Obwody elektroniczne
Nowe dowody osobiste ułatwiają załatwianie spraw urzędowych. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Czym jest e-dowód i jak go zdobyć?

Polacy od marca 2019 r. odbierają e-dowody. Dzięki warstwie elektronicznej ułatwiają one także korzystanie z niektórych usług publicznych. Dowiedz się, czym dokładnie są nowe dokumenty i czym różnią się od swoich poprzedników. Sprawdź też, w jaki sposób można uzyskać e-dowód i dlaczego warto go mieć.

E-dowód – co to jest?

E-dowód na pierwszy rzut oka nie różni się znacznie od dowodów osobistych wydawanych w ostatnich latach. Wyróżnia go jednak warstwa elektroniczna – wbudowany bezstykowy chip. Dzięki temu dokument jest też nośnikiem danych elektronicznych posiadacza. Jedną z głównych zalet e-dowodu jest jego bezpieczeństwo. Wykorzystane w e-dowodzie zabezpieczenia m.in. uniemożliwiają dostęp – bez wiedzy i zgody właściciela dokumentu – do zapisanych na nim danych.

Jakie korzyści daje posiadanie e-dowodu?

Nowe dowody osobiste ułatwiają załatwianie spraw urzędowych. W jaki sposób? Właściciel e-dowodu może komunikować się elektronicznie z administracją publiczną. Na przykład elektronicznie podpisywać dokumenty, przez co wiele spraw urzędowych może załatwić przez internet, czyli znacznie szybciej i wygodniej. Z e-dowodem można też korzystać z automatycznych bramek granicznych na lotniskach. Co ważne, aby korzystać z tych funkcjonalności, warstwę elektroniczną dowodu należy aktywować. W przeciwnym razie dokument nie będzie się różnił od dowodu starszego typu.

Jak uzyskać e-dowód?

Każdy obywatel może uzyskać bezpłatnie e-dowód. Wniosek o dowód można złożyć zarówno w urzędzie gminy (niezależnym od miejsca zameldowania), jak i online, posługując się Profilem Zaufanym.

Jak wypełnić wniosek przez internet? Wystarczy wejść na stronę obywatel.gov.pl. Tam po wyborze usługi „Uzyskaj dowód osobisty” należy kliknąć przycisk „Złóż wniosek”. Następnie wystarczy już tylko zalogować się do systemu, używając Profilu Zaufanego. Należy kolejno wybrać powód ubiegania się o dowód oraz urząd, w którym chcesz odebrać gotowy e-dowód.

Na tym jednak nie koniec. Należy również zaznaczyć, czy chce się korzystać z elektronicznego podpisu osobistego. Ułatwi to załatwienie wielu spraw, ponieważ taki podpis ma taką samą „moc” jak ten odręczny. Na końcu do wniosku należy dołączyć zdjęcie. Warto pamiętać, że musi ono spełniać odpowiednie wymogi (z ich treścią można się zapoznać na stronie obywatel.gov.pl). Pamiętaj też, by było aktualne (wykonane w ostatnich 6 miesiącach). W przeciwnym razie urzędnik może odmówić Ci wydania nowego dokumentu. Na koniec sprawdź wprowadzone we wniosku dane, zwracając szczególną uwagę na prawidłowość adresu e-mail – tą drogą dostaniesz bowiem numer wniosku i adres urzędu, w którym odbierzesz gotowy dokument. Teraz wystarczy tylko podpisać wniosek Profilem Zaufanym i czekać na nowy e-dowód!

logotypy-polska-cyfrowa-ministerstwo-cyfryzacji-nask-unia-europejska

Materiał partnera zewnętrznego