metro w Warszawie
Zgodnie z planem warszawskiego ratusza za kilkanaście lat stolica będzie miała trzy w pełni funkcjonalne linie metra | fot.: stcok.adobe.com

Co dalej z rozbudową metra w Warszawie?

Rozbudowa metra w Warszawie trwa i jak na razie końca nie widać. 30 czerwca 2022 r. otworzono dwie nowe stacje linii M2 – Bemowo oraz Ulrychów, a już wkrótce, bo jeszcze we wrześniu 2022 r., planowane jest otwarcie kolejnych trzech stacji, tym razem od strony Targówka. Na tym jednak plany warszawskiego ratusza się nie kończą. Co dalej z rozbudową metra w Warszawie?

Rozbudowa metra w Warszawie – plany ratusza

Zgodnie z planem warszawskiego ratusza za kilkanaście lat stolica będzie miała trzy w pełni funkcjonalne linie metra. Pierwsza z nich, M1, jest już gotowa. Przez jakiś czas miasto chciało rozbudować je o dwie stacje, Plac Konstytucji oraz Muranów. Ich budowę w latach 90 pominięto ze względu na oszczędności, ale jak na razie na ich powstanie brakuje środków. Jeśli chodzi o M2, linia już funkcjonuje, choć wciąż trwa budowa sześciu stacji. Najciekawsze kwestia jest jednak z linią metra M3. Na razie pozostaje ona w fazie planów. Ratusz przygotował jak na razie jedną, dość kontrowersyjną koncepcję nitki ze stacji Stadion Narodowy na Gocław. Znany jest tylko ten krótki odcinek, a dalszy kierunek, w którym przedłużane będzie M3, jest jak na razie nieznany.

M2 w Warszawie – kiedy zostanie ukończone?

Większość stacji metra M2 jest już zbudowana, a otwarcie dwóch z nich, Bemowa oraz Ulrychowa, nastąpiło bardzo niedawno, bo 30 czerwca 2022 r. Zresztą ten rok bez wątpienia będzie należeć do warszawskiego metra. W końcu ratusz planuje otwarcie trzech kolejnych stacji M2 jeszcze we wrześniu 2022 r.. Są to Zacisze, Kondratowicza oraz Bródno, czyli stacje po prawej stronie Wisły. Obsłużą one głównie bardzo duże blokowiska i dzielnice mieszkaniowe, dzięki czemu większa grupa ludzi zyska możliwość wygodnego dojazdu do centrum Warszawy, czy to do pracy, czy do szkoły lub na uczelnię. Budowa M2 zostanie natomiast ukończona w 2024 r., gdy powstaną trzy ostatnie stacje w kierunku na Wolę: Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Na końcu tej ostatniej powstanie też stacja techniczno-postojowa, gdzie stacjonować będą pociągi obsługujące linie metra M2.

Co dalej z warszawskim metrem?

Po zakończeniu linii M2 ratusz planuje rozpocząć pracę nad M3, choć ich tempo będzie zależeć od wysokości pozyskanego finansowania. W końcu budowa metra jest bardzo droga, a przez decyzję rządu Warszawa ostatnio zarabia dużo mniej, niż wcześniej, co przekłada się na cięcie kosztów. Zgodnie z planem ratusza M3 zacznie się na Dworcu Zachodnim, gdzie ruszy do Stadionu Narodowego, zakręci przez Rondo Wiatraczna aż do Gocławia, skąd wróci na lewy brzeg Wisły. Co stanie się dalej? Właściwie to nie wiadomo. Ratusz ma dwie koncepcje dalszego poprowadzenia M3: przez Mokotów, do stacji Racławicka lub przez Sadybę do stacji Wilanowska. W obu przypadkach M3 dotrze do lotniska Okęcie, co umożliwi podróżnym łatwą przesiadkę na M1 i transport do centrum.

Jak na razie nie wiadomo, co dalej stanie się z warszawskim metrem. Ratusz snuje ambitne plany, choć wielu specjalistów od transportu publicznego zauważa, że przebieg M3 jest mało efektywny. Istnieje możliwość, że w ciągu kilku najbliższych lat koncepcja dalszego rozwoju warszawskiego metra diametralnie się zmieni!

TBO

Sprawdź także

Otwock z lotu ptaka

Nie tylko świdermajer, czyli dlaczego warto wybrać się na wypad do Otwocka?

Przepiękne, zabytkowe i drewniane wille w stylu nadświdrzańskim, które cofają nas w czasie, 200 lat …