naturalne źródła witaminy B9
Niedobory witamin i minerałów odbijają się na kondycji organizmu i skutkują zwykle sennością oraz brakiem energii | fot.: stock.adobe.com

Kto powinien suplementować witaminę B9? Sprawdź!

Źródłem witaminy B9, znanej szerzej jako kwas foliowy, jest zbilansowana dieta bogata w zielone warzywa. Teoretycznie, komponując odpowiednio jadłospis, jesteśmy w stanie uniknąć jej niedoborów. Istnieją jednak grupy osób, które są na ten stan szczególnie narażone lub znajdują się w sytuacji, gdy zwiększona podaż kwasu foliowego jest zalecana. Kto powinien zwrócić uwagę na suplementację witaminy B9? Wyjaśniamy.

Kwas foliowy znajdziemy głównie w warzywach o zielonym kolorze: sałacie, szpinaku, kapuście, jarmużu, ale także w korzeniu pietruszki, pestkach słonecznika czy w białej fasoli. Witamina B9 występuje naturalnie w pożywieniu, zdarza się jednak, że należy sięgnąć po zawierające ją preparaty z apteki. Kiedy warto rozważyć suplementację?

Osoby zmagające się z anemią

Złe samopoczucie, brak energii i ospałość mogą zwiastować pojawienie się anemii. Aby wykluczyć lub potwierdzić ten stan, wykonuje się badania krwi zlecone przez lekarza. Należy pamiętać, że niedokrwistość związana jest także z niedoborem kwasu foliowego, dlatego elementem diagnostyki powinno być oznaczenie jego poziomu we krwi. Jeśli wyniki wskażą zbyt niski poziom witaminy B9, warto uzupełnić dietę odpowiednią suplementacją.

Kobiety w ciąży

Konieczność przyjmowania kwasu foliowego kojarzy się przede wszystkim z ciążą. Tymczasem okazuje się, że należy go przyjmować jeszcze w okresie prekoncepcyjnym. Dlaczego jest to tak istotne? Niedobór tej substancji może być przyczyną pojawienia się wad płodu, w tym niewłaściwego wykształcenia układu nerwowego.

Osoby ze złymi nawykami żywieniowymi

Spożywanie wysoko przetworzonej żywności może wiązać się ze zbyt małą podażą składników odżywczych. Niedobory witamin i minerałów odbijają się na kondycji organizmu i skutkują zwykle sennością oraz brakiem energii. Po dłuższym czasie taki styl życia może przynieść negatywne konsekwencje zdrowotne, w tym mieć wpływ na właściwe funkcjonowanie organów wewnętrznych. Jaki ma to związek z kwasem foliowym? Uboga w zielone warzywa dieta – charakterystyczna dla miłośników fast foodów – może niekorzystnie odbić się na zdrowiu.

Materiał partnera

Sprawdź także

tabletki witamina b12

Jaką witaminę B12 wybrać? Cztery rzeczy, na które warto zwrócić uwagę

Witamina B12, czyli kobalamina, należy do witamin egzogennych, czyli takich, które muszą być dostarczane organizmowi …