rower szytki
To, co najbardziej interesuje fanów dwóch kółek, to czy wybierając szytki, odczują korzyść w czasie jazdy | fot.: stock.adobe.com

Szytki – co to takiego i jak się na tym jeździ?

Niewiele osób słyszało o szytce, natomiast określenie dętka jest znane powszechnie. W jednym i drugim przypadku chodzi o ogumienie rowerowe. Określenie szytka jest mniej znane, ponieważ jest to coś, co służy przede wszystkim w kolarstwie zawodowym. Produkt ten powinni poznać wszyscy, którzy jeżdżą rowerem. Niektórym może przypaść do gustu bardziej niż tradycyjne ogumienie.

Czym się różni szytka od dętki?

Najpopularniejszy rodzaj ogumienia to opona z dętką. To dwa oddzielne elementy. Dętkę umieszcza się w oponie. Szytka to dętka połączona na stałe z oponą. Takie ogumienie jest lżejsze. Ma dużą odporność na przebicia. Nie jest tak rozpowszechnione, jak tradycyjne, ze względu na wyższą cenę oraz trudniejszy montaż. Osoby, które zaczynają korzystać z szytek, mają problem z montażem. Z czasem pojawia się wprawa i nie jest to już tak trudne ani nie trwa długo. Szytkę mocuje się do obręczy, używając do tego kleju albo specjalnej taśmy. Obręcz jest inna niż ta, na której mocuje się tradycyjne opony rowerowe. Trzeba wybrać bardziej płaską, dedykowaną na takie właśnie ogumienie. Kolejna różnica między szytką a dętką to możliwość zyskania większego ciśnienia w kole.

Czy dobrze jeździ się na szytkach?

To, co najbardziej interesuje fanów dwóch kółek, to czy wybierając szytki, odczują korzyść w czasie jazdy. Jest to ogumienie dla profesjonalistów, więc pod pewnymi względami jest lepsze niż tradycyjne. Zawodowi kolarze dobrze wiedzą, czym jest szytka, ponieważ to chętnie wybierany przez nich rodzaj ogumienia. Lekkość kół, lepsza przyczepność na zakrętach – to cechy, które zwiększają prędkość jazdy. Duże znaczenie mają też minimalne opory toczenia, gdy jedzie się po asfaltowej nawierzchni. Gdy wybiera się szytki, odczuwa się wyższy komfort jazdy.

Jaki rodzaj ogumienia wybrać do roweru?

Dętka i opona to ogumienie tańsze. Łatwiej je naprawić. Sklepy oferują duży wybór takiego ogumienia. Prościej montuje się dętkę niż szytkę. Zanim nabierze się wprawy w mocowaniu szytki, będzie to zajmować sporo czasu. Pomimo to nawet osoby, które nie jeżdżą zawodowo czy półzawodowo, mogą pomyśleć o zakupie szytki. Jest trwała, zapewnia komfort i szybkość jazdy. Na jazdę po szosie czy rekreacyjną przełajową to atrakcyjny wybór. Trzeba jednak nastawić się na większe wydatki i na początkowe problemy z montażem. Na ogół do zwykłej jazdy, czyli np. do pracy, wybiera się zestaw opona i dętka. Zakup szytek najczęściej rozważają zawodowcy, ponieważ pomaga im to zwyciężać. Rower z kołami, które umożliwiają szybszą jazdę, daje przewagę nad rywalami. Nawet jak trenuje się na rowerze z oponami, to na zawody wybiera się rower z szytkami. Wysoka odporność na uszkodzenie w czasie jazdy też ma wtedy duże znaczenie. Minimalizuje się ryzyko przestojów na naprawę koła.

Czy chodzi o to, by rower był szybki, czy o komfort jazdy po szosie, to warto zastanowić się nad wyborem szytek. Doceniają ten typ ogumienia także osoby uprawiające kolarstwo górskie. Największą wadą jest koszt zakupu szytek. Jeśli bardzo ważne są trwałość ogumienia i szybkość jazdy, trzeba wybierać dobrej jakości, czyli droższe modele.

SBA

Sprawdź także

bikefitting

Czym jest bikefitting i jakie korzyści płyną z takiej usługi?

Lubisz jeździć rowerem, ale po kilkunastu kilometrach bolą Cię plecy lub kolana? A może odczuwasz …