ostry ból pleców
Długotrwałe przyjmowanie tej samej pozycji, zwłaszcza siedzącej, czy też ciężka praca związana z dźwiganiem doprowadzają do przeciążenia kręgosłupa | fot.: materiał partnera
Strona główna / Zdrowie / Ostry ból pleców – jak sobie z nim radzić?

Ostry ból pleców – jak sobie z nim radzić?

Na ból kręgosłupa przynajmniej od czasu do czasu uskarża się większość z nas, dlatego dolegliwości tego typu bywają uznawane za normę i lekceważone. Problem pojawia się, gdy dopada nas przewlekły lub ostry ból pleców, a doraźnie stosowane leki nie przynoszą ulgi. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak radzić sobie z silnym bólem pleców? Podpowiadamy, jak dbać o kręgosłup!

Co stosować na ostry ból pleców?

W większości przypadków ból pleców spowodowany jest stylem życia. Długotrwałe przyjmowanie tej samej pozycji, zwłaszcza siedzącej, czy też ciężka praca związana z dźwiganiem doprowadzają do przeciążenia kręgosłupa. Niewłaściwa dieta, nadwaga, stres i nieodpowiednia ergonomia ruchów dodatkowo zwiększają ryzyko schorzeń kręgosłupa.

Aktualnie coraz więcej młodych osób cierpi z powodu nawracającego bólu pleców. Doraźnie pomocne okazują się tabletki i żele przeciwbólowe. Leki doustne nie są jednak wskazane do długotrwałego stosowania, ponieważ nie pozostają obojętne dla stanu zdrowia. W przypadku silnego bólu pleców warto więc przede wszystkim zastanowić się, co jest jego przyczyną. W niektórych przypadkach postępujące schorzenia kręgosłupa wymagają leczenia pod okiem lekarza i fizjoterapeuty.

Jeśli często doskwiera Ci ostry ból pleców, musisz koniecznie zadbać o kondycję kręgosłupa. Ulgę przynoszą domowe sposoby i zabiegi rehabilitacyjne, które możesz wykonywać w domu. Do lekarza zgłoś się, jeśli ból nie mija po kilku dniach lub narasta.

Ostry ból pleców – zabiegi relaksacyjne

W momencie wystąpienia ostrego bólu pleców w pierwszej kolejności odpocznij. Warto wziąć ciepłą kąpiel. Woda rozluźni mięśnie, a często ból pleców wynika właśnie z ich nadmiernego napięcia. Do wody możesz dodać olejki o działaniu uspokajającym, np. lawendowy, rumiankowy i różany. Pomogą one złagodzić stres związany z uciążliwym bólem pleców.

Po relaksacyjnej kąpieli ułóż się wygodnie. Najbardziej komfortowa pozycja to najczęściej ułożenie ciała na wznak. Jeśli jednak ostry ból pleców dotyczy odcinka lędźwiowego, wyprostowanie nóg może nasilać dolegliwości. Wówczas pod nogi zgięte w kolanach możesz włożyć poduszkę. Inną dogodną pozycją jest leżenie na boku z lekko podkulonymi nogami.

Ćwiczenia fizyczne należy rozpocząć po ustąpieniu silnych dolegliwości, jednak nie warto z nimi zwlekać zbyt długo. Mięśnie i stawy kręgosłupa ulegają osłabieniu podczas długotrwałego leżenia, co utrudnia powrót do sprawności. Rodzaj ćwiczeń rozluźniających i wzmacniających mięśnie najlepiej dobrać pod okiem fizjoterapeuty, a dopiero później wykonywać je systematycznie w domu.

Zimne i ciepłe okłady na ból pleców

Termoterapia to prosta i znana metoda walki z bólem. Warto jednak pamiętać, aby okłady stosować z rozwagą. Jeśli nie znasz przyczyny bólu, poproś o poradę lekarza lub fizjoterapeutę. W przeciwnym razie okłady mogą nie tylko nie przynieść pożądanych efektów, ale wręcz zaszkodzić.

