znikome starzenie się
Z naukowego punktu widzenia u podstaw długowieczności leży zjawisko znikomego starzenia się | fot.: stock.adobe.com

Tajemnice stulatków

Ludzkość od dawna marzy o długowieczności: umysłowi trudno jest pogodzić się z myślą o kończynie życia i nieuchronnym zaniku. Dobre prywatne centrum medyczne w Warszawie – twojlekarz-wawa.pl, może przesunąć starość na późniejszy termin; jeśli wcześniej uważano, że wiek starczy przypada na 60 lat, dziś granica starości przesunęła się do 70. roku życia, a osoby, które mają 90 lat lub więcej, są uważane za stulatków. Spróbujmy dowiedzieć się, jaki jest sekret długowieczności, czego ludzie mogą nas nauczyć i jak wydłużyć życia, zachowując zdrowie i rozum.

Znikome starzenie się jest podstawą długowieczności

Z naukowego punktu widzenia u podstaw długowieczności leży zjawisko znikomego starzenia się odkryte przez Caleba Fincha w 1990 r. podczas badania długowiecznych somalijskich lretów, którym brakowało wskaźników starości. Dla człowieka ryzyko śmierci wzrasta z każdą przeżywaną dekadą średnio w populacji i osiąga szczytu w grupie wiekowej 70-79 lat, po czym zwalnia i praktycznie przestaje rosnąć po 90. roku życia.

Znikome starzenie się jest częściowo związane z cechami genetycznymi organizmu – u długowiecznych nie zmieniają się wewnętrzne „ustawienia” odpowiedzialne za aktywność genów powodujących zmiany związane z wiekiem. Jednak długowieczność nie jest definiowana przez samą dziedziczność, ponieważ regulacja ekspresji genomu zależy w dużym stopniu od warunków życia, a zwłaszcza od poziomu stresu. Ucząc się zarządzać swoim stanem emocjonalnym, możesz znacznie przedłużyć życie i zapewnić dobre samopoczucie w zaawansowanych latach.

Czy stulatkowie potrzebują diety?

Nie musisz być fanatykiem zdrowego trybu życia, aby osiągnąć długowieczność; wręcz przeciwnie, nawyki wielu stulatków przerażałyby modnych dietetyków. Francuzka Jeanne Calman, która żyła przez 122 lata, uwielbiała smażone i pikantne potrawy, nie odmawiała sobie kieliszka wina podczas kolacji i jadła kilogram czekolady tygodniowo. Amerykanka Geralyn Tully, która miała 116 lat, lubiła pączki, codzienna szklanka whisky nie przeszkodziła Agnes Fenton z New Jersey przeżyć 112 lat, a urodzona w Nepalu Batuli Lamichane z 1902 roku pali 30 papierosów dziennie i czuje się świetnie.

Relacje ze sportem stulatków również nie są proste: z jednej strony ludzie, którzy mają sto lat, są przyzwyczajeni do aktywnego wypoczynku, ale nie wszyscy angażują się w wychowanie fizyczne – dla większości z nich wystarczy spacerów na świeżym powietrzu. Czasami są zawodowi sportowcy, którzy kontynuują karierę w szacownym wieku – na przykład francuski kolarz Robert Marchand ustanowił swój ostatni rekord w wieku 105 lat, ale wcale nie kierowała nim wola zwycięstwa – starszy kolarz twierdził, że uprawia sport dla przyjemności i zainteresowania.

Nauka wyjaśnia paradoksy długowieczności równowagą procesów oksydacyjnych i redukcyjnych: przyspieszony metabolizm sportowców pociąga za sobą aktywne utlenianie węglowodanów i lipidów w celu zaspokojenia zapotrzebowania mięśni na energię. Jednocześnie organizm nie ma czasu na neutralizację wolnych rodników, które powodują wczesne starzenie; przy umiarkowanych ćwiczeniach intensywność utleniania jest utrzymywana na optymalnym poziomie. Tak więc dla produktywnej długowieczności ważne jest przestrzeganie miary we wszystkim, zrozumienie swoich potrzeb, radość z życia i zachowanie optymistycznego nastawienia.

Ekologia i długowieczność: czy warto wyjeżdżać w głębie?

W niektórych regionach długowieczność jest bardziej powszechna niż w innych częściach świata; energicznych starszych ludzi, którzy mają  powyżej sto lat, można znaleźć na Kaukazie, w Pamirze i u podnóża Tybetu, w adwentystycznej społeczności Loma Linda w Kalifornii, w Kostaryce na półwyspie Nikoya i w Japonii na Okinawie. Równe życie bez wstrząsów wśród dziewiczej przyrody jest z pewnością ważne, ale nie krytyczne: naturalna ochrona przed stresem z powodzeniem zastępuje pielęgnowanie odporności psychicznej.

