link building
Link building, czyli po polsku budowanie linków, jest procesem pozyskiwania linków (hiperłączy) z innych stron www do naszej własnej | fot.: materiał partnera

Jak działa link building?

Link building to proces wchodzący w skład pozycjonowania. Jest niesamowicie ważnym procesem zarówno w kontekście optymalizacji strony internetowej pod wymogi wyszukiwarki, jak i z punktu widzenia użytkowników, ponieważ ułatwia nawigację i docieranie do interesujących ich treści. Jak działa link building? Jakie niesie korzyści? Sprawdź.

Czym jest link building?

Link building, czyli po polsku budowanie linków, jest procesem pozyskiwania linków (hiperłączy) z innych stron www do naszej własnej. Łącza te pozwalają na wygodne przemieszczanie się między stronami w Internecie, które w jakimś aspekcie są ze sobą powiązane. Poza tym wyszukiwarki wykorzystują linki do indeksowania sieci i tutaj należy mieć na uwadze, że ważne są zarówno linki kierujące z innych stron do naszej, jak i linki między poszczególnymi podstronami wewnątrz strony. Link może występować w formie adresu URL, jak i jako link kryjący się pod fragmentem tekstu (tzw. anchor) bądź grafiką.

Jak działa link building?

  • Rodzaje linków

Linki dzielimy na linki wewnętrzne (linkowanie wewnątrz strony), które ułatwiają nawigację wyszukiwarce i użytkownikom oraz linki zewnętrzne (odsyłacze z witryn zewnętrznych do naszej strony). Inny podział to linki naturalne (wstawiane przez internautów – np. polecenia, opinie, recenzje), a także linki nienaturalne (wstawiane umyślnie przez marketerów, np. w artykułach sponsorowanych, ale niestety też często jako spam na forach, w komentarzach itp.).

  • Pozyskiwanie linków

Aby link building przynosił oczekiwane rezultaty, warto postawić na pozyskiwanie linków z różnych źródeł, np. katalogów, blogów, forów internetowych, innych stron internetowych (portale, strony www firm) czy mediów społecznościowych.

  • Autorytet witryn

Linki stanowią bardzo ważny wyznacznik autorytetu witryn. Wyszukiwarki, podążając za linkami, przeszukują strony internetowej, a celem tego działania jest wyodrębnienie ich zawartości i odpowiednie zaindeksowanie. Ważne jest, by strona, do której kierowane są linki, była wartościowa i wypełniona praktycznymi treściami (odpowiednia hierarchizacja, słowa kluczowe, unikalne teksty).

  • Jakość stron, z których wychodzą linki

W ostatnich latach na znaczeniu nabrało to, z jakich stron wychodzą linki. im więcej wysokiej jakości witryn zawiera linki do Twojej strony internetowej, tym większe szanse na odpowiednie traktowanie Twojej strony przez wyszukiwarkę (i wyższe pozycje). Unikaj spamowania linkami – lepiej postawić na jakość niż na ilość.

  • Badanie profilu linków

Na pozycjonowanie wpływ mają SEO techniczne, on-site SEO oraz off-site SEO. Jeśli chodzi o to ostatnie, to warto poświęcić nieco uwagi badaniu profilu linków i zebrać podstawowe informacje o nich. W Google Search Console można sprawdzić m.in. liczbę linków zewnętrznych czy nazwy domen, które skrywają w swojej treści linki kierujące do Twojej strony. By jeszcze lepiej zbadać linki, można skorzystać z bardziej zaawansowanych narzędzi, jak Ahrefs czy Majestic.

Materiał partnera

Sprawdź także

pozycjonowanie zagraniczne

Pozycjonowanie strony za granicą

Myślisz o podbijaniu nowych rynków ze swoimi produktami lub usługami? Chciałbyś wyjść za granicę, jak …