Wilgoć w aucie
Niestety, nie da się ograniczyć do zera przenikania wilgoci do auta, jednak można z nią skutecznie walczyć. | fot.: materiał partnera zewnętrznego

Jak walczyć z wilgocią w aucie?

Główną przyczyną pojawiania się wilgoci w samochodzie jest znaczna, dobowa różnica temperatur, a także opady atmosferyczne w postaci deszczu oraz śniegu, które wpływają na większą wilgotność powietrza. Te czynniki zarówno w pośrednim, jak i bezpośrednim stopniu odpowiadają za nadmierne zawilgocenie wnętrza samochodu. Niestety, nie da się ograniczyć do zera przenikania wilgoci do auta, jednak można z nią skutecznie walczyć.

Z prawami fizyki nie wygrasz

Nadmierna wilgoć w samochodzie może być przyczyną zaparowanych szyb, nieprzyjemnego zapachu we wnętrzu, kłopotów z elektroniką oraz pojawiania się ognisk rdzy. Problem z nadmierną wilgocią jest szczególnie widoczny podczas chłodnej aury, a więc pożną jesienią, w okresie zimy oraz wczesnej wiosny. Wówczas do głosu dochodzą prawa fizyki. Chłodne powietrze, w przeciwieństwie do powietrza rozgrzanego, magazynuje o wiele mniej pary wodnej. W momencie ochładzania się powietrza zgromadzona w nim woda nie odparowuje, lecz zaczyna się skraplać. Prawa fizyki to nie jedyna przyczyna wpływająca na nadmierne zawilgocenie wnętrza samochodu. Problem leży również w zaniedbaniach eksploatacyjnych auta oraz w złych nawykach użytkowników pojazdu.

Szczelność przede wszystkim

Podstawową kwestią ochrony wnętrza samochodu przed wilgocią jest sprawdzenie stanu zużycia wszystkich uszczelek znajdujących się w drzwiach oraz szybach auta. Na rynku dostępne są specjalne preparaty umożliwiające zabezpieczenie gumowych elementów uszczelniających przed ich przymarzaniem. Bardzo często dochodzi również do pojawiania się ubytków na progach oraz w podłodze samochodu, przez które woda przedostaje się do środka pojazdu. W takim przypadku warto udać się do profesjonalnego blacharza samochodowego, który wyeliminuje wszelkie ubytki w karoserii oraz podwoziu auta, a także pozbędzie się wszelkich ognisk korozji.

Dbajmy o system filtrów w samochodzie

Ważną kwestią, o której większość kierowców zdaje się zapominać, jest drożność filtra kabinowego. W przypadku, gdy ten element wyposażenia samochodu nie działa w prawidłowy sposób, dochodzi do zakłócenia cyrkulacji powietrza, a w efekcie do nadmiernego parowania szyb w aucie oraz pojawienia się nieprzyjemnego zapachu w jego wnętrzu.

Należy pamiętać również o filtrze znajdującym się w układzie klimatyzacji, którego zadaniem jest usuwanie z systemu wilgoci oraz zanieczyszczeń, a tym samym zabezpieczenie sprężarki klimatyzacji oraz zaworu rozprężnego przed uszkodzeniem. Filtr ten posiada granulowany wkład, który z czasem przestaje pełnić swoją funkcję w wyniku zbyt dużego nasączenia wodą. Należy go wymieniać przynajmniej co 2-3 lata, w przeciwnym wypadku na korozję zostaną narażone metalowe elementy systemu klimatyzacji” – przestrzega Tomasz Ostrowski, ekspert sklepu internetowego z częściami samochodowymi Ucando.pl.

Kratki podszybia i nieszczelny bagażnik

Równie ważne są zewnętrzne kratki odprowadzające wodę z przedniej szyby. Podczas eksploatacji samochodu dostają się do nich liście, kurz oraz inne zanieczyszczenia skutecznie uniemożliwiające odpływ wody, która w efekcie przedostaje się do wlotów systemu wentylacyjnego. Również niewłaściwe usuniecie zalegającego w nich śniegu sprawi, że po włączeniu wentylacji na zimnych szybach zacznie skraplać się para wodna z powietrza.

Kolejnym miejscem, w którym może gromadzić się nadmierna ilość wilgoci, jest bagażnik samochodu. Najczęściej dochodzi do tego na nieosłoniętych wewnętrznych powierzchniach pokrywy bagażnika, z których skroplona woda opada do jego wnętrza oraz do częściowo osłoniętych profili pokrywy, z czasem wywołując w tych miejscach ogniska korozji. Aby temu zapobiec, należy w momencie pojawienia się na wewnętrznej powierzchni pokrywy bagażnika wody wytrzeć ją do sucha.

Dywaniki, tapicerka i wykładzina podłogowa

Spora ilość wilgoci, siłą rzeczy, pojawia się na dywanikach samochodowych, fotelach oraz podłodze. W okresie jesienno-zimowym warto stosować gumowe dywaniki, które w łatwy sposób można wyczyścić i osuszyć, natomiast welurowe dywaniki chłoną wodę jak gąbka. Paradoksalnie, najwięcej wilgoci zbiera się pod gumowymi dywanikami, skąd przenika ona do wykładziny położonej na podłodze auta. Skutecznym sposobem pozbycia się tego problemu jest podłożenie pod dywaniki papierowych ręczników lub gazet, które skutecznie wchłoną zbierającą się tam wilgoć. Woda jest przenoszona do wnętrza auta nie tylko na butach, ale również na ubraniach. W wyniku tego tapicerka samochodowa przesiąka wilgocią, powodując nieprzyjemny zapach oraz parowanie szyb. Aby tego uniknąć, warto np. stosować specjalne pokrowce na fotele lub po prostu zdejmować okrycie wierzchnie przed wejściem do samochodu.

Aby uniknąć problemów z gromadzącą się wilgocią w samochodzie, należy, szczególnie w okresie zimowym, regularnie osuszać samochód co najmniej raz w miesiącu, a także dbać o elementy eksploatacyjne samochodu, zwłaszcza filtry klimatyzacji oraz gumowe elementy uszczelniające.

Materiał partnera zewnętrznego

Sprawdź także

montaż klimatyzacji

Korzystanie z profesjonalnych firm oferujących montaż klimatyzacji

W dzisiejszych czasach klimatyzacja staje się coraz bardziej popularna w naszych domach i biurach. Jej …