Kiedyś brukselka nosiła miano najbardziej nielubianego warzywa (zwłaszcza wśród dzieci). Teraz opinia na jej temat uległa znacznej poprawie | fot.: stock.adobe.com
Strona główna / Styl życia / Smaki / Siła witamin w małej brukselce

Siła witamin w małej brukselce

Popularna brukselka to inaczej mówiąc kapusta warzywna brukselska, będąca odmianą botanicznej kapusty warzywnej. To warzywo, które zyskało wielu miłośników, gdyż zawiera mnóstwo witamin oraz ważnych dla organizmu mikroelementów. O tym, że brukselkę warto używać we własnej kuchni wiedzą z pewnością wegetarianie oraz cukrzycy. Posiada ona rzadko spotykane właściwości antyutleniające, a także odmładzające. 

Brukselka – czyli małe wielkie warzywo

Brukselka jest tzw. krzyżówką kapusty głowiastej i jarmużu. Posiada minimalistyczny, zabawny wygląd i jest bardzo zdrowa. Jakie wartości odżywcze i właściwości nam oferuje? Ta niewielka roślina zawiera w sobie zarówno cenne białka, tłuszcze, błonnik jak i cały wachlarz różnorodnych witamin (witaminę A, witaminy z grupy B, witaminę C, E oraz K. Brukselka dostarcza nam również wielu minerałów takich jak fosfor, magnez, miedź, potas, mangan, sód, wapń oraz ważne dla krwi żelazo.

Jest także znakomitym źródłem przeciwutleniaczy, które chronią nas przed komórkami rakowymi. Malutka brukselka – dzięki wysokiej zawartości błonnika – wspaniale wspomaga procesy diety redukcyjnej, ponieważ daje nam długotrwałe uczucie sytości i zapobiega np. zaparciom.

Brukselka wzmacnia naszą odporność, pomaga chronić oczy oraz poprawia wygląd skóry. Dodatkowo korzystnie wpływa na redukcję drobnych zmarszczek. Przy diecie bogatej w tę małą roślinkę – nasza skóra z pewnością stanie się bardziej gładka i promienna.

Jak przyrządzić brukselkę, aby była smaczna i nie miała gorzkiego posmaku?

W kuchni warto używać brukselki na różne sposoby. Jej zaletą jest fakt, iż posiada ona intensywny, naturalny, zielony kolor. Ugotowana – pięknie prezentuje się w sałatkach. Odpowiednio przyrządzona zachwyca i zaskakuje swoim niebanalnym smakiem prosto z patelni. Możemy ją serwować z tradycyjną bułką tartą albo z płatkami migdałowymi lub ze startym czosnkiem. Najczęściej jednak brukselkę wykorzystujemy do oryginalnych zup-kremów na bazie zielonych warzyw. Może ona również stanowić składnik wielobarwnych zapiekanek oraz wyśmienity dodatek do delikatnego mięsa w towarzystwie sosu. Brukselka jest także niezastąpioną bazą warzywnej zasmażki i stanowi świetny duet wraz z dynią lub komosą ryżową.

Najłatwiejszym i najbardziej powszechnym sposobem na pozbycie się gorzkiego posmaku brukselki – jest jej zamrożenie. Jeżeli jednak chcemy przyrządzić świeże brukselki – wystarczy, że podczas ich gotowania (w lekko osolonej i jednocześnie lekko osłodzonej wodzie) – odlejemy połowę wody i uzupełnimy ją nową, gorącą wodą.

Czy brukselka to najbardziej nielubiane warzywo?

Wielu z nas dopiero zaczyna doceniać bogactwo smaków i składników odżywczych, jakie kryje się w tej niepozornej, zielonej roślinie. Sprawdzone przepisy i autorskie pomysły na wykorzystanie brukselki – z pewnością posłużą lepszemu poznaniu wszystkich tajemnic tego niezwykłego warzywa. Kiedyś brukselka nosiła miano najbardziej nielubianego warzywa (zwłaszcza wśród dzieci). Teraz opinia na jej temat uległa znacznej poprawie. Dzięki kulinarnym doświadczeniom w kuchni – staramy się wydobywać oryginalny smak brukselki oraz cieszyć się z jej naturalnej siły i wysokiej ilości witamin.

AKO