Po przejściu 109-letniej drogi Robert Marchand zmienił kilka niebezpiecznych zawodów, uczestniczył w ruchu oporu, należał do Komunistycznej Partii Francji, wielokrotnie był aresztowany i prześladowany, ale nie tracił ducha. W jego przekonaniu ważne jest, aby być wiernym sobie i swoim zasadom, nie poddawać się przygnębieniu i apatii: dopóki w życiu człowieka istnieje cel i znaczenie, nie grozi mu upadek. Ogólnie rzecz biorąc, stulatkowie charakteryzują się pragnieniem wzrostu ducha i ostrożnym podejściem do ich wewnętrznego świata; nic dziwnego, że wśród indyjskich joginów i mnichów buddyjskich wielu żyje do 90 lat lub więcej.

Dlaczego Japończycy żyją dłużej?

Japonia to kraj pogodnych emerytów: w Kraju Wschodzącego słoćca jest ponad 61 tys. osób powyżej stu lat, a w USA, gdzie populacja jest prawie trzykrotnie większa – nieco ponad 50 tys. obywateli obchodziło setne urodziny. Ponadto jakość życia Japońskich dziadków jest wyższa niż w Ameryce: starsi Japończycy nadal uczestniczą w życiu społecznym, dłużej zachowują zdolność do pracy i rzadziej potrzebują opieki. Po przestudiowaniu nawyków i zwyczajów Japońskich stulatków naukowcy są gotowi udzielić porad tym, którzy chcą żyć długo i szczęśliwie.

  1. Spożywaj pokarmy bogate w przeciwutleniacze. Tradycyjna kuchnia japońska słynie z owoców morza i czerwonych ryb, które nasycają organizm kwasami omega-3, które swoją drogą neutralizują działanie wolnych rodników; wiele przeciwutleniaczy znajduje się również w zielonej herbacie, soi, orzechach i kwaśnych owocach.
  2. Pij co najmniej 2 litry wody dziennie. W Japonii uważa się, że osoby starsze muszą pić więcej wody i jeść głównie płynne pokarmy, aby zrekompensować utratę wilgoci podczas starzenia się skóry.
  3. Prowadź aktywny tryb życia. Aktywność fizyczna w podeszłym wieku chroni przed osteoporozą i niedoborem masy mięśniowej; w tym celu nie jest konieczne uprawianie sportu – wystarczy codziennie chodzić przez co najmniej godzinę.
  4. Trzymaj trzeźwość umysłu– poświęć co najmniej godzinę dziennie na czytanie, ucz się języków obcych, poszerz zakres umiejętności. Nawyk pracy intelektualnej przedłuża życie i zapobiega demencji; wiadomo, że naukowcy żyją od 20 do 25 lat dłużej niż pracownicy o niskich kwalifikacjach.
  5. Utrzymuj więzi społeczne. Spotkania z przyjaciółmi i rodziną, odwiedzanie klubów zainteresowań, angażowanie się w sprawy wspólnoty kościelnej i działalność społeczna przyczyniają się do długowieczności; opieka nad wnukami jest również dobra dla zdrowia osób starszych – według badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Kalifornijski komunikacja z małymi dziećmi dodaje 12-15 lat życia.
  6. Urozmaicaj wrażenia i rozpieszczaj się. Wypróbuj nowe hobby, słuchaj swoich pragnień i realizuj je bez patrzenia na czyjąś opinię – nadszedł czas, aby skończyć ze stereotypami!
  7. Rób to, co kochasz – według wielu Japończyków emerytura została wymyślona po to, aby poświęcić czas sobie i swoim hobby. Tęsknota, utrata zainteresowania życiem, poczucie jego bezużyteczności są głównymi wrogami długowieczności; stałe zatrudnienie, wręcz przeciwnie, dodaje siły.

Innym sekretem japońskiej długowieczności jest rozwinięty system rządowego wsparcia emerytów i wielopoziomowe programy zapobiegania zachorowalności wśród osób starszych. Monitoruj swoje samopoczucie i nie zapomnij o badaniach profilaktycznych, a aby dostać się na wizytę z odpowiednim specjalistą bez kolejek i kwot, umów się na badanie w prywatnym centrum medycznym i nie bój się niebotycznych cen.

Koszt usług w klinice „Twój Lekarz w Warszawie” jest dość przystępny dla emeryta, a czas oczekiwania na przyjęcie jest minimalny. Empatyczni i wykwalifikowani lekarze przygotują dla Ciebie indywidualny program zapobiegania chorobom związanym z wiekiem i pomogą zachować siłę na jasne i pełne życie, w którym nie ma czasu na zachorowanie!

Materiał partnera

Sprawdź także

Pielęgnacja skóry dojrzałej

Pielęgnacja skóry dojrzałej

Zmarszczki to efekt wielokierunkowego zaburzenia funkcji i struktury skóry, powodowanych następującymi mechanizmami: uszkodzeniami mechanicznymi skóry, …