Tyranozaur Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej, Nowy Jork
Tyranozaur Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej, Nowy Jork | fot.: stock.adobe.com

Najlepsze muzea z dinozaurami na świecie

Dinozaury były ogromnymi gadami, które panowały na naszej planecie ponad 135 milionów lat! Termin dinozaur oznacza dosłownie straszna jaszczurka i pochodzi z połączenia dwóch greckich słów: „deinos”, co oznacza straszny i „sauros”, co oznacza jaszczur. Pochodzenie tej nazwy może być mylące, bowiem nie wszystkie dinozaury były ogromnymi, przerażającymi gadami – istniały również mniejsze gatunki. Nie zmienia to jednak faktu, że istniały również okazy o wadze 50 ton i długości 35 metrów jak diplodok!

Krótko o historii dinozaurów

Dinozaury żyły one w epoce mezozoiku, która jest często nazywana erą gadów.  Erę mezozoiczną można podzielić na trzy okresy:

• trias (237 mln lat temu) – dinozaury przechodziły wtedy okres zróżnicowani gatunkowego,
  • jura (201-145 mln lat temu) – te ogromne gady stały się główna grupą zwierząt lądowych, uniemożliwiając innym zwierzętom rozwój,
  • kreda (145-66 mln) lat temu – wtedy dinozaury wyginęły.

Istnieje kilka teorii, dlaczego te niesamowite zwierzęta wyginęły, a najbardziej prawdopodobną z nich jest uderzenie planetoidy Baptistina, która spowodowała wielką eksplozje o ogromnej fali uderzeniowej, gwałtowne podniesienie temperatury na Ziemi, powstanie katastrofalnego w skutkach tsunami oraz destabilizacje płyt tektonicznych.

Triceratops Narodowe Muzeum Przyrody i Nauki w Japonii, Tokio
Triceratops Narodowe Muzeum Przyrody i Nauki w Japonii, Tokio | fot.: stock.adobe.com

Skąd czerpiemy wiedzę o dinozaurach?

Całą wiedzę o tych niesamowitych gadach badacze czerpią z pozostałości skamieniałości rozrzuconych po różnych zakątkach planety. Dzięki ogromnym rozmiarom kości miały szanse przetrwać miliony lat i pozwalają na odtwarzanie wielkości oraz kształtów tych zwierząt. Co ciekawe odkryto również odciski tkanek miękkich, przykładem może być odkrycie w Pietraroja we Włoszech, gdzie znaleziono m.in. fragmenty jelit, wątroby i mięśni. Próby ekstrakcji DNA ze skamielin również miały swoje sukcesy.

Muzea z dinozaurami – poznaj najlepsze

Chciałbyś dowiedzieć się więcej o tych wspaniałych zwierzętach i obejrzeć ich skamieliny? Idealnie trafiłeś, ponieważ poniżej przedstawiono zestawienie najlepszych muzeów z dinozaurami na świecie!

Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie

Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie | fot.: stock.adobe.com

Największym powodem do dumny Muzeum Historii Naturalnej w Berlinie (Museum für Naturkunde) jest największy złożony dinozaur na świecie! Szkielet pochodzi z Tanzanii i mierzy prawie 12 metrów wysokości i 22 metry długości. Nie jest to jedyna atrakcja ponieważ muzeum liczy ponad 30 milionów eksponatów! Z pewnością nie będziesz się nudzić. Link do oficjalnej strony muzeum znajdziesz tutaj.

Największe muzeum poświęcone dinozaurom na świecie – Chiny

Chińskie muzeum Shandong Pingyi Tianyu Natural Museum znajdujące się w mieście Linyi, Pingyi County może poszczycić się rekordem Guinessa na największe muzeum dinozaurów na świecie z powierzchnią 28 tysięcy metrów kwadratowych! Jest ono w całości poświęcone prehistorycznym stworzeniom i można w nim znaleźć 1106 szkieletów dinozaurów! Poza szkieletami i skamielinami w muzeum znajduje się również kino 4D i bardzo ważny ośrodek badawczy.

