mody człowiek przeskakujący między dwiema skałami
Bardzo wiele osób stawia sobie zbyt dalekosiężne bądź mało realistyczne cele | fot.: materiał partnera zewnętrznego
Strona główna / Zdrowie / Nowy rok vs Ty – zaszczep w sobie tych 5 drobnych nawyków na nowy rok!

Nowy rok vs Ty – zaszczep w sobie tych 5 drobnych nawyków na nowy rok!

Nowy Rok to czas podsumowań tego, co udało nam się osiągnąć w ciągu ostatnich 12 miesięcy. Dla wielu to także odpowiedni moment do tradycyjnych noworocznych postanowień, które sprawią, że staniemy się zdrowsi, piękniejsi i bogatsi.

Niestety, w zdecydowanej większości przypadków na postanowieniach się kończy i nie udaje nam się wcielić ich w życie. Bardzo wiele osób stawia sobie zbyt dalekosiężne bądź mało realistyczne cele. Jakie jest twoje postanowienie noworoczne? Rozstać się z rujnującym zdrowie i portfel nałogiem? Schudnąć? Więcej ćwiczyć? A może po prostu przeznaczyć więcej czasu na rozwijanie swoich zainteresowań? Bez względu na to, jaki cel sobie wyznaczysz, przestrzeganie kilku prostych wskazówek znacznie zwiększy szansę na wprowadzenie w życie naszych planów.

Dobre nawyki na nowy rok – wskazówki

Nasze noworoczne postanowienia powinny być:

  • Konkretne

Jeśli chcesz dać sobie największą możliwą szansę na spełnienie postanowienia noworocznego, upewnij się, że twój cel jest wyraźnie określony. Konkretnym celem może być wyznaczenie sobie ilości kilogramów, jakie chcielibyśmy zrzucić w ciągu roku. Wszystkie postanowienia powinny być także wsparte planem działania. Ustalmy ilość kalorii, którą potrzebujemy dostarczyć, aby stracić wagę, i zaplanujmy konkretną ilość czasu, jaką poświęcimy na trening. Zapisanie na kartce swoich planów i umieszczenie jej w widocznym miejscu będzie na nas działać motywująco.

  • Możliwe do monitorowania

Spełnianie wyznaczonych postanowień powinno być łatwe do kontrolowania. Zaplanowanie konkretnej ilości czasu, jaką poświęcimy na sport, np.: „będę ćwiczyć 3 razy w tygodniu po 45 minut” umożliwia stałe śledzenie naszych postępów w drodze do realizacji naszego celu.

  • Realistyczne

Jest bardzo mało prawdopodobne, że ukończysz runmageddon czy triathlon w ciągu trzech miesięcy, jeśli nigdy wcześniej nie trenowałeś. Utrata 30 kilogramów w 6 miesięcy także jest nierealnym oczekiwaniem oraz zagrożeniem dla zdrowia. Zdecydowanie bardziej realne jest bieganie trzy razy w tygodniu po 15 minut lub picie dwóch litrów wody każdego dnia. Zasada małych kroczków także zwiększa szansę na spełnienie naszych postanowień. Pamiętajmy, że im bardziej realistyczny jest nasz cel, tym łatwiej będzie nam go osiągnąć.

O czym najczęściej marzymy i jakie postanowienia noworoczne są najbardziej popularne?

1. Zacznę ćwiczyć

Aktywność fizyczna wpływa na nasz organizm na wiele sposobów. Sport poprawia naszą kondycję, wysmukla sylwetkę oraz wzmacnia serce i płuca. Ćwiczenia są także doskonałym sposobem na zmniejszenie napięcia nerwowego i poprawę jakości snu. Aktywność fizyczna buduje naszą odporność, przyśpiesza metabolizm i poprawia trawienie. Co roku łapiesz się na tym, że szukasz wymówek? Siłownia to nie twoja bajka? Nic nie szkodzi. Idealnym miejscem na sport jest nasz własny dom. Nigdzie nie czujemy się tak swobodnie, a co najważniejsze, w domu nie musimy ukrywać swoich wstydliwych kompleksów i formy do poprawki 🙂 Możemy także wyjść do parku na jogging. Aktywność na świeżym powietrzu to świetny sposób na dobroczynny kontakt z naturą, który pozwoli nam na dotlenienie naszego organizmu.

Bez względu na to, jaką formę aktywności wybierzesz, zawsze warto mieć odpowiedni sprzęt pod ręką. Na sam początek nie potrzebujesz wiele – wystarczą minibandy albo uniwersalne buty, które sprawdzą się zarówno w treningu na zewnątrz, jak i w domu – my sugerujemy model Metcon, który sprawdzi się w treningu funkcjonalnym, będzie dobry na początek przygody z bieganiem, a także dzięki dodatkowej wkładce pod piętę posłuży doskonale podczas treningów siłowych. Pełną ofertę butów Nike Metcon znajdziesz w największym sklepie CrossFitowym w Polsce – Unbroken Store.

2. Zmienię nawyki żywieniowe

Tempo życia czy obowiązki zawodowe bardzo często wpływają na pojawienie się błędów żywieniowych. Wielokrotnie jesteśmy zmuszeni jeść w pośpiechu. Brak czasu powoduje, że sięgamy po niezdrowe, przetworzone produkty, których nie trzeba przygotowywać. Postanowienie o zmianie sposobu odżywiania jest dość trudne do spełnienia, ale z pewnością korzystne dla naszego zdrowia.

3. Rzucę palenie

Palenie papierosów to niezwykle szkodliwy nałóg. Bardzo negatywnie wpływa na zdrowie oraz skutecznie drenuje nasze portfele. Dla wielu osób właśnie to postanowienie znajduje się na szczycie noworocznej listy. Niestety, w większości przypadków rozstanie się z nałogiem skutkuje niepowodzeniem. Co ciekawe, w przypadku tego postanowienia zasada małych kroczków jest mało skuteczna. Znacznie większe szanse na powodzenie mają osoby, które po prostu wyrzucą swoją ostatnią paczkę papierosów i zapomną o nałogu. Brzmi łatwo, ale takie działanie wymaga od nas ogromnej siły woli i samozaparcia. Jednak bilans zysków i strat pokazuje, że zdecydowanie warto spróbować!

4. Zacznę więcej czytać

Czytanie książek to nie tylko świetny relaks, ale także doskonały sposób na poszerzenie swojej wiedzy i słownictwa oraz na rozwijanie wyobraźni. Dla wielu osób skutecznym sposobem na zwiększenie ilości przeczytanych książek jest wyznaczenie konkretnej ilości czasu, jaką będą codziennie przeznaczać na tę czynność.

5. Nauczę się języków

Zdolność sprawnego porozumiewania się znacznie zwiększa naszą pewność siebie podczas rozmowy z obcokrajowcami i ułatwia podróżowanie. Nauka nowego języka to także doskonały sposób na poszerzenie naszych umiejętności oraz świetny trening dla mózgu. Pamiętajmy, że w przypadku tego postanowienia niezwykle ważne jest stworzenie sobie realistycznego planu. Na przykład: „codziennie nauczę się pięciu nowych słówek” to znacznie bardziej konkretny cel i  łatwiejszy do spełnienia niż: „w ciągu pół roku nauczę się angielskiego”.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

zrelaksowana kobieta home office

W myśleniu i działaniu – te proste rytuały dodadzą Ci energii każdego dnia!

Obniżona koncentracja, nagła senność, brak chęci do działania. Zmęczenie to stan znany każdemu. Spadek energii …