UI UX
Proces projektowania UX i UI powinien być ze sobą powiązany, aby przynieść pożądane rezultaty | fot.: stock.adobe.com

UX i UI – dowiedz się, czym się różnią te pojęcia

Terminy user experience (UX) i user interface (UI) często współistnieją. To dlatego, że trudno jest znaleźć skuteczny interfejs użytkownika bez dobrze zaprojektowanego UX — i na odwrót. Proces projektowania UX i UI powinien być ze sobą powiązany, aby przynieść pożądane rezultaty. Nie oznacza to jednak, że te dwa terminy oznaczają to samo. Jaka jest różnica między UX a UI? Główna różnica między nimi polega na tym, że grafik odpowiada za interfejs użytkownika, niekoniecznie za UX. Co za różnica?

Czym właściwie jest User Experience?

User Experience, to doświadczenie użytkownika, czyli odpowiedź na pytanie, jakie wrażenia i emocje wywołuje u konsumenta produkt/ekspozycja. Czy klienci wierzą i dokonują wyborów, czy wątpią i szukają dalej? Nie możemy testować ani opisywać jakości UX rygorystycznym językiem – możemy tylko testować na użytkownikach, przeprowadzać testy jakościowe za pomocą ankiet satysfakcji lub ewentualnie przeprowadzać testy A/B, łącząc je z analityką internetową.

Na co wpływa UX?

Wysoka jakość user experience przekłada się na satysfakcję użytkowników, a co za tym idzie na wydajność serwisu, czyli spełnia hipotetyczny cel – klient umawia się na wizytę, otwiera konto na stronie lub kupuje produkt przez internet. Dobre doświadczenie użytkownika strony internetowej jest wynikiem starannego planowania, dokładnej analizy grup docelowych, rygorystycznie określonych celów, współpracy projektantów i klientów oraz wzajemnego zrozumienia między twórcami a konsumentami. Dotyczy to całego serwisu, łatwości korzystania z serwisu oraz sposobu, w jaki informacje są podawane w serwisie.

Jak zostać UX?

W rzeczywistości każdy może zostać projektantem UX – jednym z najczęstszych wyborów zawodowych dla osób planujących zmianę swojej branży. Jak w przypadku każdej pracy, idealny kandydat do projektowania doświadczeń ma umiejętności. Specjaliści od projektowania UX wymagają przede wszystkim analitycznego myślenia, świadomości estetycznej i specjalistycznej wiedzy. Niektórzy pracodawcy oczekują, że projektanci UX rozumieją podstawy programowania, zwłaszcza CSS, HTML i JavaScript. Zaletą jest również znajomość programów graficznych i trendów projektowych. Aby odnieść sukces w branży projektowania UX, przydatne jest również skuteczne mówienie po angielsku. W dziedzinie projektowania UX bardzo ważne jest podążanie za ciągle zmieniającymi się trendami projektowymi. 

Co to oznacza UI – User Interface

Najwyraźniej interfejs użytkownika definiuje się jako środek interakcji między użytkownikiem a systemem komputerowym, zwłaszcza jako urządzenia wejściowe i oprogramowanie. Jeśli spojrzymy na stanowiska pracy dla projektantów interfejsów użytkownika, zazwyczaj znajdziemy stanowiska, które są zbliżone do grafiki komputerowej, czasem rozszerzające się na tzw. branding, a nawet front-end dla programistów.

 Jeśli jednak znajdziemy artykuły lub cytaty w Internecie, istnieje niezliczona ilość opisów, które są zasadniczo takie same jak projektowanie UX, a nawet odnoszą się do tych samych technik budowania. Oba źródła próbują to zrobić dobrze, ale żadne z nich nie jest w porządku. Projektowanie UI, podobnie jak projektowanie UX, to wielozadaniowe podejście do problemów z interfejsem.

Czym jest dobry User Interface?

Graficzny interfejs użytkownika różni się od tekstowego interfejsu użytkownika. Jest to sposób prezentowania informacji za pomocą rysunków, obrazków, widżetów. Informacje w interfejsie tekstowym mają postać tekstu. Są mniej atrakcyjne i intuicyjne dla użytkowników. Komunikacja za pomocą linii poleceń jest odpowiednia dla prostych małych systemów, zaawansowanych grup użytkowników. Obecnie bardziej popularne jest projektowanie interfejsów graficznych. Obrazy docierają do większej liczby użytkowników i są łatwiejsze do wyświetlenia. Dobry interfejs użytkownika rzadko się zawiesza, jest testowany pod kątem trwałości i poprawności, a jego funkcjonalność jest ściśle określona. Twórca interfejsu powinien wiedzieć, ile osób system może obsłużyć w ciągu dnia, ile transakcji może wykonać oraz jak długo i jak długo może działać.

DKU