kobieta relaks
Podczas ćwiczeń oddechowych warto dążyć do oddychania przeponą i dotleniania w ten sposób całego ciała | fot.: materiał partnera

Techniki relaksacyjne, które pomogą Ci lepiej walczyć ze stresem

Zrelaksuj się, odpocznij, nie stresuj się tak, odpuść – to hasła, które słyszymy aż nazbyt często. Jak jednak wprowadzić te rady w życie, kiedy codzienność aż kipi od stresujących sytuacji? Warto wprowadzić w życie techniki relaksacyjne, które pomogą nam odzyskać utraconą harmonię.

Jak skutecznie walczyć ze stresem? Przydatne okażą się techniki relaksacyjne, które wprowadzą nas w stan głębokiego odprężenia – ćwiczenia oddechowe, medytacja, muzykoterapia, czy nawet wizualizacje. Dzięki nim łatwiej będzie nam zasnąć, spadnie poziom kortyzolu we krwi i szybciej odzyskamy zdolność logicznego myślenia, a kreatywne sposoby na wyjście z trudnej sytuacji pojawią się same.

Trening autogenny Schultza

Jego celem jest osiągnięcie stanu głębokiego odprężenia. Trening autogenny został opracowany w latach 50. XX wieku przez psychiatrę i psychoterapeutę Johannesa Schultza.

Na czym polega? Do ćwiczeń należy wybrać jedną z czterech pozycji: stojącą, siedzącą, leżącą lub półleżącą, przy czym w pozycji leżącej i siedzącej możemy rozluźniać całe ciało, w półleżącej grzbiet, a w stojącej barki i szyję.

Początkowo trening może trwać kilka minut, aż dojdziemy do 15-20 minut treningu dziennie. Podczas ćwiczeń poddajemy się rozmaitym sugestiom, których celem jest poczucie ciężaru poszczególnych partii ciała, poczucie ciepła, skupienie na oddechu lub na rytmie bicia serca.

Muzykoterapia

O tym, że słuchanie muzyki wyzwala w nas emocje wie już chyba każdy z nas. Gdy potrzebujemy pobudzenia możemy sięgać po radosne, skoczne rytmy, gdy zaś chcemy się wyciszyć pomocna okaże się np. muzyka relaksacyjna lub klasyczna. Możemy słuchać jej na głos w domu lub w biurze przy użyciu słuchawek.

Przed snem możemy wygodnie położyć się na łóżku lub macie do ćwiczeń i słuchając muzyki wizualizować sobie przyjemne scenerie, by się zrelaksować.

Progresywna relaksacja mięśni Jacobsona

Czyli trening Jacobsona. Jest to jedna z popularniejszych technik relaksacyjnych. Polega na naprzemiennym napinaniu i rozluźnianiu mięśni. Przykładowe ćwiczenia to: zaciskanie pięści, zaciskanie powiek, rozciąganie ust w szerokim uśmiechu, napinanie i rozluźnienie mięśni brzucha, napinanie pośladków, marszczenie czoła, zaciskanie palców u stóp.

Trening Jacobsena pozwala skupić się na byciu tu i teraz, by osiągnąć w ten sposób stan głębokiego rozluźnienia.

Ćwiczenia oddechowe

Świadomy oddech pozwala błyskawicznie się uspokoić. W sytuacjach stresowych oddychamy szybko i nerwowo, nasze organy nie są wtedy w pełni dotlenione. Ćwiczenia oddechowe warto zacząć od sprawdzenia oddechu – połóżmy dłoń najpierw na klatce piersiowej, a następnie na brzuchu i sprawdźmy czy oddychamy klatką piersiową czy przeponą.

Podczas ćwiczeń oddechowych warto dążyć do oddychania przeponą i dotleniania w ten sposób całego ciała. Jak ćwiczyć oddychanie przeponowe? Weźmy głęboki oddech powoli licząc do 3, zatrzymajmy powietrze w płucach, a następnie wydychajmy je ustami ponownie licząc do 3. Powtórzmy ćwiczenie 10 razy.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

zestresowana kobieta

Jak stres wpływa na organizm? Zobacz, jak wpływa na Twoje zdrowie!

Codzienny pośpiech, nawarstwiające się obowiązki i problemy, trudne decyzje do podjęcia, traumatyczne doświadczenia – powodów, …