Strona główna / Biznes / RODO – 6 rzeczy, które powinieneś wiedzieć!

RODO – 6 rzeczy, które powinieneś wiedzieć!

25 maja 2018 roku w życie wchodzi Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Już za kilka miesięcy – a dokładnie 25 maja 2018 roku – w życie wchodzi Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Czy Ty i Twoja firma jesteście na to przygotowani? Poniżej znajdziesz 6 faktów o RODO, które MUSISZ znać!

1. RODO – czym jest?

RODO, czyli Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (lub GDPR – General Data Protection Regulation), to regulacja unijna, ujednolicająca normy prawne w zakresie ochrony danych osobowych we wszystkich państwach Unii Europejskiej. Dokument ten zastąpi dotychczas obowiązujące przepisy w poszczególnych krajach.

2. Kogo dotyczą przepisy RODO?

Przepisy RODO dotyczą wszystkich podmiotów, które są administratorami danych osobowych – a więc każdego podmiotu tworzącego bazy kontaktów czy prowadzącego działania e-mail marketingowe.

3. Czy będzie trzeba budować bazy od nowa?

Zgodnie z przepisami RODO nie trzeba będzie zbierać zgód na przetwarzanie danych od osób, od których się już je pozyskało – o ile było to zrobione w prawidłowy sposób. Nowe zasady należy stosować wobec osób dopiero dodawanych do bazy.

4. W jakiej formie trzeba będzie informować o przetwarzaniu danych osobowych?

RODO nakłada na administratorów danych osobowych obowiązek prostej komunikacji – wszystkie komunikaty powinny być skonstruowane w jak najprostszy sposób, zrozumiały dla każdego.

Nowe przepisy nie wymagają też żadnych dodatkowych zgód, a dodatkowo wprowadzają dowolność w ich wyrażaniu. Nie będą musiały mieć one formy komunikatu pisanego (oświadczenia, maile potwierdzające, check-boxy), będzie można zastosować różne inne rozwiązania informatyczne.

5. Czy będzie można – jak dotychczas – profilować bazy?

Profilowanie kontaktów w bazie oznacza możliwość wysyłania spersonalizowanych komunikatów – co w dzisiejszych czasach jest już niemalże koniecznością, jeżeli reklama ma być skuteczna. Po wejściu w życie RODO będzie to nadal możliwe (jako element marketingu własnych produktów lub usług, w celach zapewnienia bezpieczeństwa IT), jednak konieczne będzie informowanie użytkowników o tym fakcie w sposób przejrzysty i zrozumiały (nie techniczny) oraz zapewnić im możliwość sprzeciwu.

6. Czym grozi nieprzestrzeganie przepisów RODO?

W rozporządzeniu przewidziane są kary finansowe, w wysokości nawet do 20 000 000 euro, a w przypadku firm do 4% całkowitego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego – przy czym obowiązuje kwota wyższa. Kara ma być jednak proporcjonalna do zawinienia.

Materiał partnera zewnętrznego