lakier samochodowy
Naprawa lakieru samochodowego nie jest tania. Kompleksowe odnawianie jednego elementu kosztuje ok. 500 zł | fot.: materiał partnera

Jak naprawić uszkodzony lakier samochodowy?

Wystarczy tylko chwila nieuwagi, by doszło do otarcia, ubytku czy uszkodzenia lakieru samochodowego. Oczywiście są takie uszkodzenia, których naprawa może być wykonana tylko przez profesjonalistę, który posiada komorę lakierniczą i piec. Ale w przypadku małych uszkodzeń można zastanowić się nad samodzielną naprawą, tym bardziej że wcale nie musi być trudna.

Naprawa lakieru samochodu – o czym warto pamiętać?

Naprawa lakieru samochodowego nie jest tania. Kompleksowe odnawianie jednego elementu kosztuje ok. 500 zł. Cena nie jest niska i na ową cenę składa się rozebranie tapicerki, etap przygotowania do lakierowania, malowanie, powtórne zamontowanie elementu i uzbrojenie. Do tego często trzeba wykonać cieniowanie, gdyż tylko wtedy nie będzie widać różnicy w odcieniach koloru, biorąc pod uwagę pozostałe części. A gdy zostanie wykonane jeszcze cieniowanie, to cena wzrasta o 30%. Na szczęście w przypadku małych awarii nie będziecie musieli tyle wydać, choć rzecz jasna musicie zaopatrzyć się w pewne elementy wyposażenia. Na pewno należy zakupić papier wodny. Służy on do wyrównywania, dotarcia podkładu. Używa się go bezpośrednio przed nałożeniem lakieru. Kolejnym ważnym elementem jest papier ścierny. Jego używa się do oczyszczania zniszczonych miejsc. Nie można też zapomnieć o szpachli. Za jej pomocą będziemy wypełniać ubytki. Jeżeli ubytki są dość duże, to warto wybrać szpachlę z dodatkiem włókna szklanego. Oczywiście farba w sprayu to absolutne must have. Za jej pomocą możemy pomalować lekko złuszczony czy odpryśnięty lakier. Kolejnym ważnym elementem są podkłady. My polecamy podkłady w sprayu, których najłatwiej się używa. Do dokładnego odtłuszczania elementów przed malowaniem służy przemywacz. Jeżeli nie kupicie takiego produktu możecie zastosować benzynę ekstrakcyjną. Wśród wyposażenia nie może jeszcze zabraknąć rozpuszczalnika. Potrzebny jest on do rozmieszania lakierów. Jeżeli zależy Wam na szybkim pozbyciu się defektu, ale niekoniecznie na bardzo mocnym efekcie, to kredka maskująca zarysowania będzie produktem idealnym dla Was. Jeżeli natomiast zależy Wam na najlepszym efekcie, to zaopatrzcie się w pistolet niskociśnieniowy. Podłącza się go do kompresora. Cena takiego modelu to ok. 300 zł. Skoro już wiecie, co będzie Wam potrzebne, to teraz można przejść do konkretnych napraw.

Jak usunąć zarysowania na lakierze?

Jeżeli na Waszym lakierze pojawiły się zarysowania i niekoniecznie chcecie płacić 500 zł za malowanie całego elementu, to warto na samym początku użyć pasty lekko ściernej. Oczywiście przed jej nałożeniem należy dany fragment dokładnie umyć i wysuszyć. Potem pozostaje już tylko nałożyć pastę i za pomocą miękkiej szmatki rozetrzeć ją. Jeżeli jednak rysa jest głęboka i sięga do gołej blachy, to wcześniej warto użyć mocnego papieru ściernego. Dopiero potem wytrzeć całość przerywaczem. Pozostaje już tylko zagruntować to miejsce, a po wyschnięciu nałożyć lakier. Jeżeli rysa jest naprawdę mała, to możecie zastosować od razu farbę w sprayu.

Co zrobić, gdy pęknie szpachla?

Często zamiast z małym zarysowaniem na lakierze mamy do czynienia z pękniętą szpachlą. Na szczęście i ten element można efektywnie naprawić. Na początek to miejsce należy oczyścić do gołej blachy. Dopiero potem trzeba je bardzo dokładnie zagruntować, używając lakieru podkładowego. Polecamy ten w sprayu, który zdecydowanie łatwiej się nakłada i można uzyskać najlepszy efekt. Teraz pozostaje czekanie aż podkład wyschnie. Gdy tak się stanie można nałożyć lakier, a na końcu dokładnie dotrzeć go papierem ściernym.

Gdy pojawia się lakier wytarty do podkładu?

Lakier wytarty do podkładu jest częstym defektem. Najczęściej znajduje się na progach czy w dolnej części drzwi. Na szczęście jego naprawa zazwyczaj nie jest trudna. To miejsce na początek należy dokładnie oczyścić, wyrównać, za pomocą papieru ściernego. Gdy i ten etap macie za sobą, konieczne jest jeszcze odtłuszczenie go benzyną ekstrakcyjną, a na końcu nałożenie nowego lakieru i gotowe. Jeżeli pojawia się jednak korozja, to lepiej takiej pracy się już nie podejmować i jedynym słusznym rozwiązaniem jest udanie się do lakiernika.

Materiał partnera