Zimne okłady zwykle sprawdzają się w przypadku bólu po urazie, np. sportowym, czy po uderzeniu. Stosuje się je w celu redukcji bólu i obrzęku w czasie do 72 godzin po wystąpieniu dolegliwości. Z kolei ciepłe okłady rozluźniają mięśnie, dlatego bywają pomocne przy wzmożonym napięciu mięśniowym, które często towarzyszy osobom zestresowanym. Podczas rozgrzewania mięśni poprawie ulega ukrwienie tkanek, a także zmniejsza się ucisk na zakończenia nerwowe. Okłady powinny być ciepłe, nie gorące. Maksymalna temperatura okładu, jaki przyłożyć na obolałe miejsce, to 40 stopni Celsjusza.

Domowa fizykoterapia – elektrostymulacja na ostry ból pleców

Ostry ból pleców złagodzisz stosując zabiegi fizykoterapeutyczne, takie jak np. elektrostymulacja falami TENS. Technologia ta jest stosowana przez fizjoterapeutów do zwalczania bólu różnego pochodzenia. Zabiegi z jej wykorzystaniem możesz jednak wykonywać w prosty sposób w warunkach domowych. Pozwala na to przenośne urządzenie TRU+, które możesz mieć zawsze w zasięgu ręki i stosować w przypadku pojawienia się bólu.

Nie ma znaczenia, czy dokucza Ci ostry ból karku, ramion, kręgosłupa na odcinku piersiowym, czy lędźwiowo-krzyżowym – w każdym przypadku impulsy urządzenia do elektrostymulacji blokują odczuwanie bólu. Zastosowane fale TENS przezskórnie stymulują zakończenia włókien nerwowych, dzięki czemu już po 30-minutowej sesji ból ustępuje lub jest zredukowany. Efekt utrzymuje się natomiast nawet przez wiele godzin, co wspomaga szybki powrót do sprawności.

W przypadku nawracającego bólu pleców podstawą jest dbałość o zdrowie kręgosłupa. Utrzymanie optymalnej wagi ciała, odpowiednia doza aktywności fizycznej, a także ćwiczenia ukierunkowane do indywidualnego stanu zdrowia, to klucz do zachowania zdrowego kręgosłupa. Ponadto pamiętaj o zachowywaniu wyprostowanej postawy ciała, nie garb się, a w razie potrzeby podnoszenia ciężkich przedmiotów uginaj kolana z wyprostowanymi plecami. Ostry ból pleców, choć możesz go uśmierzyć, często ma tendencję do nawrotów, dlatego warto korzystać z niefarmakologicznych metod leczenia bólu.

Przeciwwskazania: posiadanie rozrusznika serca, metalowe/elektroniczne implanty, epilepsja, podłączenie do wysokoczęstotliwościowych sprzętów chirurgicznych.
Nie stosuj urządzenia: na rany, wysypki, spuchnięte, zaczerwienione, zainfekowane miejsca, w miejscach lub w pobliżu miejsc gdzie występują zmiany rakowe, podczas kąpieli, snu, prowadzenia pojazdów, czynności w których TRU+ może rozproszyć uwagę i doprowadzić do urazu, w ciąży, w pobliżu wody. Przed użyciem skonsultuj się z lekarzem, jeżeli jesteś pod opieką lekarską, stosowałeś inne środki do leczenia bólu, masz choroby serca, niedawno przebyłeś operację. Przestań używać urządzenia i skonsultuj się z lekarzem jeżeli ból nie ulegnie zmniejszeniu, nasili się lub zauważysz jakiekolwiek działania niepożądane. Używaj urządzenia z ostrożnością, jeśli masz tendencję do wewnętrznego krwawienia np. po złamaniu lub urazie.
Działania niepożądane: podrażnienie skóry.

Materiał partnera zewnętrznego