właściciel franczyzowej kawiarni
Franczyzodawca jest znaną firma, która posiada swój ustalony model biznesowy. Franczyzobiorca uzyskuje dostęp do technologii, strategii oraz prawa do korzystania z marki za umówione wynagrodzenie | fot.: stock.adobe.com

Kto działa w biznesie franczyzowym?

Biznes franczyzowy to umowa polegające na współpracy dwóch przedsiębiorstw. Franczyzodawca jest znaną firma, która posiada swój ustalony model biznesowy. Franczyzobiorca uzyskuje dostęp do technologii, strategii oraz prawa do korzystania z marki za umówione wynagrodzenie.

Franczyza – co to takiego?

Franczyzę można podzielić ze względu na:

rodzaj działalności

handlowa – franczyzobiorca otrzymuje pełen asortyment, wytyczne dotyczące wizualizacji punktu sprzedaży; franczyzodawca udostępnia wiedzę marketingową i znaki towarowe. Taki rodzaj franczyzy działa w sklepach spożywczych, odzieżowych, obuwniczych i na stacjach paliw,

dystrybucyjna – oprócz powyższych, przekazywane jest także oprogramowanie, receptury oraz technologie pomocne podczas wykonywania usługi. Występuje głównie w bankach i restauracjach,

rodzaj know-how

koncepcji działalności – franczyzodawca w pełni wspiera podległe przedsiębiorstwo; udostępnia wszystkie posiadane metody potrzebne do prawidłowego funkcjonowania firmy a także przeprowadza szkolenia pracowników,

dystrybucji produktu – franczyzobiorca ma obowiązek korzystać z produktów znanej marki, ale sama sprzedaż odbywa się bez wsparcia z zewnątrz,

organizacja systemu

bezpośrednia – główna marka samodzielnie udziela licencji, kontroluje przestrzegania umowy, pomaga w prowadzeniu przedsiębiorstwa,

wielokrotna – franczyzobiorca posiada co najmniej dwie jednostki sprzedaży; umowa zawiera jego zobowiązanie do utworzenia większej liczby placówek w uzgodnionym z franczyzodawcą terminie,

masterfranczyza – działa na zasadzie umowy na wyłączność; franczyzobiorca przejmuje praktycznie wszystkie obowiązki i uzyskuje przez to swobodę działania. Najczęściej spotyka się ją we franczyzach międzynarodowych, gdzie główna firma może natknąć się na bariery w innym funkcjonowaniu prawnym i kulturowym, niż do czego jest przyzwyczajona,

przedstawicielstwo regionalne – firma zatrudnia pośredników, którzy poszukują dla niej franczyzobiorców.

Kto podpisuje umowę franczyzy?

Każda osoba, która założyła własną działalność gospodarczą może podpisać umowę franczyzy z większym przedsiębiorstwem. Nie ma ograniczeń co do osoby prawnej. Szczególnymi powodami, którymi kierują się właściciele dążący do ewentualnej współpracy z rozpoznawalną marką są:

  • chęć otrzymania pomocy we wszystkich aspektach działalności,
  • obrona przed wypadnięciem z rynku,
  • chęć korzystania ze sprawdzonego modelu biznesowego,
  • eliminacja lub częściowa redukcja kosztów związanych z reklamą,
  • pewność otrzymywania określonego asortymentu.

Zagrożenia – czyli kiedy franczyza nie ma sensu

Podpisanie umowy franczyzy wiąże się ze szczególnym ryzykiem, jakie podejmuje franczyzobiorca, z następujących powodów:

  • jest zmuszony wykonywać opłaty franczyzowe, jako procent od uzyskanych zysków,
  • możliwość wpłaty opłaty wstępnej przed wstąpieniem do sieci,
  • ograniczenia czasowe umowy franczyzy, co powoduje niepewność w utrzymaniu zatrudnienia,
  • kontrola wszystkich wydatków ze strony franczyzodawcy,
  • niemożność urządzania punktu sprzedaży według własnej koncepcji; całkowite podporządkowanie głównej firmie,
  • pozycja na rynku giganta przekłada się na wyniki podległych mu spółek; szczególne narażenie na bessę,
  • upadek franczyzodawcy prowadzi do zamknięcia innych działalności i zwolnienie wszystkich pracowników.

Franczyza – kiedy się opłaca?

Działanie w ramach umowy franczyzy wiąże się z dużym ryzykiem. Jednak gdy współpraca układa się wzorowo a wyniki generowane dla franczyzodawcy są zadowalające, to główna firma może rozszerzać zakres praw i obowiązków podległych firm, co może przynieść odpowiednie korzyści finansowe również dla mniejszych przedsiębiorstw.

ADU

Sprawdź także

Jesienna rekrutacja

Brak rąk do pracy lub problemy z terminową obsługą? Sprawdź, jak sprawnie przygotować firmę na 4 kwartał

Gwałtowny wzrost ilości zamówień może wprowadzić chaos do przedsiębiorstwa. Z jednej strony dla wielu firm …