Podział crossoverów na segmenty
Wraz z rosnącym trendem coraz więcej producentów wprowadziło crossovery do swojej oferty, włączając w to nawet marki premium jak Audi, Mercedes czy Jaguar | fot.: Fotolia

Crossovery – nowa kategoria nadwozia

Od kilku lat na rynku motoryzacyjnym nastała moda na niezwykle popularne crossovery. Są to samochody osobowe wywodzące się z segmentu samochodów SUV, ale posiadają oprócz tego również elementy z innych segmentów nadwoziowych. Wraz z rosnącym trendem coraz więcej producentów wprowadziło crossovery do swojej oferty, włączając w to nawet marki premium jak Audi, Mercedes czy Jaguar.

Pochodzenie crossoverów

Przyjęto, że prekursorem tego rodzaju nadwozia jest Honda HR-V. Model ten pojawił się już w 1997 roku na targach w Tokio. Do masowej produkcji trafił natomiast dwa lata później. Rynek motoryzacyjny w tamtym czasie nie był jednak gotowy na przyjęcie tego niecodziennego projektu. Samochód z Kraju Kwitnącej Wiśni nie cieszył się zbytnią popularnością, mimo że był dostępny zarówno w wersji trzydrzwiowej, jak i pięciodrzwiowej. Produkcję tego modelu zakończono po sprzedaży około 110 tysięcy egzemplarzy w ciągu siedmiu lat. Nabywców zniechęciła dość odważna jak na te lata stylistyka, co w późniejszym okresie uległo zdecydowanej zmianie. Innymi prekursorami crossoverów były również Toyota RAV4- kolejny crossover pochodzący z Japonii oraz Ford Fusion, który przeznaczony był na rynek europejski.

Podział crossoverów na segmenty

Dzięki ogromnej popularności crossoverów wprowadzono dla nich osobną kategorię nadwoziową, którą podzielono na segmenty ze względu na wielkość. Dziś niemal każdy liczący się koncern samochodowy posiada przynajmniej jednego przedstawiciela tej kategorii w swojej ofercie. Segmentów w tej kategorii jest sześć:

Segment A– zaliczane do niego są najmniejsze crossovery, ale przedstawicieli w tym segmencie nie ma zbyt wielu:

  • Chevrolet Cruze
  • Renault Kwid
  • Suzuki Ignis (generacja od I do III)

Segment B– przedstawiciele tego segmentu są niewiele więksi rozmiarem, ale znacznie liczniejsi. Koreańskie koncerny Hyundai i Kia zdominowały praktycznie ten segment:

  • Hyundai: Venue, Kona, ix25
  • Kia: Soul (gen. I-III), Stonic, KX3
  • Citroen: C3, Cactus
  • Honda HR-V
  • Mazda CX-3
  • Peugeot 2008
  • Renault Captur
  • Volkswagen T-Roc

Segment C– do tego segmentu zaliczamy tzw. crossovery kompaktowe, które charakteryzują się cechami bardziej hatchbacka niż kombi lub minivana. Prekursorem segmentu C jest Nissan Qashqai. Oprócz niego należą do niego również:

  • Kia Xceed
  • Peugeot: 3008 oraz Kadjar
  • Toyota C-HR
  • Volkswagen Tiguan
  • Jeep Compas

Segment D– w tym segmencie znajdują się crossovery klasy średniej:

  • Peugeot 5008
  • Skoda Kodiaq
  • Kia Sorento

Segment E– niezbyt popularny segment w krajach europejskich, natomiast cieszący się dużą popularnością w USA. Crossovery w tym segmencie charakteryzują się dużym prześwitem i sporym nadwoziem, jednak pozbawione są one cech aut terenowych:

  • Dodge Journey
  • Subaru Tribeca
  • Renault Espace
  • Nissan Murano (gen. I-III)

Segment Premium– do tego segmentu trafiły modele produkowane przez koncerny samochodowe, które uznaje się za marki prestiżowe, czyli premium. Crossovery w tym segmencie są niezwykle popularne ze względu na atrakcyjną stylistykę i osiągi. Oczywiście jest to wyższy pułap cenowy. W segmencie premium znajdują się:

  • Audi Q2 i Q3
  • BMW X1 oraz X2
  • Jaguar E-pace
  • Infinity QX30
  • Mercedes GLA
  • Volvo XC40

Crossovery mają swoich przeciwników, ale ilość tych samochodów na ulicach sugeruje, że więcej jednak jest zwolenników tego rodzaju nadwozia. Potwierdzają to również koncerny samochodowe, które oferują szeroki wachlarz modeli i wyposażenia. Każdy, kto gustuje w tej kategorii nadwozia na pewno znajdzie egzemplarz idealny dla siebie.

RMA

Sprawdź także

Peugeot premiery

Peugeot zapowiada premiery w rodzinie SUV-ów

Peugeot stawia na rozwój modeli typu SUV i crossover. Obok Peugeota 2008, kompaktowego SUV-a, którego firma …