Pozycjonowanie filmów w You Tube

Dzięki dobrze przygotowanym filmom, jesteśmy w stanie oddziaływać jednocześnie na dwa zmysły odbiorcy – wzrok i słuch. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

W dobie współczesnych social mediów będących potężnym narzędziem marketingowym, materiały wideo są niezwykle atrakcyjną formą przekazu. Dzięki dobrze przygotowanym filmom, jesteśmy w stanie oddziaływać jednocześnie na dwa zmysły odbiorcy – wzrok i słuch. Dzięki temu skuteczność przekazu jest zdwojona, a ciekawe klipy zapadają w pamięć widza na długi czas, stając się niejednokrotnie wiralami.

W dobie współczesnych social mediów będących potężnym narzędziem marketingowym, materiały wideo są niezwykle atrakcyjną formą przekazu. Dzięki dobrze przygotowanym filmom, jesteśmy w stanie oddziaływać jednocześnie na dwa zmysły odbiorcy – wzrok i słuch. Dzięki temu skuteczność przekazu jest zdwojona, a ciekawe klipy zapadają w pamięć widza na długi czas, stając się niejednokrotnie wiralami.

Jak wiadomo, największym i najpopularniejszym serwisem służącym do udostępniania jak i oglądania materiałów wideo na żądanie jest You Tube. Amerykański gigant został przejęty przez Google w 2006 roku. Niewiele osób zdaje sobie sprawę, iż szukając konkretnych materiałów w serwisie, otrzymujemy wyniki, które są efektem działania algorytmów podobnych to tych, których używa wyszukiwarka Google. Efektem ich pracy jest lista wyników wyszukiwania, z założenia najbardziej odpowiadających szukanym przez nas filmom. Skoro istnieją algorytmy, które oceniają jakość dopasowania materiałów wideo do wyszukiwanych fraz, siłą rzeczy muszą istnieć czynniki, które wpływają na pozycje na liście wyników wyszukiwania. Chciałbym w tym artykule przedstawić 5 elementów które wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania wideo.

1. Ilość wyświetleń filmu i całkowity czas oglądania

Pierwszą zasadniczą rzeczą jest ilość wyświetleń danego filmu oraz ogólny czas oglądania. Przykładowo jeśli mamy do czynienia z dwoma podobnymi tematycznie filmami, wyżej w wynikach wyszukiwania zostanie pokazany ten, który posiada większą ogólną ilość wyświetleń oraz dłuższy całkowity czas oglądania.

2. Dopasowanie tytułu do wyszukiwanych słów kluczowych

Wbrew pozorom, dopasowanie tytułów do konkretnych słów kluczowych, w przypadku You Tube odgrywa nawet większą rolę niż w przypadku klasycznej wyszukiwarki Google. Klasyczny Google stara się stawać coraz bardziej „ludzki” za sprawą sztucznej inteligencji, która próbuje przewidywać kontekst wyszukiwań kosztem ściślejszego dopasowania do słów kluczowych. You Tube cały czas bardzo precyzyjnie dopasowuje wyszukiwane frazy do tytułów filmów. Np. jeśli wpiszemy w wyszukiwarkę „co jedzą pandy?”, film o tytule „Co jedzą pandy.” zostanie wyświetlony przed filmem o tytule np. „Nawyki żywieniowe pand.”, co w przypadku wyszukiwarki Google nie byłoby już takie oczywiste.

3. Tytuły krótsze niż 50 znaków i zasobne w słowa kluczowe opisy

Niezależne badania wykazały, że filmy o tytułach krótszych niż 50 znaków, opatrzone bogatymi w słowa kluczowe opisami o długości pomiędzy 200 a 350 słów, osiągały lepsze pozycje na liście wyników wyszukiwania, niż te o tytułach znacznie dłuższych i uboższych opisach.

4. Tagowanie

To co niegdyś funkcjonowało przy pozycjonowaniu stron internetowych w wyszukiwarce Google, czyli meta tag keywords, nadal funkcjonuje w przypadku wyszukiwarki You Tube`a. Opatrzając wideo stosownymi tagami, również w niewielkim stopniu wpływamy na jego pozycję w wynikach wyszukiwania. Dostrzeżono jednak, że obecnie większą rolę tagi odgrywają w tworzeniu listy rekomendowanych do obejrzenia, kolejnych filmów.

5. Określona długość filmu

Badania wykazały kilka ciekawych spostrzeżeń dotyczących długości publikowanych na You Tube filmów. Na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, najlepiej wpływają długości w przedziale od 10 do 16 min. Najwięcej wyświetleń posiadają filmy o długości od 4 do 6 minut. Ciekawym spostrzeżeniem jest natomiast to, że najczęściej dislike`owanymi są materiały o długości poniżej 2 min.

W odniesieniu do powyższych punktów, należy mieć świadomość, że są one tylko składowymi oceny rankingowej. Dobra ocena w jednej lub dwóch kategoriach wcale nie musi być gwarancją wysokich pozycji na liście wyników wyszukiwania. Stosowanie się jednak do tych zaleceń, na pewno będzie korzystne.

Źródło: Briggsby.com

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

pozycjonowanie sklepów

Pozycjonowanie sklepów internetowych – co warto o nim wiedzieć?

Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, jak ważne jest pozycjonowanie sklepów internetowych. Pozwala …