Strona główna / Zdrowie / Dieta z niskim indeksem glikemicznym

Dieta z niskim indeksem glikemicznym

Dieta o niskim indeksie glikemicznym jest dla osób, u których występują zaburzenia gospodarki węglowodanowej. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Dieta o niskim indeksie glikemicznym jest dla osób, u których występują zaburzenia gospodarki węglowodanowej. Ten rodzaj diety, zaleca się osobom cierpiącym na insulinooporność oraz cukrzycę typu 1 i typu 2, a także przyszłym mamom, u których cukrzyca wystąpiła w okresie ciąży.

Żywienie odgrywa znaczącą rolę w życiu każdego człowieka i ma bardzo duży wpływ na jego zdrowie. Jednym ze schorzeń, w których prawidłowa dieta ma ogromne znaczenie jest cukrzyca. Dieta z niskim indeksem glikemicznym jest dla osób, u których występują zaburzenia gospodarki węglowodanowej. Ten rodzaj diety, zaleca się osobom cierpiącym na insulinooporność oraz cukrzycę typu 1 i typu 2, a także przyszłym mamom, u których cukrzyca wystąpiła w okresie ciąży.

Zasady w diecie z niskim indeksem glikemicznym

Opisywana dieta jest oparta na produktach ubogich w węglowodany łatwo przyswajalne, czyli cukry. O tym, czy dany produkt może zostać włączony do diety, decyduje jego indeks glikemiczny. Produkty spożywcze możemy podzielić na trzy grupy:

  • produkty o niskim indeksie glikemicznym: 0-55,
  • produkty o średnim indeksie glikemicznym: 55-70,
  • produkty o wysokim indeksie glikemicznym: powyżej 70.

Produkty o niskim poziomie glikemicznym to bardzo obszerna grupa, w skład której wchodzą przede wszystkim surowe warzywa i większość owoców, nasiona i orzechy, grube kasze, a także nasiona roślin strączkowych. Produkty charakteryzujące się średnim indeksem glikemicznym, możemy spożywać w sposób okazjonalny. W tej grupie znajdziemy pieczywo pełnoziarniste, suszone owoce, soki owocowe, owoce tropikalne, rozgotowane warzywa oraz bataty. Produkty cechujące się wysokim indeksem glikemicznym powinniśmy całkowicie odrzucić i unikać. Należą do nich wszelkie produkty wysoko przetworzone, czyli pieczywo chrupkie, owoce w syropie, pieczywo cukiernicze itp. Dieta z niskim indeksem glikemicznym jest nowym sposobem żywienia, który wymagać będzie nie tylko zmian na tradycyjnej liście zakupów, ale także w samej kuchni. Trzeba jednak wiedzieć, że indeks glikemiczny, mimo iż jest pomocny w doborze produktów, to nie stanowi idealnego parametru, ponieważ rozpatrywany jest głównie w odniesieniu do pojedynczych produktów. Tworząc różnorodne dania, często łączymy produkty, nie wiedząc jaką dokładnie wartość przyjmie indeks glikemiczny. Pamiętajmy więc, że dodatek białka, tłuszczu oraz błonnika będzie spowalniał trawienie węglowodanów i wchłanianie cukrów w przewodzie pokarmowym. Dzięki temu, będziemy mogli uniknąć gwałtownego wzrostu stężenia glukozy we krwi.

Jeśli nie czujemy się pewnie w kuchni, możemy zdecydować się na fantastyczną opcję – a dokładniej mówiąc, na catering dietetyczny – Light Catering. W ofercie tego cateringu znajdziecie możliwość wybrania diety z niskim indeksem glikemicznym, którą będziecie mogli omówić z dietetykiem, wprowadzić zmiany i dopasować ją pod własne preferencje żywieniowe.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

nieświeży oddech

Najpopularniejsze przyczyny nieświeżego oddechu

Nieświeży oddech jest niestety dość częstą przypadłością, która jest dla nas bardzo uciążliwa. Brzydki zapach …