Strona główna / Zdrowie / Smog – jak się przed nim zabezpieczać?

Smog – jak się przed nim zabezpieczać?

W niesprzyjających warunkach, gdy stężenie smogu jest wyjątkowo wysokie, zalecane jest ograniczenie wychodzenia z domu. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Na co dzień staramy się dbać o swoje zdrowie. Dobrze się odżywiamy, uprawiamy sport, badamy się regularnie. Jednak w przypadku zanieczyszczenia powietrza nie wystarcza dbać o siebie tak, jak zwykle. Warto szczególnie przyjrzeć się swojej diecie. Odpowiednio zbilansowana potrafi przyczynić się do redukcji stresy oksydacyjnego, który jest jednym ze skutków oddychania powietrzem zanieczyszczonym smogiem.

Postaw na antyoksydanty

Istnieje szereg antyoksydantów, po które możemy sięgnąć, aby chronić się przed szkodliwym działaniem smogu. Z pewnością należą do nich witamina E, polifenole oraz kwas askorbinowy. Warto zatem zadbać o to, by nasze posiłki były bogate w te składniki. Co powinniśmy włączyć do swojej diety? Z pewnością warzywa i owoce, takie jak maliny, jeżyny, aronia, granat, a także borówki. Z warzyw nie może zabraknąć cebuli, dyni, brokułów oraz kalafiora. Aby urozmaicić dietę, dobrym pomysłem jest dodawanie do posiłków kiełków, selera, chrzanu bądź sosu sojowego.

Przyjmowanie antyoksydantów w posiłkach przyczynia się do zmniejszenia ryzyka zachorowalności na nowotwory, warto zatem włączyć te elementy do codziennej diety. Do swojego jadłospisu zdecydowanie warto włączyć produkty bogate w witaminy C oraz E. Należą do nich na przykład awokado, oliwa z oliwek, kalarepa, natka pietruszki. Cytrusy to także naturalni sprzymierzeńcy w walce ze skutkami smogu. Należy natomiast unikać mięs i soli. Wysoko przetworzone produkty również powinny zostać wykreślone z naszego jadłospisu. Ich miejsce powinny zająć tłuszcze roślinne oraz ryby, które posiadają dużą zawartość witaminy D oraz kwasów omega-3, posiadających zbawienny wpływ na zdrowie.

Ograniczaj wyjścia z domu

W niesprzyjających warunkach, gdy stężenie smogu jest wyjątkowo wysokie, zalecane jest ograniczenie wychodzenia z domu. Jest to szczególnie ważne w przypadku dzieci, które bardziej niż osoby dorosłe są narażone na skutki zatrutego smogiem powietrza. W domu warto korzystać z oczyszczaczy powietrza, takim jak Sharp. Dzięki zastosowaniu specjalnych technologii filtrują one powietrze w pomieszczeniu i zapewniają jego dobrą jakość. Przebywając w pomieszczeniu, warto zamykać okna – smog ciężko jest bowiem wywietrzyć.

Korzystaj z alarmów smogowych

Niezmiernie ważną rzeczą jest monitorowanie poziomu zanieczyszczeń w powietrzu. Można tego dokonywać za pomocą aplikacji mobilnych, dostępnych na tablety lub telefonu. Pozwalają one na ocenę stanu powietrza, dzięki czemu można dowiedzieć się, czy można spokojnie wyjść na zewnątrz, czy też lepiej będzie pozostać w domu. To informacja szczególnie istotna dla rodziców, którzy dbają o zdrowie swoich pociech.

Noś maski

Maski przeciwpyłowe są nieocenione, gdy przyjdzie nam wyjść z domu w przypadku, gdy zanieczyszczenie powietrza sięga wysokich rozmiarów. Maski szczególnie polecane są dzieciom, gdy nie ma możliwości pozostania w domu. Dzięki korzystaniu z masek przeciwpyłowych maluchy będą miały szansę oddychać lepszym powietrzem, gdyż maski absorbują szkodliwe w powietrzu substancje. Duży wybór masek można znaleźć w GoodAir.

Zdrowa, zbilansowana dieta bogata w owoce i warzywa oraz antyoksydanty to krok do polepszenia naszego zdrowia oraz sposób na walkę ze skutkami smogu. Warto zastosować się także do ostrzeżeń alarmów smogowych, gdy stężenie zanieczyszczenia w powietrzu przekracza dozwolone normy. Najlepszym rozwiązaniem jest pozostanie w domu, o ile możemy pozwolić sobie na taką możliwość. W przeciwnym razie warto zaopatrzyć się w maski przeciwpyłowe, które ochronią nas przed skutkami zanieczyszczeń obecnych w powietrzu.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Smog i dymiące kominy

Smog – jak sprawdzić jakość powietrza w swojej okolicy?

Smog to skutek inwersji temperatur, czyli błyskawicznego wychładzania się powietrza, przy jednoczesnym braku cyrkulacji. Szczególnie …