Shanghai Natural History Museum, Chiny

Ankylosaurus. Shanghai Natural History Museum, Chiny
Ankylosaurus. Shanghai Natural History Museum, Chiny | fot.: stock.adobe.com

W Chinach znajdziemy także Sznghajskie Muzeum Historii Naturalnej. Muzeum posiada kolekcję 290 000 eksponatów, w tym ponad 62 000 okazów zwierząt, 135 000 okazów roślin, 1700 okazów minerałów. Największym skarbem muzeum jeśli chodzi o dinozaury jest szkielet dinozaura, który datuje się na 140 milionów lat, należący do mamenchizaur hochuanensis, a odnaleziony w prowincji Syczuan.

Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej w Nowym Jorku

AMNH dinozaur
Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej (American Museum of Natural History, AMNH) to bardzo stare muzeum, które powstało w 1869 roku | fot.: stock.adobe.com

Amerykańskie Muzeum Historii Naturalnej (American Museum of Natural History, AMNH) to bardzo stare muzeum, które powstało w 1869 roku. Znajdują się w nim aż 33 miliony eksponatów! Można tam znaleźć nie tylko kości dinozaurów, ale również realistyczne modele zwierząt z odwzorowanym ich środowiskiem naturalnym. Więcej informacji o tym wspaniałym miejscu znajdziesz tutaj na oficjalnej stronie.

Belgijski Królewski Instytut Historii Naturalnej w Brukseli

Szkielety iguanodonów w Belgijskim Królewskim Instytucie Historii Naturalnej w Brukseli | fot.: Paul Hermans, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

Belgijski Królewski Instytut Historii Naturalnej w Brukseli to placówka naukowa i muzeum, w której znajduje się ogromna hala z szkieletami i modelami dinozaurów. Bardzo imponującą wystawą jest wystawa poświęcona rodzajowi dinozaura zwanemu Iguanodon. Co ciekawe w muzeum można obejrzeć ja przebiega cały proces wykopalisk dinozaurów. Chcesz dowiedzieć się więcej? Kliknij tutaj, aby przejść na oficjalną stronę.

The Dinosaur Center w Stanach Zjednoczonych

Wyoming Dinosaur Center znajduje się w Thermopolis w stanie Wyoming, a w jego okolicy miały miejsca wykopalisk, które można oglądać w muzeum! W swoich zbiorach posiada ono jedyne poza Europą wykopalisko Archaeopteryxa. Inną niesamowitą atrakcją muzeum jest mierzący 32 metry Supersaurus, który był najdłuższym dinozaurem na świecie! Więcej informacji o tym wspaniałymi miejscu możesz znaleźć tutaj.

Narodowe Muzeum Przyrody i Nauki w Japonii, Tokio

Tyranozaur Narodowe Muzeum Przyrody i Nauki (Tokio)
Tyranozaur Narodowe Muzeum Przyrody i Nauki (Tokio) | fot.: stock.adobe.com

Narodowe Muzeum Przyrody i Nauki, choć po raz pierwszy zostało otwarte w 1871 roku, w obecnej funkcji muzeum historii naturalnej funkcjonuje od 2007 roku. Można tam zobaczyć liczne wystawy z zakresu historii naturalnej oraz interaktywne doświadczenia naukowe, a także wystawy poświęcone nauce japońskiej sprzed okresu Meiji. Interesującą ciekawostką jest plezjozaur, zawieszony w trakcie pływania. Więcej o japońskim muzeum znajdziesz tutaj.

JCH

Golden Gate most w San Francisco

USA: podróż Wschodnim czy Zachodnim Wybrzeżem?

Stany Zjednoczone to dla wielu Polaków jeden z najważniejszych celów turystycznych w życiu. Wielu z …