Strona główna / Technologia / Motoryzacja / Sprawdz ile wynosi łączny czas prowadzenia pojazdu kierowców w PL i UE – Ile godzin można być w trasie?
Kierowcy zawodowi podczas pracy
Obowiązki zawodowych kierowców wiążą się z dużą odpowiedzialnością. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Sprawdz ile wynosi łączny czas prowadzenia pojazdu kierowców w PL i UE – Ile godzin można być w trasie?

Obowiązki zawodowych kierowców wiążą się z dużą odpowiedzialnością. W trosce o ich bezpieczeństwo czas ich pracy uregulowano prawnie. Ile wynosi łączny czas prowadzenia pojazdu kierowców w PL i UE? W artykule znajdziesz wszystkie najważniejsze informacje zawarte w aktach prawnych i dowiesz się, jak poprawnie rozliczać czas pracy kierowcy.

Czas pracy kierowców określa ustawa o czasie pracy kierowców z dnia 16 kwietnia 2004 roku (Dz. U. 2004 nr 92, poz. 879), która weszła w życie wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej – 1 maja 2004 roku. Ponadto czas prowadzenia pojazdu oraz kwestie związane z odpoczynkiem kierowcy na terenie UE reguluje Rozporządzenie nr 561/2006 z dnia 15 marca 2006 r. Po zapoznaniu się z ich treścią będziemy mogli odpowiedzieć na pytanie: Jak poprawnie rozliczać czas pracy kierowcy?

Czas pracy kierowcy – definicja prawna

Zgodnie z artykułem 6 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. czas pracy kierowcy obejmuje wszystkie obowiązki związane z wykonywaniem przewozu drogowego. Jest to przede wszystkim prowadzenie pojazdu, ale także:

  • załadowywanie i rozładowywanie towaru,
  • czynności spedycyjne,
  • obsługa przyczep,
  • utrzymanie pojazdu w czystości,
  • rozwiązywanie kwestii administracyjnych.

W przypadku kierowców przewożących pasażerów jest to także nadzór nad nimi oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym. Artykuł 7 ustawy wskazuje, że do czasu pracy nie należy wliczać nieuzasadnionych postojów, czasu dyżuru oraz dobowego nieprzerwanego odpoczynku wynoszącego 11 godzin.

Dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu

Jak wskazuje rozporządzenie, w ciągu doby kierowca nie może prowadzić pojazdu dłużej niż 9 godzin. Zgodne z prawem jest jednak wydłużenie czasu prowadzenia pojazdu do 10 godzin maksymalnie dwa razy w tygodniu. Po 4,5 godzinach za kółkiem kierowca musi zrobić 45-minutową przerwę. Pauzę można rozłożyć na dwie krótsze: najpierw 15, później 30 minut. Maksymalny tygodniowy czas prowadzenia pojazdu wynosi 56 godzin. Limit ten wiąże się z innym uregulowaniem prawnym – w ciągu kolejnych 2 tygodni kierowca może prowadzić pojazd łącznie najwyżej 90 godzin.

Jak obliczać czas pracy kierowcy?

Ewidencja czasu pracy kierowcy również jest przedmiotem ustawy o czasie pracy kierowców. Zgodnie z artykułem 25 pracodawca musi sporządzać ewidencję dla każdego zawodowego kierowcy. Obowiązek ewidencjonowania czasu pracy dotyczy także tych kierowców, którzy prowadzą pojazdy o DMC mniejszej niż 3,5 tony (czyli niewyposażone w tachograf). W ewidencji powinna znaleźć się informacja o liczbie godzin pracy, pracy nadliczbowej, nocnej oraz przypadającej na dni ustawowo wolne, a także o pełnionych dyżurach i nieobecnościach.

Wypoczęty i zadowolony kierowca ciężarówki
Jeśli jesteś kierowcą, rób przerwy przede wszystkim w trosce o własne zdrowie i bezpieczeństwo. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Warto wiedzieć, że kontrolowaniem czasu pracy kierowców zajmuje się powstała w 2002 roku Inspekcja Transportu Drogowego. Obawa przed kontrolą nie powinna być jednak najważniejszym powodem przestrzegania czasu pracy. Jeśli jesteś kierowcą, rób przerwy przede wszystkim w trosce o własne zdrowie i bezpieczeństwo.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Stanie w korku

W korkach tracimy ponad 3 tys. rocznie

3,8 mld zł kosztowały w 2015 roku polskich pracujących kierowców korki w siedmiu największych polskich miastach. Oznacza …