańskiego w Jerozolimie. Przynajmniej ta lokalizacja została potwierdzona przez zespół archeologów, którzy odkryli podstawę grobowca wykutą w wapieniu i pokrytą dwoma ogromnymi marmurowymi płytami. Według tradycji chrześcijańskiej ciało Chrystusa zostało umieszczone na wapiennej platformie należącej do Józefa.

Tajemniczy grób w Aspero

Na stanowisku Aspero w Ameryce Południowej (Peru) znaleziono grób ważnej osoby datowany na 4500 lat. Kontekst pochówku, w szczególności to, że została pochowana w jednym z największych i najbardziej starożytnych kopców w Aspero. Antropolodzy szacują, że w chwili śmierci miała około 40 do 45 lat. Na uwagę zasługuje nie tylko miejsce pochówku, które było uważane przez Indian za święte. Grobowce były niezwykle bogato zdobione. Znaleziono wiele artefaktów, w tym pojemniki ze szczątkami roślin, wisiorki, naszyjniki, szydła i inną biżuterię, a także ozdobne flety wykonane z kości zwierząt.

Las Ánforas w Sewilli w Hiszpanii

Rzymianie uczynili z Hiszpanii jedną ze swoich najważniejszych twierdz. Kraj ten jest istną kopalnią budowli i urządzeń pochodzących z czasów Imperium Rzymskiego, które pojawiły się na przestrzeni lat. Znalezisko opowiada o rzymskiej monecie „amphorae” znalezionej w parku Olivarradel Zaudín w Sewilli. Imponujące znalezisko, składające się łącznie z 19 amfor, ważyło ponad 600kg. Co ciekawe, zostały one odkryte przypadkowo podczas prac remontowych w parku. Według archeologów monety te zostały celowo ukryte pod ziemią, aby uchronić je przed ewentualnymi szabrownikami. Prace zakończyły się sukcesem i okazało się, że amfora została ukryta na 17 wieków i datowana jest na początek IV wieku n.e.

Miasto Sławoborze

Jednym z najbardziej imponujących odkryć archeologicznych ostatnich lat było odkrycie średniowiecznego miasta Sławoborze. Naukowcy przeanalizowali oryginalne teksty, które wyraźnie wskazują, że wieś, obecnie dość duża, była kiedyś miastem. Pierwsze ważne ślady znaleziono około 2 km od współczesnego Sławoborza, gdzie odkryto rów w kształcie podkowy i pozostałości wału wewnątrz niego. Analiza starych map wykazała obecność owalnego kształtu oznaczonego Alt Stadt. Dalsze badania ujawniły około 350 artefaktów związanych ze starym miastem i jego okolicami.

Skarb w Barczewie

W 2019 roku dokonano znalezisko w kościele apostolskim Anderw Balčevo. Skarb był ukryty pod podłogą i został odkryty podczas trwającego śledztwa ratowniczego. W ceramicznym naczyniu ukryty był skarb składający się z około 1000 srebrnych monet z XVI i XVII wieku. Oprócz kopiejek, trojaków i monet sześciopensowych znajdowały się w niej również szekle pruskie. Skarb został prawdopodobnie ukryty przez samych mnichów.

Te odkrycia to tylko niektóre z fascynujących znalezisk archeologicznych ostatnich czasów. Więcej takich informacji można znaleźć na stronach internetowych poświęconych badaniom archeologicznym oraz w domenach renomowanych muzeów. Pokazują one, jak długa i skomplikowana była ludzka podróż i jak wiele odkryć jest jeszcze przed nami. Archeologowie mają jeszcze sporo pracy, aby wyjaśnić nam, jak tworzyła się nasza cywilizacja od samego początku.

API