Strona główna / Zdrowie / Spirulina
Spirulina
Alga ta jest niezwykle bogata w składniki odżywcze takie jak białko, węglowodany, witaminy, minerały, pierwiastki śladowe i przede wszystkim fitoskładniki. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Spirulina

Spożywanie Spiruliny niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych. Wiedzieli o tym już Aztekowie, którzy tę niebiesko-zieloną algę zbierali z jeziora Texcoco i wyrabiali z niej „ciasteczka”. Niektóre z jej zalet obejmują wzmocnienie odporności, obniżenie poziomu cholesterolu, działanie przeciwzapalne czy stymulowanie układu trawiennego.

Co to jest Spirulina?

Spirulina, nazywana często algą, jest gatunkiem cyjanobakterii. Do najbardziej popularnych oraz uprawianych przez człowieka należą Spirulina Platensis i Spirulina Maxima. Spirulina nazwę zawdzięcza swojemu kształtowi, który przypomina spiralę. Jest niezwykle wytrzymała na panujące warunki, zarówno środowiskowe jak i chemiczne. Rośnie nawet w najbardziej alkalicznych czy zasolonych wodach.

Alga ta jest niezwykle bogata w składniki odżywcze takie jak białko, węglowodany, witaminy, minerały, pierwiastki śladowe i przede wszystkim fitoskładniki. To właśnie dzięki nim wywiera duży wpływ na zdrowie. W czym dokładnie może pomóc?

Właściwości Spiruliny

Ze względu na to, że Spirulina „napakowana” jest w wiele wartościowych składników odżywczych, jej spożywanie może pozytywnie wpłynąć na zdrowie.

Alergiczny nieżyt nosa oraz alergie

Istnieje aktualnie kilka badań, które potwierdzają pozytywny wpływ przyjmowania Spiruliny na dolegliwości związane z alergicznym nieżytem nosa. Jej spożywanie tłumi wydzielanie prozapalnych cytokin IL-4, TNF-α, histaminy oraz leukotrienów. Osoby przyjmujące Spirulinę wykazują znaczną poprawę objawów, które obejmują zmniejszoną częstotliwość wydzielin z nosa, swądu, kichania, a także przekrwienia błony śluzowej nosa.

Utrata masy ciała

Spirulina nie jest cudownym lekarstwem na odchudzanie. Jednak wywiera na ten proces pośredni wpływ, zmniejszając apetyt, dostarczając białko oraz zwiększając poziom energii. W dzisiejszych czasach, ze względu na jakość spożywanych pokarmów, dostarczanie odpowiednich ilości składników odżywczych nie jest łatwa. Konsumpcja jest na wysokim poziomie, ale nie zawsze zapewnia uzupełnienie podstawowych potrzeb odżywczych. Włączenie Spiruliny do diety może pomóc w kontrolowaniu masy ciała, ponieważ wysoko przyswajalne białko i węglowodany zmniejszają apetyt. Dobrym pomysłem jest spożywanie dawki Spiruliny na 30 minut przed posiłkiem. Dzięki temu zmniejszy się uczucie głodu, a więc też porcja obiadowa.

Również, ze względu na podniesienie poziomu energii, może być dobrym bodźcem do aktywności fizycznej. Dlatego przyjmowanie Spiruliny pośrednio może także wpłynąć na redukcję tkanki tłuszczowej. Duża ilość energii może zachęcać do regularnych ćwiczeń, co dodatkowo przełoży się na redukcję masy ciała.

Obniżenie poziomu cholesterolu

Czynniki genetyczne oraz styl życia to główne czynniki, które wpływają na poziom cholesterolu. Spożywanie Spiruliny może być dobrym regulatorem jego poziomu. Istnieje kilka badań, które jasno stwierdzają wpływ Spiruliny na cholesterol. Jej spożywanie obniża stężenie cholesterolu całkowitego, LDL-C i trójglicerydów w osoczu, a także zwiększa poziom HDL-C. Dlatego, jeśli cierpisz na zbyt wysoki poziom cholesterolu, zanim sięgniesz po leki, zapytaj lekarza czy możesz najpierw wypróbować suplementację Spiruliną.

Usuwanie metali ciężkich

Nadmiar metali ciężkich w organizmie może powodować stres oksydacyjny. Brak równowagi pomiędzy ilością wolnych rodników, a zdolnością organizmu do ich usuwania, może wywoływać spore spustoszenie w organizmie. Dlatego właściwości detoksykacyjne Spiruliny mogą pomóc wielu osobom, narażonym na ekspozycję na metale ciężkie takie jak kadm, ołów, arsen, fluor czy rtęć. Szczególnie narażeni są ludzie pracujący w rolnictwie, przemyśle, a także mieszkańcy dużych miast.

Jedno z badań, przeprowadzonych w Bangladeszu, miało na celu sprawdzenie wpływu suplementacji Spiruliną na osoby zatrute arszenikiem. Wynikiem spożywania tej algi było zmniejszenie ilości arsenu w moczu i włosach aż o 47%! Również istniały istotne różnice w klinicznym wyglądzie skóry, która pod wpływem zatrucia arszenikiem rogowacieje oraz przebarwia się.

Poprawa wzroku

Spirulina jest bogatym źródłem beta-karotenu, który jest prekursorem witaminy A. Witamina ta jest niezwykle ważna w funkcjonowaniu oka i odgrywa kluczową rolę w przekształcaniu światła w sygnał elektryczny. Niedobór witaminy A jest główną przyczyną kurzej ślepoty, a także wpływa na odporność organizmu. Spożywanie Spiruliny jest znacznie korzystniejsze od przyjmowania syntetycznej witaminy A ze względu na jej biodostępność. Niestety syntetyki mają znacznie gorszą wchłanialność, przez co nie są tak skuteczne.

Badania przeprowadzone w Indiach udowodniły skuteczność suplementacji Spiruliną u osób z niedoborem witaminy A. Po 5 miesiącach spożywania Spiruliny ilość plamek Bitota (symptom braku witaminy A w organizmie) spadła z 80% do zaledwie 10%. Jest to znaczna różnica.

Jaką Spirulinę wybrać?

Ze względu na to, że jakość produktu odgrywa bardzo ważną rolę, przed zakupem warto sprawdzić, która Spirulina jest najlepsza. Szczególnie należy zwrócić uwagę na źródło pochodzenia, patenty firmy, certyfikaty potwierdzające jakość produktu, a także na skład produktu. Dobrej jakość Spirulina nie ma żadnych wypełniaczy ani sztucznych dodatków i polepszaczy.

Na polskim rynku warto zwrócić uwagę na Spirulinę Febico. Jakość produktów tego producenta jest na najwyższym poziomie. Jako jedna z nielicznych firm jest w stanie okazać certyfikat mikroanalizy biologicznej swojego produktu. Uprawa Spiruliny oraz Chlorelli odbywa się na Tajwanie, gdzie panują jedne z najlepszych warunków środowiskowych i klimatycznych. Do tego restrykcyjne regulacje prawne tego kraju, dotyczące upraw alg, wpływają na jakość produktu. Warto wspomnieć, że Spirulina Febico została zatwierdzona przez Główny Inspektorat Sanitarny i posiada status suplementu diety.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

Zdrowa dieta

Pełnowartościowe posiłki nie muszą być drogie

Dietetycy i specjaliści ds. żywienia przekonują, że aby utrzymać zróżnicowaną dietę, wcale nie trzeba wydawać fortuny. Wystarczy …