dwaj mężczyźni na rowerach w górach
Przeznaczając na rower górski do 3000 zł dobrze jest szukać pojazdu z amortyzatorami powietrznymi, powinny one mieć też blokadę skoku | fot.: stock.adobe.com
Strona główna / Styl życia / Pasje / Wybieramy rower miejski, górski i szosowy do 1000, 2000 i 3000 zł

Wybieramy rower miejski, górski i szosowy do 1000, 2000 i 3000 zł

Kupując rower, klient staje przed ogromnym wyborem. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę wybierając rower miejski, górski i szosowy od mniej niż 1000 zł do 3000 zł. Wyposażenie i jakość będzie się różnić w zależności od ceny pojazdu.

Rowery do 1000 zł

Znalezienie roweru w tej cenie jest coraz trudniejsze, ale nie niemożliwe. Tanie rowery mają zazwyczaj około 7 przełożeń, oraz przerzutkę zewnętrzną, albo 3 przełożenia i przerzutkę planetarną. Obydwa rozwiązania są wystarczająco trwałe i odpowiednie na sporadyczne wycieczki rowerowe. Kupując rower miejski do 1000 zł można zrezygnować z amortyzatorów, ewentualnie zdecydować się na model  z wyłącznie przednim amortyzatorem. Podwójna amortyzacja w tej półce cenowej nie jest na tyle solidna, aby ułatwić jazdę w trudnym terenie, a niepotrzebnie zwiększa wagę pojazdu.

Elementem, który wpływa na wagę roweru jest też rama. Lżejsza od stalowej będzie aluminiowa, która sprawdzi się na płaskich ulicach. Na bardziej nierównym terenie, stalowa rama bardziej zamortyzuje wibracje.

Przy wyborze roweru trzeba się skupić też na hamulcach. W tanich rowerach zazwyczaj zastosowane są hamulce tarczowe, których jakość za taką cenę może pozostawiać wiele do życzenia. Specjaliści radzą, by w najtańszych rowerach zdecydować się na rower z hamulcami szczękowymi typu V- Brake.

Rowery górskie w cenie do 1000 zł nadadzą się raczej na rekreacyjne wycieczki, z pewnością nie do komfortowej jazdy po wzniesieniach. Rower szosowy z prawdziwego zdarzenia w tej cenie też jest raczej nieosiągalny. Jeśli budżet jest ograniczony, lepiej kupić rower szosowy czy górski używany, niż iść na kompromisy.

Rowery do 2000 zł

W tej półce cenowej amatorzy jazdy na rowerze mają już większe pole do popisu. Rowery miejskie w tym przedziale są już zazwyczaj bardzo dobrze wykonane i wybór odpowiedniego zależy tu raczej od osobistych preferencji. To, na co warto zwrócić uwagę to system przełożeń, rozmiar kół, oraz widelec- sztywny lub z amortyzatorem, a także waga pojazdu. Decyzję co do tego, jakie cechy ma mieć idealny rower miejski, musi podjąć jego użytkownik.

Do 2000 zł można już kupić rower górski z 3 tarczami z przodu i 9 przełożeniami, co zwiększa komfort jazdy i pozwala lepiej dostosować napęd do warunków na drodze. Część rowerów została wyposażona w sprężynowe amortyzatory, dość odporne na uderzenia, dające komfort zarówno na płaskim, jak i nierównym terenie. Pojazdy te zazwyczaj posiadają proste hamulce hydrauliczne.

Wybór rowerów szosowych nadal nie będzie duży. Rama zazwyczaj jest aluminiowa, w pojedynczych modelach można znaleźć widelec z karbonu (rowery z ramą i widelcem z karbonu są lżejsze i bardziej komfortowe). Warto poszukać modeli z szerokim zakresem przełożeń, oraz lekkimi i sztywnymi oponami.

Rowery do 3000 zł

Oprócz tego, że poszczególne elementy droższych rowerów są po prostu solidniejsze, warto wskazać jeszcze kilka różnic. Rower miejski w tej cenie będzie wzbogacony w dobrze wykonane akcesoria, standardem jest też lekka, aluminiowa rama. Dopłaca się głównie za wygląd- droższe rowery miejskie są ciekawie wykonane i prezentują się stylowo.

Przeznaczając na rower górski do 3000 zł dobrze jest szukać pojazdu z amortyzatorami powietrznymi, powinny one mieć też blokadę skoku. Ramy w tym przedziale cenowym są zazwyczaj aluminiowe, można poszukać ram ze stożkową główką, która zwiększa sztywność roweru. Większość rowerów górskich ma 3 tarcze z przodu i 8-10 przełożeń z tyłu, znajdą się jednak też takie, gdzie tarcze są 2, co znacznie ułatwia dostrojenie przełożeń do aktualnych potrzeb.

Dla roweru szosowego cena 3000 zł nadal nie jest wygórowana, ale można znaleźć tu już kilka ciekawych rozwiązań. Warto szukać rowerów, których wagą nie przekracza 10 kg (a nawet bliżej 9 kg), widelec jest zrobiony z karbonu, a części produkowane przez sprawdzone firmy. W tej cenie szosówka powinna mieć już geometrię, sprzyjającą długim wyprawom.

Wybór rowerów na rynku zarówno polskim, jak i zagranicznym jest bardzo duży. Jak pokazaliśmy w zestawieniu, wszystko zależy od tego, jak często, na jakim terenie i do jakich celów będzie przeznaczony pojazd. O ile rower miejski za 2000 zł to już bardzo dobry sprzęt, o tyle szosówka za 3000 zł nada się bardziej do amatorskiej jazdy.

BGŁ