Co kolory mówią nam o warzywach i owocach
Co kolory mówią nam o warzywach i owocach | fot.: Fotolia
Strona główna / Zdrowie / Kolor ma znaczenie – dlaczego warto jeść różnorodnie?

Kolor ma znaczenie – dlaczego warto jeść różnorodnie?

Dla zachowania zdrowia i urody warto spożywać jak najwięcej warzyw i nieco mniej owoców – to prawda znana każdemu, kto choć trochę interesuje się odżywianiem. Ale w codziennej diecie różnorodność oznacza też zwrócenie uwagi na barwy. Te bowiem mają niebagatelne znaczenie. Co kolory mówią nam o warzywach i owocach?

Specjaliści od żywienia wyróżnili 6 grup kolorystycznych występujących w owocach i warzywach. Niekiedy jednak spotkać się można z klasyfikacją, w której żółty i pomarańczowy występują w jednej grupie. Jak się okazuje dla zachowania witalności należy nie tylko jeść warzywa i owoce, ale i skupić się na tym, żeby były w możliwie jak najszerszej palecie barw. Dzięki temu zapewnimy naszemu organizmowi różnorodne antyutleniacze, witaminy, a także korzystne naturalne barwniki o prozdrowotnych właściwościach. Przyjrzyjmy się więc kolorom warzyw i owoców:

Żółty – ten kolor owoce i warzywa zawdzięczają obecności silnych przeciwutleniaczy – karotenoidów. Przyjmuje się, że żółte owoce i warzywa to bogactwo witaminy C o niebagatelnym działaniu na odporność. Żółte i pomarańczowe produkty korzystnie oddziałują na wzrok. Ta ostatnia cecha wynika z obecności beta karotenu, który barwi owoce i warzywa z różną intensywnością. W żółtej grupie znajdziemy: banana, cytrynę, melona, ananasa, grejpfruta, kukurydzę, żółtą fasolkę szparagową, żółtą paprykę.

Pomarańczowy – owoce i warzywa charakteryzujące się tą barwą to najczęściej skarbnica beta karotenu. Nie tylko dba on o właściwy wzrok, ale także obniża poziom cholesterolu. Ważną funkcją tego składnika jest pobudzanie organizmu do produkcji włókien kolagenowych, które odpowiadają za wiotkość i jędrność skóry, a więc za młody wygląd i brak zmarszczek. Beta karoten sprzyja ładnej opaleniźnie i reguluje pracę gruczołów łojowych. Przypisuje mu się także działanie antynowotworowe. W pomarańczowej grupie są: marchew, dynia, morele, brzoskwinie, papaja.

Czerwony – czerwone owoce i warzywa wyróżniają się korzystnym działaniem na serce, a to ze względu na wspaniałe właściwości likopenu. Ten naturalny przeciwutleniacz wymiata z naszego organizmu wolne rodniki, sprzyja ponadto regulowaniu pracy układu pokarmowego i zapobiega jego chorobom, wyrównuje ciśnienie krwi. Najwięcej likopenu jest w pomidorach, ale aby zwiększyć jego ilość należy je chwilę gotować. Innym ważnym składnikiem czerwonych warzyw i owoców są barwniki, tzw. antocyjany, które wspomagają układ krążenia. W czerwonej grupie znajdziemy mnóstwo produktów: jabłka, czerwone porzeczki, granaty, truskawki, czereśnie, wiśnie, buraki czerwone, rzodkiewki, pomidory, czerwona papryka.

Fioletowy – to kolor warzyw i owoców bogatych w antocyjany – antyoksydanty opóźniające procesy starzenia, zwiększające witalność i chroniące przed stanami zapalnymi. Fioletowe produkty korzystanie wpływają na wzrok, ułatwiają przebieg procesów trawiennych, wspomagają działanie układu sercowo-naczyniowego, a nawet chronią przed cukrzycą. Fioletowe owoce i warzywa warto także włączyć do diety w przypadku problemów z pamięcią krótkotrwałą. Do tej grupy należą: ciemne winogrona, borówki, śliwki, jeżyny, owoce aronii i bzu, bakłażany, czerwona kapusta.

Biały – owoce i warzywa z tej grupy zawierają naturalne związki podnoszące odporność i zwalczające stany zapalne organizmu (stąd na przeziębienia medycyna tradycyjna zaleca syrop z cebuli albo mleko z czosnkiem). Natomiast dzięki zawartości związków siarki hamują tworzenie się blaszki miażdżycowej. Biała grupa to: por, cebula, czosnek, kalafior.

Zielony – to najliczniej reprezentowana grupa warzyw i owoców. Zawarty w nich chlorofil usprawnia działanie wątroby (dlatego w przypadku potrzeby naturalnego detoksu zaleca się zielone koktajle). Zielone są także źródłem kwasu foliowego, który odpowiada za stan naszej skóry, włosów i paznokci oraz za pamięć. Ponadto zawierają antyoksydanty wymiatające wolne rodniki z organizmu, są zalecane w diecie onkologicznej.

Dlaczego warto jeść kolorowo?
Dlaczego warto jeść kolorowo? | fot.: Kreatywna.pl

Sprawdź także

deser z rabarbarem

Proste i smaczne desery z rabarbarem

Sezon na rabarbar trwa krótko, dlatego wielbiciele tego specyficznego cierpko-słodkiego warzywa muszą się spieszyć, by …