Największym skarbem konopi są nienasycone kwasy tłuszczowe tj. obydwa kluczowe Omega-3 i Omega-6, w tym kwas linolowy, alfa-linolenowy, gamma-linolenowy i oleinowy | fot.: Materiał partnera zewnętrznego
Strona główna / Zdrowie / Żywność z konopi – dlaczego warto włączyć ją do diety

Żywność z konopi – dlaczego warto włączyć ją do diety

Ziarna konopi zawierają kwasy tłuszczowe Omega-3 i Omega-6, w proporcjach, które odpowiadają naturalnym potrzebom organizmu ludzkiego. Są bogatym źródłem protein, witamin, minerałów, fitosteroli czy barwników roślinnych. Możemy kupić nasiona (siemię) konopne, jak i tłoczony z nich olej. Dostępne są także konopne słodycze, miody, kawy czy makarony.

Nienasycone kwasy tłuszczowe

Największym skarbem konopi są nienasycone kwasy tłuszczowe tj. obydwa kluczowe Omega-3 i Omega-6, w tym kwas linolowy, alfa-linolenowy, gamma-linolenowy i oleinowy. Badacze chętnie podkreślają ich doskonałą proporcję, która wynosi 3:1 (Omega-6 do Omega-3). Odpowiada ona naturalnym potrzebom organizmu ludzkiego.

Nienasyconym kwasom tłuszczowym przypisuje się działanie poprawiające funkcjonowanie układu krążenia, a więc wspomaganie serca i naczyń krwionośnych, regulowanie ciśnienia krwi i poziomu cholesterolu. Ponadto wspomagają one układ immunologiczny, funkcjonowanie mózgu, balans hormonalny, energię organizmu, a także zdrowie skóry, włosów i paznokci.

Warto dodać, iż ziarna konopi są jednymi z łatwej dostępnych ziaren, zawierających kwas gamma-linolenowy (GLA), który znaleźć można w niewielu pokarmach. Powstaje w wyniku rozbicia tłuszczy Omega-6. Jest korzystny szczególnie dla osób, które cierpią na egzemę, astmę oraz zespół napięcia miesiączkowego (PMS).

Aminokwasy

W nasionach konopi znajduje się także kompletny zestaw białka. Znajdziemy w nich 35% protein, w tym 20 podstawowych aminokwasów, a wśród nich 9 niezbędnych, których organizm nie może syntetyzować samodzielnie, więc muszą być dostarczane w pożywieniu. Kluczowe aminokwasy potrzebne są do wzrostu, naprawy oraz wzmocnienia mięśni.

Witaminy i minerały

Ziarna konopi zawierają witaminy A, z grupy B (B1, B2, B3, B6), C, D i E. Ponadto są bogatym źródłem, niezbędnej do syntezy ważnych białek i enzymów, witaminy K. Ma ona właściwości przeciwkrwotoczne, odpowiada za krzepliwość krwi, działa przeciwgrzybicznie, antybakteryjnie, przeciwzapalnie i przeciwbólowo. Witamina ta odgrywa również ważną rolę w gospodarce wapniowej. W nasionach znajdują się także minerały istotne dla zdrowia kości, mięśni, nerwów i układu krążenia, czyli potas, wapń, magnez, żelazo, fosfor i cynk. 

Pozostałe składniki

Poza tym w konopiach znajdziemy:

  • fitosterole i fosfolipidy, które są podstawowym budulcem błon komórkowych wszystkich organizmów żywych.
  • barwniki roślinne tj. karotenoidy i chlorofil, który pełni funkcję silnego antyoksydantu, działa antyseptycznie, ściągająco i regenerująco. Poprawia też ukrwienie skóry, zatem wpływa na jej dotlenienie i odżywienie.

Olej konopny

Tłoczony na zimno, z certyfikowanych nasion konopi przemysłowych, zawiera ponad 80% nienasyconych kwasów tłuszczowych. W jego składzie nie ma substancji psychoaktywnej THC. Olej konopny charakteryzuje się orzechowym, delikatnym posmakiem i zapachem, a także głębokim zielonym kolorem, który spowodowany jest obecnością bardzo dużej ilości chlorofilu. Jest idealny w zimnej kuchni, do sałatek na zimno, dresingów czy past. Może być stosowany do dań gorących tuż przed spożyciem.

Nasiona (siemię) konopne

Odżywcze ziarna (łuskane lub niełuskane), które wspomagają funkcjonowania jelit. W odróżnieniu od oleju konopnego, mogą być dodane do różnorodnych dań, bez znaczenia czy gotowanych czy pieczonych, lub spożywane jako pyszna, zdrowa przekąska. Mają przyjemny orzechowy posmak.

Pozostałe produkty

Dostępne są także konopne:

  • słodycze: cukierki, lizaki i gumy do żucia, prażone i niełuskane nasiona konopi oblane czekoladą, ciasteczka z łuskanymi nasionami konopi (dodatkowo z czekoladą, kakao czy kokosem)
  • ręcznie sortowane liście i kwiaty, które zawierają leczniczy CBD, do naparów lub jako dodatek do potraw
  • naturalny miód nektarowy z dodatkiem łuskanych ziaren konopi lub ekstraktu CBDa/CBD z kwiatów konopi
  • kawa (aromatyczna mieszanka nasion konopi i mielonych nasion kaw), masło orzechowe z prażonymi ziarnami konopi czy makaron konopno-jaglany.

Więcej informacji nt. żywności z konopi https://konopieizdrowie.pl/zywnosc

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Co jeść zimą

Co jeść zimą?

Zimą czujemy się osłabieni, rozdrażnieni i apatyczni. Niskie temperatury powodują również, że organizm zaczyna się domagać …