Antikythera w Grecji jaskinia więzienie
U wybrzeży małej, greckiej wyspy Antikythera, badacze odkryli kości sprzed dwóch tysięcy lat | fot.: stock adobe

Najważniejsze odkrycia archeologiczne ostatnich lat

Choć archeologia, jako nauka rozwija się od kilkuset lat i ciągle prowadzone są nowe wykopaliska, badacze ciągle są zaskakiwani. Kultura człowieka rozwijająca się od kilkudziesięciu tysięcy lat (najstarsze szczątki neandertalczyka znalezione w Polsce liczą sobie około 50 tysięcy lat) cały czas kryje przed nami tajemnice, które stopniowo są odkrywane. Zobaczmy, jakie rozbudzające wyobraźnię odkrycia archeologiczne zostały odnalezione na przestrzeni ostatnich lat!

Tajemnica Antikythery

U wybrzeży małej, greckiej wyspy Antikythera, badacze odkryli kości sprzed ponad dwóch tysięcy lat. Znalezisko było położone pośród resztek okrętu handlowego. Możemy sobie tylko wyobrazić, że zginął gwałtowną śmiercią podczas sztormu u wybrzeży wyspy. Antropolodzy oceniając kości uznali, że był to mężczyzna w wieku najwyżej 25 lat. Jeżeli okaże się, że w szczątkach zachowały się nienaruszone DNA, być może będziemy mieli szansę na przeprowadzenie sekwencjonowania genomu. To pozwoli ustalić, jak wyglądał i skąd pochodził nieszczęsny rozbitek. W tym samym statku znaleziono słynny już mechanizm z Antikythiry. Był to rodzaj astronomicznego kalkulatora, nazywanego także pierwszym komputerem. Statek ów zatonął około 65 roku p.n.e.

Symbole dwóch kultur

Na ścianach jednej z największych jaskiń znajdujących się na wyspie Mona odnaleziono niedawno kilkaset symboli bóstw oraz rycin, które jednoznacznie wskazują na plemię Tainów. Jednocześnie, te znaki współegzystują z łacińskimi napisami i symboliką charakterystyczną dla wiary i kultury chrześcijańskiej. Symbole pogańskie datowane są na XIII w., zaś chrześcijańskie na XVI w. Historycy sugerują, że może to oznaczać pokojowe współistnienie dwóch, zupełnie odmiennych od siebie kultur. Dodatkowo wskazuje się, że jaskinie są bardzo dobrze ukryte. Trudno wyobrazić sobie, by Hiszpanie mogli do nich dotrzeć bez pomocy Tainów. Naukowcy z British Museum podejrzewają, że jaskinia pełniła rolę miejsca kultu dla tubylców. W najbliższej przyszłości podejmowane będą próby przeszukania pozostałych siedemdziesięciu jaskiń, które znajdują się na wyspie.

Tajemniczy pochówek w Aspero

Na stanowisku archeologicznym zlokalizowanym w Aspero w Ameryce Południowej, ekipa archeologów odnalazła szkielet kobiety datowany na 4500 lat. Okoliczności pochówku, a zwłaszcza to, że została pochowana w jednym z największych i najstarszych kopców w Aspero. Antropolodzy szacują, że w chwili śmierci mogła mieć od 40 do 45 lat. Zaskakuje nie tylko miejsce pochówku uważane przez Indian za święte. Grobowiec była bardzo bogato zdobiony. Odnaleziono w nim wiele artefaktów – naczynie ze szczątkami roślinnymi, ozdoby takiej, jak wisiory, naszyjniki, szydła oraz ozdobne flety wykonane z kości zwierzęcych.

Najstarsze odzienie na świecie

Odnaleziona w pierwszej połowie XX w. w egipskim mieście Tarkhan koszula znajdowała się a stosie innych, lnianych tkanin. Dopiero niedawno przeprowadzono jej badania przy użyciu izotopów węglowych. To nieprawdopodobne, ale okazało się, że materiał liczy sobie ponad 5000 lat. Nie udało się ocenić, czy była przeznaczona dla mężczyzny czy tez kobiety.

To jedynie kilka z wielu fascynujących odkryć archeologicznych. Na stronach internetowych poświęconych badaniom archeologicznym, jak również domenach znanych muzeów podobnych informacji znajdziemy znacznie więcej. To wszystko pokazuje nam, jak długą i skomplikowaną drogę przebył człowiek i, jak dużo pozostaje jeszcze do odkrycia.

MSZ