młody mężczyzna nad otwartą klapą samochodu
Bardzo często zdarza się, że awaria jednego z podzespołów jednostki napędowej może przyprawić kierowcę o znaczne uszczuplenie portfela | fot.: stock.adobe.com

Usterki silników benzynowych. Jak sobie z nimi radzić?

Nowoczesne silniki charakteryzują się mniejszym zużyciem paliwa przy zwiększonej mocy. I to właśnie przez wzgląd na wzmożony wysiłek, narażone są na różnorodne usterki. Warto zauważyć, że najbardziej narażone na awarie jest osprzęt a nie sama jednostka napędowa. Jednak faktem jest, że nie w pełni sprawne podzespoły przyczyniają się do nieodpowiedniej pracy silnika.

Najczęstsze problemy z silnikiem benzynowym

Zdecydowanie najbardziej kłopotliwe jest funkcjonowanie elektroniki. Zaliczają się do niej czujniki, sterowniki czy cewki zapłonowe.

Czujniki

Najczęściej zdarzają się nieprawidłowości w działaniu różnego rodzaju czujników: położenia wału korbowego, położenia wałków rozrządu czy sondy lambda. Skutkiem powyższych problemów są zazwyczaj zaświecenie się kontrolki silnika, wyczuwalny spadek mocy, wzrost spalania oraz, w ekstremalnych przypadkach, zgaśnięcie silnika.

Ciężko podać jedną przyczyną takiej awarii. Równie dobrze mogą to być zaniedbania użytkownika lub źle przeprowadzony tuning. Jednak najczęściej dochodzi do wyeksploatowania części, ponieważ nie odznaczają się one trwałością. Jedyną możliwością pozbycia się problemu jest wymiana czujnika na nowy. Koszt wymiany nie jest wysoki i wyniesie maksymalnie kilkaset złotych.

Sterowniki

Warto zwrócić uwagę na problemy ze sterownikiem silnika. Błędne działanie objawia się nierówną pracą jednostki napędowej i problemami z rozruchem. Wśród przyczyn najczęściej wymienia się zamontowanie instalacji LPG, zużycie i złe umiejscowienie sterownika przez producenta. Ostatnia możliwość powoduje, że sterownik jest narażony na działanie szkodliwych czynników z zewnątrz. Naprawa jest możliwa tylko w niektórych przypadkach, więc dużo częściej zalecana jest jego wymiana a to koszt minimum 1500 złotych.

Cewki zapłonowe

Problem z cewkami zapłonowymi objawia się nierówną pracą silnika na biegu jałowym i spadkiem mocy. Zapala się kontrolka silnika a jednostkę napędową ciężko uruchomić. Najczęściej wina leży po stronie producenta, który wykonał cewkę ze słabych jakościowo materiałów. Bywa, że awaria cewek jest skutkiem źle dopasowanych świec iskrowych albo złego montażu instalacji LPG. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana cewek, co kosztuje kilkaset złotych za sztukę.

Awarie silników z bezpośrednim wtryskiem

Najistotniejszym problemem jest gromadzenie się nagaru. Są to niedopalone cząsteczki benzyny i oleju, odkładające się w głowicy i na zaworach. W ten sposób silnik zmniejsza swoje osiągi. Jeśli w porę nie usunie się tego problemu, jednostka napędowa może ulec zniszczeniu. Przyczyną takiego stanu rzeczy są słabe jakościowo paliwo, źle dobrany olej silnikowy lub błąd w konstrukcji silnika.

Pozostałe usterki

Nowoczesny silnik może mieć problemy z przepustnicą lub czujnikiem, który odpowiada za jej położenie. Skutkiem tego jest szarpanie w momencie przyspieszania, utrzymywanie wysokich obrotów po zdjęciu nogi z gazu lub gaśnięcie silnika podczas ruszania. Przyczynia się do tego najczęściej wyeksploatowanie podzespołów.

Bardzo często zdarza się, że awaria jednego z podzespołów jednostki napędowej może przyprawić kierowcę o znaczne uszczuplenie portfela. W niektórych przypadkach może on pokusić się o regenerację zużytej części, jednak na dłuższą metę takie postępowanie nie zdaje egzaminu, a użytkownik jest zmuszony kupić nową część.

ADU

Sprawdź także

jak używać sprzęgła

Kiedy nie wrzucać na luz, czyli jak używać sprzęgła

Wokół prawidłowego stosowania sprzęgła narosło kilka mitów, które są popularne wśród wielu kierowców. Zwalniając, hamuj …