Strona główna / Zdrowie / Sportowe wejście w wiosnę
Pani cwiczy na powietrzu
Niezależnie od tego, który z nich jest naszym ulubionym, do najważniejszych spraw dotyczących wczesnowiosennej aktywności należy ubiór. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Sportowe wejście w wiosnę

Zima jest porą roku, gdy nawet profesjonalni sportowcy mają problemy z systematycznym treningiem na świeżym powietrzu. Zimno, wilgoć, zwiększone ryzyko urazu i zła jakość powietrza w sezonie grzewczym to dostateczne powody, by przenieść swoją aktywność pod dach, korzystając, z wyrastających ostatnio jak grzyby po deszczu, siłowni i klubów fitness. Jednakże, gdy temperatura powietrza sukcesywnie rośnie, a śnieg nie zalega już na chodnikach i ścieżkach rowerowych, pojawia się pokusa powrotu do aktywności pod gołym niebem.

Jak się przygotować?

Gdy myślimy o aktywności na świeżym powietrzu, najczęściej mamy na myśli bieganie, wędrówki lub jazdę na rowerze i właśnie na tych rodzajach aktywności się skupimy. Niezależnie od tego, który z nich jest naszym ulubionym, do najważniejszych spraw dotyczących wczesnowiosennej aktywności należy ubiór. W każdym przypadku powinniśmy zainwestować w odzież sportową, zapewniającą zarówno ochronę przed chłodem, jak i odpowiednią przewiewność. Trzy warstwy sportowej odzieży: „oddychająca” koszulka, lekka, sportowa bluza i chroniący przed wiatrem soft-shell są lepszym wyborem niż bawełniana odzież i gruba bluza z kapturem. Biegając, szczególnie warto pomyśleć o butach. O ile w ciepłe, suche dni sprawdzić się mogą te, w których biegaliśmy latem, o tyle przy deszczowej aurze, warto rozejrzeć się za czymś lepiej przystosowanym. Producenci obuwia sportowego wiedzą, iż bieganie w przemoczonych butach to żadna przyjemność. Na rynku można więc znaleźć wodoodporne obuwie biegowe wyposażone w membranę. Dla osób, które nie chcą wydawać sporych pieniędzy na drugą parę butów biegowych, przygotowano zaś nieprzemakalne, wyposażone w membranę skarpety. Jeśli chodzi o jazdę na rowerze, pamiętajmy, by przed wyjechaniem na pierwszą wiosenną wyprawę wykonać choćby pobieżny przegląd sprzętu. Wiele rzeczy jesteśmy w stanie zrobić sami, przy użyciu niedrogich przyrządów i materiałów. W Internecie dostępne są poradniki dotyczące samodzielnej kontroli i konserwacji roweru. Jeżeli nie mamy czasu i ochoty na takie zabawy, lepiej przed rozpoczęciem sezonu kolarskiego oddać nasz rower do serwisu.

Jak się nie przeziębić?

Przeziębienie podczas pierwszych wczesnowiosennych aktywności może skutecznie uprzykrzyć nam życie i spowodować wymuszoną przerwę w dopiero co rozpoczętych treningach. Wprawdzie nie ma w 100% skutecznego sposobu na ochronę przed wirusami, możemy jednak minimalizować ryzyko przykrej infekcji. Adekwatny ubiór i obuwie to podstawa, ale bardzo ważne jest także unikanie wychładzania organizmu. Moment, gdy kończymy intensywny wysiłek na dworze, jest sytuacją, w której wychłodzenie zagraża nam najbardziej. Po zakończonej aktywności należy od razu wrócić do ciepłego mieszkania, zdjąć przepocone ubranie i wziąć ciepły prysznic. Pamiętajmy też, by wybierając się na wyprawę rowerową lub długą pieszą wędrówkę mieć w zanadrzu płaszcz przeciwdeszczowy. Jeśli mimo wszystko zauważymy u siebie pierwsze objawy infekcji, możemy minimalizować jej skutki stosując preparaty takie jak spray do nosa Quixx Grip-protect®. Tworzy on warstwę ochronną na śluzówce, łagodzi objawy przeziębienia i skraca czas trwania infekcji. Dla szybkiego i skutecznego leczenia przeziębienia bardzo ważne jest też unikanie wychładzania organizmu i odpoczynek. Dajmy naszemu ciału czas na regenerację, a będziemy w stanie szybko powrócić do wiosennej aktywności.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Trening na powietrzu to dawka zdrowia i oszczędność pieniędzy

Ciepłe miesiące to idealny czas na aktywność fizyczną poza domem. Jazda na rowerze i spacery to …