Strona główna / Technologia / Motoryzacja / Błysk na lata, czyli o przechowywaniu felg i opon
Najczęstsze błędy w przechowywaniu felg i opon
Felgi to jeden z najbardziej dekoracyjnych elementów naszych aut. | fot.: Fotolia

Błysk na lata, czyli o przechowywaniu felg i opon

Felgi to jeden z najbardziej dekoracyjnych elementów naszych aut. Lśniące i zadbane,  srebrne „alusy” zdecydowanie poprawią wygląd każdego, nawet niewyróżniającego się samochodu. Ci spośród kierowców, którzy inwestują w prezencję swoich pojazdów, posiadają dwa komplety kół – zimowe i letnie. Co zrobić, żeby nie utraciły swojego blasku? Podpowiadamy, jak profesjonalnie konserwować i przechowywać felgi i opony.

Najczęstsze błędy w przechowywaniu felg i opon

Wystarczy w dowolnym serwisie aukcyjnym wpisać frazę: felgi 15”, żeby zobaczyć jak wielkim zainteresowaniem fanów motoryzacji cieszy się ten temat. Niektórzy mają ich więcej, niż „zwyczajowe” letnie i zimówki, traktując je niemal jak biżuterię. Jeśli posiadamy kilka kompletów alufelg, warto je odpowiednio traktować. Z jakimi uchybieniami najczęściej mamy do czynienia?

Najczęstszym, kardynalnym błędem w tym przypadku jest owijanie brudnych i mokrych alufelg w szczelnie zamykane, plastikowe worki. Po takim „leżakowaniu” nie będziemy mogli liczyć na utrzymanie dotychczasowego wyglądu i blasku. Powodów tego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze – brak wentylacji sprzyja niszczeniu felg. Po drugie: w trakcie jazdy alufelgi mają kontakt z solą drogową, odpryskami z klocków hamulcowych i zwykłym brudem, które z łatwością wchodzą w reakcję z aluminium. Po trzecie – niewyczyszczone obręcze aluminiowe, pod wpływem zanieczyszczeń z asfaltu, będą podatne na powstawanie wżerów i przebarwień. W najgorszym przypadku takie nieodpowiedzialne przechowywanie felg może skutkować nawet złuszczeniami lakieru.

Zanim gdziekolwiek odłożymy felgi aluminiowe, powinniśmy je dokładnie umyć. I tu dochodzimy do drugiego najczęstszego błędu, jakim jest używanie nieodpowiednich środków czyszczących. Przede wszystkim do odświeżania felg aluminiowych  należy wykorzystać te, które przeznaczone są specjalnie do tego celu. Felgi chromowane i polerowane źle znoszą traktowanie zbyt silnymi preparatami, które mogą uszkodzić powłokę lakierniczą. Przy tej czynności szczególnie uważajmy na to, żeby specyfik nie trafił na samą oponę.

Trzecim błędem popełnianym przez kierowców jest brak konserwacji felg. Najprościej jest użyć do wosku samochodowego, ale możemy także zainwestować w odpowiedni środek, który chroni przed brudem i nabłyszcza. W przypadku felg stalowych zazwyczaj wystarczy samo mycie.

Na haku czy luzem, czyli składowanie opon

Także w przypadku opon samochodowych, warto postawić na sprawdzone rozwiązania. Przede wszystkim miejsce składowania powinno mieć stałą temperaturę (nie za wysoką i z dala od skupionych źródeł ciepła), średnią wilgotność i, co najważniejsze, odpowiednią wentylację.

Przy przechowywaniu opon warto zapamiętać podstawowe zasady:

  • opony razem z alufelgami układamy poziomo na sobie, oddzielając każdą np. tekturą. Możemy je także powiesić na hakach lub ułożyć na specjalnych stojakach. Zwróćmy jednak uwagę na ciężar felg aluminiowych i nie narażajmy opon na odkształcenie przez obręcze.
  • opony bez felg ustawiamy pionowo, najlepiej na specjalnym stojaku, który zapobiega zniekształceniu. Dobrą praktyką w tym przypadku będzie ich regularne obracanie.

Właściwa konserwacja i odpowiednie przechowywanie alufelg jest sprawą stosunkowo prostą. Wystarczy je umyć, wysuszyć i zabezpieczyć, a potem umieścić w suchym, ciepłym i przewiewnym miejscu. Jest to szczególnie ważne w przypadku wrażliwych felg chromowanych lub polerowanych. Opony zaś, jeśli ułożymy je zgodnie z zaprezentowanymi wyżej zasadami, nie będą niszczały, dzięki czemu posłużą dumnym właścicielom przez długie lata.

RED