ludzie crm
CRM jest skrótem od Customer Relationship Management. Niektórzy błędnie myślą, że CRM to tylko baza danych klientów, ale tak nie jest | fot.: materiał partnera

Funkcjonalności systemu CRM, bez których trudno się obejść

System CRM jest oprogramowaniem służącym do zarządzania relacji z klientami. Jest nieodzowny w firmach specjalizujących się w sprzedaży, gdzie kontakt z klientem jest podstawą. Poszczególne programy mogą się różnić względem szczegółowych funkcji, ale są takie, których obecność jest obowiązkowa.

CRM jest skrótem od Customer Relationship Management. Niektórzy błędnie myślą, że CRM to tylko baza danych klientów, ale tak nie jest. To specjalistyczne narzędzie pozwalające na zarządzanie kontaktami z klientami, analizy dotychczasowych kontaktów, stworzenie indywidualnej oferty, czy planowanie pracy. Jakie funkcje powinno takie oprogramowanie mieć?

Wszystkie dane na temat kontrahentów w jednym miejscu

Zacznijmy od funkcji, z którą najbardziej kojarzymy system CRM, czyli pełna baza danych na temat klientów. W CRM znajdziemy komplet informacji na temat odbiorcy. Poza adresem jest miejsce na przykład na notatki z przebiegu spotkań lub rozmów telefonicznych. Dzięki temu, kiedy zmieni się pracownik, wiedza na temat poszczególnych kontrahentów pozostaje, więc kolejny handlowiec będzie wiedział, czego się spodziewać i jak przygotować się do kontaktu.

Możliwość integracji z programem handlowym

Handlowiec odpowiedzialny za utrzymywanie relacji z klientem powinien mieć dostęp do pełnej historii jego zamówień i płatności. Jeżeli CRM będzie zintegrowany z programem sprzedażowym, to proces weryfikacji klienta będzie szybszy, a handlowiec od razu ma dostęp do wszystkich informacji, jakie mogą mu się przydać.

Planowanie zadań

W natłoku obowiązków łatwo można zapomnieć o umówionym spotkaniu lub telefonie, a to źle wpłynie na relacje z klientem. Z pomocą ponownie przychodzi system CRM. W pulpicie pracownika można umieścić kalendarz z nadchodzącymi spotkaniami z klientami i innymi zadaniami. W ten sposób handlowiec nie musi o niczym pamiętać.

Możliwość generowania raportów

Działania handlowców mają różną efektywność. Kierownik powinien mieć wgląd do tego, co handlowcy robią w ciągu dnia, czy wywiązują się ze swoich zadań i jakie rezultaty dają ich kontakty z odbiorcami. Rzetelnej informacji dostarczą generowane z systemu CRM raporty. Będą ważnym wsparciem, kiedy w firmie będą przyznawane premie lub nagrodą za wyniki ma być awans pracownika.

Możliwość pracy zdalnej

Praca handlowców w dużej mierze odbywa się w terenie. Z tego względu wybierając program CRM, warto upewnić się, że dostępna jest aplikacja mobilna i można mieć wgląd do wszystkich danych z dowolnego miejsca. Dzięki temu handlowiec przed spotkaniem może odświeżyć sobie notatki z poprzednich rozmów, sprawdzić, czy klient składał w ostatnim czasie zamówienie i czy uregulował wszystkie płatności. Po lub nawet w trakcie spotkania może zweryfikować dostępność poszczególnych produktów i złożyć zamówienie. Kiedy już wyjdzie od klienta, może na świeżo wprowadzić do CRM notatkę na temat spotkania.

Zintegrowana poczta

Bardzo wygodne dla użytkowników są oprogramowania CRM, które są zintegrowane z pocztą elektroniczną. Dzięki temu można na przykład otworzyć kartę klienta i od razu wyświetli się historia wymienionych wiadomości. Zatem kiedy handlowiec będzie szukał konkretnego maila, nie musi przedzierać się przez wszystkie wiadomości, jakie ma na poczcie.

Materiał partnera