rozmowa coachingowa
Rozmowa coachingowa w środowisku zawodowym to metoda dla menedżerów, którzy chcą mieć pozytywny wpływ na swoich pracowników | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Rozmowa coachingowa: Jak skutecznie wykorzystać jej potencjał w rozwoju zawodowym

Menedżerowie, którzy chcą aktywnie wpływać na swoich współpracowników, mogą sięgać po różnorodne narzędzia. Jednym z nich jest rozmowa coachingowa. Na czym polega? Jakie cele pozwala osiągnąć i dlaczego menedżerowie powinni z niej korzystać?

Czym jest coaching w miejscu pracy?

Pozornie zjawisko coachingu ma złą prasę. Wiąże się je z różnej maści trenerami, którzy z rzekomego wspierania, nauczania i budowania uczestników swoich kursów uczynili świetny sposób na zarabianie. Korzystanie z tego typu usług stereotypowo uważa się to jednak za mało wartościowy, a czasem wręcz szkodliwy sposób na zdobywanie wiedzy czy zmianę mentalności. W typowym środowisku pracy coaching nie ma jednak nic wspólnego z tym negatywnym wizerunkiem.

Zalety rozmowy coachingowej

Rozmowa coachingowa w środowisku zawodowym to metoda dla menedżerów, którzy chcą mieć pozytywny wpływ na swoich pracowników. Zaletami tego rozwiązania jest m.in. to, iż rozwija u pracowników samodzielność i własną inicjatywę. Co za tym idzie, rozmowy tego typu pozwalają zredukować nawyk przychodzenia po gotowe rozwiązania. Podczas rozmowy lider pomaga pracownikom dotrzeć do własnego potencjału. Wiąże się z tym poprawa relacji i zaufania w zespole.

Jak przeprowadzić rozmowę coachingową?

Aby było możliwe przeprowadzanie tego typu rozmów, w firmie musi obowiązywać pewien poziom zaufania. Nagła, niezapowiedziana zmiana w zachowaniu lidera może zostać odebrana negatywnie, dlatego warto uprzedzić pracowników, iż od teraz coaching będzie elementem komunikacji. Ważne, aby rozmowy odbywały się w cztery oczy – nie są to spotkania, które należy odbywać w większym gronie.

Tematem rozmowy coachingowej może być niepowodzenie, konflikt lub wyzwanie, przed którym stoi pracownik. Zadaniem lidera jest takie sterowanie pytaniami i sugestiami, aby (upraszczając) współpracownik sam odkrył odpowiedź. Zapobiega to sytuacji, w której lider pokazuje, co należy zrobić, aby rozwiązać dany problem. Aby pracownik mógł odszukać odpowiednią metodę, warto odwołać się do podobnych sytuacji (np. dużego wyzwania czy projektu, w którym już brał udział) czy kompetencji, które posiada. W wielu wypadkach pracownicy nie tyle potrzebują mikrozarządzania, ile potwierdzenia, że ich sposób jest właściwy i aprobowany. Często jest to też manifestacja braku pewności siebie, którą lider może w dość prosty sposób podbudować. Członkowie zespołów mogą w ten sposób szybciej pojąć, że mają umiejętności, aby radzić sobie z różnorodnymi wyzwaniami. Wyjątkiem może tu być konflikt – wówczas menedżer powinien najpierw na osobności porozmawiać z każdą ze stron, aby uniknąć eskalacji.

Zobacz również: https://www.impactinternational.com/pl/blog/jak-powinienes-przeprowadzac-rozmowy-coachingowe

W Impact uważamy, że organizacje ukierunkowane na ludzi stawiają na metody, które pomagają wzrastać pracownikom i budować środowisko rozwojowe. Dlatego warto inwestować w zmiany, np. poprzez programy rozwojowe, które dają szansę na transformację w obszarze kultury organizacji. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się więcej na temat firmowych programu rozwojowych, które tworzymy w Impact zgodnie z potrzebami organizacji.

Materiał partnera zewnętrznego