Kto w Polsce kupuje nowe auta?

To firmy stanowią najczęstszych klientem salonów samochodowych. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Najwięcej nowych aut w Polsce nabywanych jest przez firmy a nie jak by się mogło wydawać osoby prywatne. Czym kierują się przedsiębiorcy nabywający nowe auto? Które modele są najczęściej wybierane oraz jakie metody kupna preferują polskie firmy?

Co mówią dane?

W raportach przeprowadzonych w 2013 roku ponad 168 tysięcy nowych aut, znalazło swojego właściciela u osób, która prowadzi firmę działające w Polsce, ta liczba stanowi aż 58% całej sprzedaży nowych samochodów na obszarze naszego kraju. Według szacunków ekspertów rzeczywisty udział klientów będących przedsiębiorcami jest znacznie większy niż obrazują to dane i może wynosić nawet 70%. Ta rozbieżność wynika z faktu, iż do grupy prywatnych przedsiębiorców można również zaliczyć osoby fizyczne, które prowadzą działalność gospodarczą a także spółki cywilne. W świetle przedstawionych danych nasuwa się wniosek,że w Polsce to firmy stanowią najczęstszych klientem salonów samochodowych, a pozostała część kupujących niestety wciąż nabywa auta używane.

Kryteria wyboru?

Jakie kryteria powinien spełniać samochód dla firm? Odpowiedzi na to pytanie dostarczają badania przeprowadzone prze ARC Rynek i Opinię w sierpniu 2014 roku. W wyniku badani przeprowadzonych przez firmę, wyłoniono trzy podstawowe kryteria, jakimi kierują się przedsiębiorcy nabywający nowe auto. Pierwszym z nich jest cena, kolejnym całkowite koszty użytkowania pojazdu a trzeci to jego bezawaryjność. Co ciekawe kryterium marki czy funkcjonalności oraz wielkości, które mogłaby się wydawać jednymi z najważniejszych przy wyborze auta dla firmy, które zazwyczaj zajmują się przewozem towaru, stanowi w powyższym rankingu dalsze pozycje. Przyczyną takiego stanu rzeczy są uwarunkowania ekonomiczne, większość przedsiębiorców nie chce przepłacać za auto zbyt duże lub te, które w ogólnej opinii uchodzą za nieekonomiczne w utrzymaniu lub awaryjne.

Najpopularniejsze samochody dla firmy

W 2013 roku najpopularniejszą marką samochodów, kupowanych przez przedsiębiorców była Skoda. Najczęściej nabywane modele to: Skoda Octavia (7838 szt.), Skoda Fabia (7346 szt.) oraz Ford Focus (6339 szt.), poza podium znalazły się Volkswagen Golf (4561 szt.), Opel Astra (4165 szt.), Toyota Yaris (3709 szt.), Toyota Auris (3651 szt.), Hyundai I30 (3537 szt.), Volkswagen Passat (3537 szt.) i Renault Clio (3483 szt.). Jak pokazują dane, dużym uznaniem wśród kupujących przedstawicieli firm polskich cieszyły się auta klasy C. Nie zabrakło kilku modeli klasy B, a najbardziej ekskluzywnym przedstawicielem klasy D okazał się niemiecki Passat. Co ciekawe w rankingu pojawiły się również modele samochodów z napędem hybrydowym: Toyota Auris i Toyota Yaris, które w tym momencie są jednymi z najtańszych aut opcjonalnie napędzanych hybrydowo na świecie.

Zakup w praktyce

W rzeczywistości nie wiele jest w Polsce przedsiębiorstw kupujących nowe auta za gotówkę. Duża część firm wybiera opcję leasingu operacyjnego bądź finansowego. Wśród tych wariantów największym powodzeniem cieszy się opcja full service leasing. Nie mniej popularny jest również leasing dealerski.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

biznesmen wsiadający do samochodu

Czy długoterminowy wynajem samochodu się opłaca?

Istnieje wiele możliwości i trybów wypożyczenia samochodu. Dowiedz się, dlaczego wynajem długoterminowy jest opłacalny! Na …